Gå til innhold

Svigerfar har en elskerinne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigerfar, som er pensjonist og godt over 70 år, har i tre år reist på ferie til et bestemt sted i utlandet hele vinterhalvåret, og så er han i Norge sommerhalvåret. Svigermor er fremdeles i jobb, så hun er hjemme og tjener penger mens svigerfar reiser. Hun er på besøk hos han i fire uker, men i fem måneder er altså han alene.

Svigermor har hele tiden klagd over hvor mye penger han bruker. Det landet han reiser til er et lavkostland, der det koster så og si ingen ting for en nordmann, men allikevel klarte han å svi av arven fra broren sin på et par hundre tusen forrige gang han var der. Siden mannen min har hjulpet svigerfar med nettbanken har vi hatt litt oversikt over pengeforbruket. Det meste har vært kontantuttak, men han har også trukket visakortet sitt for noen ganske store summer hos en gullsmed.

Vi har vel hele tiden innbilt oss at han har en eller annen dame han spanderer litt på, men i går skulle mannen min fikse pc'en til svigerfar, og kom over en meget intim og privat e-postkorrespondanse. Han fant ut at svigerfar har opprettet en gmail-konto (og han har latt pc'en huske passordet, derfor oppdaget mannen min den), og der var det en enorm mengde e-post med subject som "Jeg elsker deg og jeg savner deg så veldig" og liknende. Selvsagt burde han ikke ha åpnet meldingene, men det var vel ikke så lett å la være heller. Der fant han blant annen nakenbilder av en dame i 30-årene, og tekstene gav ikke rom for misforståelser. Her var det store mengder kjærlighetserklæringer, men også informasjon som indikerte at de holdt på å bygge et hus der.

Vi fikk en bekreftelse på våre mistanker, og jeg må si det var bedre å ha en mistanke enn visshet.

Nå lurer vi veldig på om vi skal fortelle noe til svigermor, eller om vi bør holde kjeft. Vi hadde jo ingen rett til å lese e-posten hans, og dersom han finner det ut kan vi jo risikere at han blir så sint at han emigrerer og ikke kommer tilbake igjen. Samtidig så synes vi så synd på svigermor som sitter alene hjemme i det store huset hele vinteren, og som bruker alle pengene hun tjener på å betale huslån og regninger, mens han spanderer bort både arven og pensjonen sin på en 30-åring i utlandet. For en skikkelig røre! Hva skal vi gjøre nå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_jadda_*
Skrevet

Hmm, er det mulig å gjøre sånn at hver gang han sender en mail til elskerinnen så går det automatisk en kopi til kona? :lur: Da trenger ingen å si noe om det.

Utrolig dårlig gjort av din svigerfar. Det er nok lett å bli smigret av en 30-årig når man er 70 og er alene mye av tiden. Det spørs hvordan det går med det forholdet når huset er ferdigbygd, håper det står på han.

Jeg ville sagt fra til svigerfar at jeg er klar over hva som foregår og hva jeg synes om det. Og gi han en frist til å ta det opp med sin kone før jeg gjør det, i dette tilfellet at din mann tar det opp med sin far. En real sjanse for han til å gjøre det "rette".

Skrevet

Det er ikke noe dere har noe med.

Dere skal -ikke- si noe til svigermor ihvertfall! Om du absolutt er nødt til å gjøre noe med det, så ville jeg ihvertfall konfrontert svigerfar først, og hørt hans side av saken.

Skrevet
Hmm, er det mulig å gjøre sånn at hver gang han sender en mail til elskerinnen så går det automatisk en kopi til kona? :lur: Da trenger ingen å si noe om det.

Det er mulig å gjøre det, og vi satt faktisk og vurderte det litt i går :lur: Men syntes kanskje det var litt vel slemt da!

Skrevet
Det er ikke noe dere har noe med.

Hadde det bare vært en elskerinne, og det ikke var så masse penger involvert, så hadde jeg vært fullstendig enig i at vi ikke har noe med det å gjøre. Men når jeg har en svigerfar som bruker ufattelig mye penger på en flørt, og som ikke hjelper til med økonomien hjemme i det hele tatt, så blir jeg ganske oppgitt og sint :kjefte: Han sier hele tiden at han ikke har noen penger, men vi vet jo at han har arvet både etter broren og faren sin, men de pengene har bare blitt borte som dugg for sola. Svigermor tjener ikke særlig mye penger, og hun sliter med å få hjulene til å gå rundt her hjemme. Synes svigerfar er så utrolig egoistisk :frustrert:

Gjest Gjest_jadda_*
Skrevet
Hadde det bare vært en elskerinne, og det ikke var så masse penger involvert, så hadde jeg vært fullstendig enig i at vi ikke har noe med det å gjøre. Men når jeg har en svigerfar som bruker ufattelig mye penger på en flørt, og som ikke hjelper til med økonomien hjemme i det hele tatt, så blir jeg ganske oppgitt og sint :kjefte: Han sier hele tiden at han ikke har noen penger, men vi vet jo at han har arvet både etter broren og faren sin, men de pengene har bare blitt borte som dugg for sola. Svigermor tjener ikke særlig mye penger, og hun sliter med å få hjulene til å gå rundt her hjemme. Synes svigerfar er så utrolig egoistisk :frustrert:

Jeg syns i hvert fall at din mann bør la sin far bli klar over at dere vet hva han driver med. Og det er utrolig dårlig gjort overfor hun som er hjemme og sliter økonomisk.

Skrevet
Jeg syns i hvert fall at din mann bør la sin far bli klar over at dere vet hva han driver med. Og det er utrolig dårlig gjort overfor hun som er hjemme og sliter økonomisk.

Jeg er vel enig med deg i det. Men det blir ikke noen lett samtale. Han har alltid vært en veldig sær mann som det er vanskelig å diskutere med, og han nekter alltid å høre på andres synspukter. Og vi er jo litt redde for at han da kan finne på å stikke av for godt.

Håper denne oppførselen ikke er arvelig. Faren til svigerfar var akkurat den samme typen, og stakk av fra kone og barn da ungene var små. Svigerfar nektet i mange år å ha kontakt med sin egen far, men jeg tror ikke han klarer å se at han går i sin fars fotspor. Heldigvis viser ikke min mann disse symptomene foreløpig :sukk:

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Skal man fortelle om utroskap er jo en klassisk problemstilling. Jeg synes det er ganske opplagt, lojaliteten må ligge hos den som er bedratt. Hvorfor skal man hjelpe noen med å holde utroskap skjult? Skal altså dere vurdere hvorvidt moren må finne seg i at mannen er utro? Hyggelig. I dette tilfelle snakker vi jo også om betydelige pengebeløp.

Men om dette ikke kommer frem til moren må det da i det minste være ett krav at elskerinnen dumpes.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Glemte å skrive noe. Det er også mulig å gå til moren først og spørre om hun mistenker at faren er utro. Da kan man få signaler på hvorvidt hun ønsker å få vite noe eller ikke. Faren trenger ikke å få vite at moren vet om utroskapet.

Skrevet (endret)

Normalt ville jeg ikke sagt noe. Men dette er mildt sagt råttent gjort! Hun bør få sjangs til å skille seg og redde det som er igjen av verdier hun har rett på. I og med at han bygger hus der nede, så kommer det nok til å forsvinne enda mer penger - som hun må slite ræva av seg for å tjene! Atpåtil kommer han kanskje til å forlate henne når alt er klart og det ikke er mer å hente der i gården... (hvis ikke elskerinnen går lei først)

Ikke sikkert hun vil vite om utroskapen? Hun blir svindlet!!!

Hvis dere ikke har tenkt å si noe, så insister på at han betaler halve lånet og regninger (som ikke er direkte svigermors regninger), så får han kose seg med det som blir igjen av pensjonen sin der nede. Elskerinnen går nok lei når han plutselig må begynne å snu på krona...

Endret av Jade
Skrevet

Dette syns jeg sønnen hans burde ta opp med sin far, for dette er særdeles dårlig gjort overfor stakkaren som sitter hjemme i Norge og aner fred og ingen fare halve året og venter på mannen sin som lever livets glade dager med en annen dame i utlandet.

Skrevet

Jeg syns det er verre at han bygger seg et nytt hjem i utlandet uten at kona vet det, enn at han er utro.

Jeg syns også det er merkelig at kona ikke krever å vite hva han bruker penger på når det er snakk om så store summer. For det er hennes penger også, siden de er gift.

Hadde det bare vært snakk om utroskap så hadde mitt råd vært å ikke fortelle det. Det er gode sjanser for at kona allerede mistenker det. HUn har kanskje valgt å ignorere det.

Det er verre når han bruker store summer uten å involvere henne. Hun bør prate med en advokat og få vite sine rettigheter i tilfelle det er sant at han bygger hus i utlandet.

Dere bør prøve dere forsiktig frem og spøre henne om hun vet hva mannen gjør når han er bortreist. Still noen uskyldige spørsmål og prøv å finne ut hvor mye hun vet. Kan hende hun vet det, men nekter å innse det.

Personlig så mener jeg det er forkastelig det han driver med. I den alderen altså. Ikke nok med utroskap , men svindel også. Hvem tror han at han er??

Skrevet

Normalt sett er jeg av den oppfatningen at utroskap er en sak mellom de involverte partene, og ikke noe jeg mener andre skal blande seg inn i.

Dette synes jeg derimot er så grovt at jeg helt klart ville sagt noe. Det er jo heller ikke helt umulig at svigermoren har en anelse om hva som foregår.

Jeg har inntrykk av at endel eldre kvinner ikke bryter ut av ekteskapet av redsel for å ikke klare seg alene eller at de ødelegger familien. Hvis dere involverer dere, vil dere ha mulighet til å hjelpe henne gjennom det.

Skrevet

Ikke klare seg alene? Svigermoren sitter jo hjemme og betaler på lånet (som tilhører begge!!) helt selv. Hvis hun blir kvitt mannen sin, så vil hun jo få mye bedre råd!

Gjest Gjest_Trude_*
Skrevet

Hun må få greie på, jo før jo bedre. Bruker hun PC`n, i så fall, sørg for at G-Mailen hans er koblet inn , si at dere vil vise henne noe på Nettavisen eller noe annet, og kom "tilfeldig" borti G-Mail kontoen, sånn at hun ser subjects, og blir interessert.

Lykke til!

Skrevet
Ikke klare seg alene? Svigermoren sitter jo hjemme og betaler på lånet (som tilhører begge!!) helt selv. Hvis hun blir kvitt mannen sin, så vil hun jo få mye bedre råd!

Er det mitt innlegg du sikter til?

Jeg er ikke i tvil om at hun vil klare seg alene, men det endrer ikke det at mange eldre kvinner TROR de ikke klarer det. Økonomien er en del av det, praktiske ting er en annen, det å kanskje bli alene resten av livet er en tredje.

Jeg sier ikke at tankene er berettiget eller fornuftige, men jeg tror like fullt de er der, for mange. De har levd med partneren i mange år, på godt og vondt, og selv om dette definitvt ikke er av det gode, så vet de ihvertfall hva de har. Å skilles betyr en veldig ukjent framtid, noe som naturlig nok føles skummelt, og det er med støtte rundtdette jeg mener TS kan hjelpe.

Skrevet (endret)

Jeg hadde nok tatt en prat med svigerfar ja! Men først ville jeg undersøkt svigermors rettigheter dersom han forlater henne. Antagelig har svigerfar vært lur og satt huset i elskerinnens navn slik at svigermor ikke kan kreve sin halvpart i et evt brudd.

Endret av Sunshine
Skrevet

Dette kan dere jo ikke akseptere. Mannen din bør ta en alvorsprat med faren sin. Fortelle ham rett ut hvor skuffet han er over ham. Og spørre ham hva dette er. OG insistere på at det skal frem i lyset.

Om man hjelper svigerfar å skjule dette blir det jo et dobbelt svik for hun som ikke vet noe.

Skrevet

Svigermor jobber og sliter for å betale kostander for huset i Norge, mens svigerfaren ikke bidrar med noe som helst. Nå har han brukt opp de arven han har fått etter bror og far, så når huset i dette lavkostlandet er ferdig, så vil han vel skilels fra kona og forlange å få halvparten av alt de eier. Også halvparten av huset svigermoren driver og betaler på helt alene.

Snakk om sjarmør!! (møkkamann).

Men jeg aner ikke hva jeg selv ville gjort. Alt tilsier at det er riktig å si til svigerfar at dere er klar over situasjonen og spørre hva han har tenkt å gjøre fremover. Kanskje spørre han om det er ok at svigermor får ha huset i Norge som særeie (som eventuelt kan oppheves når hun dør). Men å gi råd i en sånn sak er mye enklere sagt enn gjort.

Håper dere velger det riktige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...