artloff Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Så en dokumentar på svensk tv om selvmord. Det går an å gå på nettet å få oppskrift på hvordan ta livet av seg, og noen gjør det også!! En ungutt tok livet av seg etter å ha fått "oppskriften" av en annonym "hjelper" på nett. medhjelperen fraskrev seg alt ansvar. Han mente at alle er ansvarlig for sitt eget liv.Selvmord er jo ikke straffbart??? slike nettsteder burde vert forbudt . Nei mente "hjelperen" det er alles rett til å gjøre hva de vill med sitt liv, og å få hjelp til det. Mener slike nettsider burde vert forbudt. Fordi de fleste som er innom slike nettsteder er psykisk syke, og man kan ikke si at de klarer å ta anvar for sitt eget liv. noen meninger?
Noli Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Jeg mener også at det er alles rett å avslutte sitt eget liv om de ikke ønsker å leve lenger. Derimot er medvirkning til selvmord en straffbar handling, og det SKAL det også være i mine øyne. Ergo vil en som gir en slik oppskrift ha gjort noe straffbart.
Gjest virvelvind Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Mitt syn på dette er ikke særlig populært, men jeg mener at hver og en har rett til å bestemme selv om man vil leve eller dø. (er også for aktiv dødshjelp) Slike nettsteder er imidlertidig ikke min greie, jeg VIL jo ikke at folk skal ta selvmord og det er unødvendig å trigge psykisk syke personer på den måten. Men forbudt? Nei takk, det er alt for mye som er forbudt her i verden allerede.
Gjest Apis Skrevet 12. september 2008 #4 Skrevet 12. september 2008 At alle er ansvarlig for eget liv. Jeg føler vel at dette er et utrykk det er veldig lett å bruke for å fraskrive seg selv ansvar. Veldig ofte er det et psykiskproblemer som er årsaken til at folk tar å går til dette skrittet. Husker jeg diskuterte dette i forbindelse med depresjonsproblematikk en gang. Da var det en som kom med denne påstanden. Har du det ikke bra med deg selv så må en selv ta fatt i problemene å si i fra. Da var det ei som svarte. Hvis hun kom ut for en trafikk ulykke så håpet hun at noen ville ta den jobben med å ringe etter sykebil. En kan kansje sammenligne det med å få selvmordstanker med det å komme opp i en trafikk ulykke og at vi rundt personen har et ansvar med å ringe etter "sykebil"?
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 Selvmord er i utgangspunktet like straffbart som å drepe andre. Loven skiller ikke mellom om en tar eget eller andres liv. Men av forståelige grunner straffeforfølger en ikke en som har begått selvmord. Det samme gjelder også for misslykkede (selv)mordsforsøk. Men for misslykkede selvmordforsøk så blir de som oftest betraktet som psykisk syke slik at straffeforfølging ikke er aktuelt.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #6 Skrevet 12. september 2008 At alle er ansvarlig for eget liv. Jeg føler vel at dette er et utrykk det er veldig lett å bruke for å fraskrive seg selv ansvar. Veldig ofte er det et psykiskproblemer som er årsaken til at folk tar å går til dette skrittet. Husker jeg diskuterte dette i forbindelse med depresjonsproblematikk en gang. Da var det en som kom med denne påstanden. Har du det ikke bra med deg selv så må en selv ta fatt i problemene å si i fra. Da var det ei som svarte. Hvis hun kom ut for en trafikk ulykke så håpet hun at noen ville ta den jobben med å ringe etter sykebil. En kan kansje sammenligne det med å få selvmordstanker med det å komme opp i en trafikk ulykke og at vi rundt personen har et ansvar med å ringe etter "sykebil"? Det tror jeg faktisk er en veldig god sammenligning. Mange selvmord og selvmordsforsøk skjer etter hendelser som man neppe kan regne som "gyldige" til å være grove nok til at man tar sitt eget liv. "Gyldige" grunner skriver jeg slik fordi mange ville regne dem som tungtveiende nok til at man forstår at mennesket ønsket en vei ut, jeg tenker da f.eks. på tap av et barn eller store deler av familien slik at man er igjen "alene". For å ta et eksempel: en venn av meg sin far tok livet av seg for ca. 10 år siden. Han hadde kranglet med søsknene sine om en arv til en verdi av noen hundre tusen. Han hadde aldri noen indikasjoner på å være annet enn sint og frustrert over søsknene, men de siste dagene før han døde begynte han å virkelig bli "obsessed" med problemet. Dagen før var han vanskelig å få kontakt med, i følge enken (jeg kjenner familien godt), men da han var en ditre type tenkte hun ikke så mye på det da. I etterkant har hun skjønt at det allerede da var noe galt. Dagen etterpå tok han sitt eget liv, uten noe brev eller ord til familien. Det blir som din "bilulykke"-teori. Noe skjer, plutselig. Et friskt menneske blir akutt syk. Jeg tror min venns far ble akutt psykisk syk. Jeg tror dette er tilfelle for svært mange. Noen som legger igjen et brev er kanskje litt reflektert over det de gjør - jeg tror han var såpass syk at han kanskje ikke engang forstod at det han gjorde var å dø og at det var terminalt. Men det er jo vanskelig å se slikt når det går så fort! En dag er han frisk, en uke etterpå så syk at han dør.
Gjest Raptuza Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 Mange gonger er det ikkje ønskjet om å dø, men den store psykiske smerten ein ber på som ein ikkje orkar meir....
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #8 Skrevet 12. september 2008 Selvmord er i utgangspunktet like straffbart som å drepe andre. Loven skiller ikke mellom om en tar eget eller andres liv. Men av forståelige grunner straffeforfølger en ikke en som har begått selvmord. Det samme gjelder også for misslykkede (selv)mordsforsøk. Men for misslykkede selvmordforsøk så blir de som oftest betraktet som psykisk syke slik at straffeforfølging ikke er aktuelt. Link til dette? Det var slik tidligere, men jeg mener så bestemt dette ble avskaffet?
Gjest Tanita Skrevet 13. september 2008 #9 Skrevet 13. september 2008 Jeg syns ikke dette er et tema man burde diskutere så mye om heller. Slike sider som viser "oppskrifter" på dette, burde blitt slettet og forbudt. Og jeg mener at en person som ønsker å gjøre dette ikke vet sitt eget beste og dermed ikke har ansvar for sitt eget liv, men trenger hjelp av noen til å komme seg gjennom en tung (evt sykdomsperiode) periode. Aldri la folk være alene...
The Kitten Skrevet 13. september 2008 #10 Skrevet 13. september 2008 Så en dokumentar på svensk tv om selvmord. Det går an å gå på nettet å få oppskrift på hvordan ta livet av seg, og noen gjør det også!! En ungutt tok livet av seg etter å ha fått "oppskriften" av en annonym "hjelper" på nett. medhjelperen fraskrev seg alt ansvar. Han mente at alle er ansvarlig for sitt eget liv.Selvmord er jo ikke straffbart??? slike nettsteder burde vert forbudt . Nei mente "hjelperen" det er alles rett til å gjøre hva de vill med sitt liv, og å få hjelp til det. Mener slike nettsider burde vert forbudt. Fordi de fleste som er innom slike nettsteder er psykisk syke, og man kan ikke si at de klarer å ta anvar for sitt eget liv. noen meninger? Ja, jeg mener alle er ansvarlig for sitt eget liv. Når det er sagt mener jeg også at samfunnet har ansvaret for at alle får den hjelpen de trenger, slik at tilfeller som det du henviser til ikke skjer. Jeg har ikke tenkt over om slike nettsider burde vært forbudt, men jeg tror egentlig ikke at jeg synes det. Hilsen The Kitten
The Kitten Skrevet 13. september 2008 #11 Skrevet 13. september 2008 Selvmord er i utgangspunktet like straffbart som å drepe andre. Loven skiller ikke mellom om en tar eget eller andres liv. Men av forståelige grunner straffeforfølger en ikke en som har begått selvmord. Det samme gjelder også for misslykkede (selv)mordsforsøk. Men for misslykkede selvmordforsøk så blir de som oftest betraktet som psykisk syke slik at straffeforfølging ikke er aktuelt. Jeg husker ikke hvor det var, men et sted var det tidligere (da snakker vi om 1600-tallet) dødsstraff for å forsøke å begå selvmord.
Gjest Wolfmoon Skrevet 13. september 2008 #12 Skrevet 13. september 2008 Jeg mener at alle voksne, psykisk friske, personer har ansvar for sitt eget liv. Med dette som grunnlag, utelukker vel dette alle som prøver å ta livet sitt. Hvis du påvirker noen eller hjelper noen på vei til å ta livet sitt, istedet for å skaffe personen den hjelpen den faktisk trenger, ja da synes jeg faktisk du må ta på deg et medansvar. Da nytter det ikke å gjemme seg bak parolen "alle har ansvar for sitt eget liv". Og ja, jeg synes slike nettsteder burde stenges fordi de går etter folk som i utgangspunktet har psykiske problemer, og gjør det lettere for dem å velge selvmord framfor å få annen hjelp.
Gjest nobilian Skrevet 13. september 2008 #13 Skrevet 13. september 2008 Men for misslykkede selvmordforsøk så blir de som oftest betraktet som psykisk syke slik at straffeforfølging ikke er aktuelt. *** Dette er i grunn noe man kan sette spørsmålstgn ved; er man syk fordi man ønsker å avslutte livet? Says who? Har du en råtten jobb kan du slutte, er du i et destruktivt forhold kan du bryte ut, hvorfor skal man ikke kunne kutte ut et liv som for en selv fortoner seg som ren lidelse?
Gjest Tigress Skrevet 13. september 2008 #14 Skrevet 13. september 2008 Ja, ein er ansvarleg for sitt eiga liv. Trur det var i UK det var dødsstraff for å ta sjølvmord, faktisk fram til ganske seint. Trur eg har lese noko slikt i Richard Herrmans bok "Seks skudd ved stengetid".
Gjest King James Skrevet 13. september 2008 #15 Skrevet 13. september 2008 Jeg synes ikke noen skal nekte noen og dø. Om man ønsker det retten til selvmord eller dødshjelp for den gangs skyld burde være en rett alle mennesker har om de ønsker det. Men problemet med selvmord er at ofte kan de hjelpes. Men nå skal det sies om en person har bestemt seg for og ende sitt liv så vil han eller hun finne en vei uansett. Dødshjelp synes jeg at man ikke burde nekte noen. Selvmord er noe jeg synes om man ønsker det og prøve om og om igjen. Så burde man heller la personen ta selvmord. Selvmord er en menneskerett. Selv om jeg er uenig i de som tar sitt liv. Men jeg synes de skal ha rett til det
Gjest StockDama Skrevet 13. september 2008 #16 Skrevet 13. september 2008 Mitt syn på dette er ikke særlig populært, men jeg mener at hver og en har rett til å bestemme selv om man vil leve eller dø. (er også for aktiv dødshjelp) Slike nettsteder er imidlertidig ikke min greie, jeg VIL jo ikke at folk skal ta selvmord og det er unødvendig å trigge psykisk syke personer på den måten. Men forbudt? Nei takk, det er alt for mye som er forbudt her i verden allerede. Enig.
Ciara Skrevet 13. september 2008 #17 Skrevet 13. september 2008 Det går an å gå på nettet å få oppskrift på hvordan ta livet av seg, og noen gjør det også!! En ungutt tok livet av seg etter å ha fått "oppskriften" av en annonym "hjelper" på nett. medhjelperen fraskrev seg alt ansvar. Han mente at alle er ansvarlig for sitt eget liv.Selvmord er jo ikke straffbart??? slike nettsteder burde vert forbudt . Nei mente "hjelperen" det er alles rett til å gjøre hva de vill med sitt liv, og å få hjelp til det. Mener slike nettsider burde vert forbudt. Fordi de fleste som er innom slike nettsteder er psykisk syke, og man kan ikke si at de klarer å ta anvar for sitt eget liv. noen meninger? Jeg vet ikke riktig hvor mye slike nettsider har å si, egentlig. Det er mulig at slike sider kan oppfattes som siste puff i retning selvmord for et deprimert menneske, men samtidig er det nå slik at man ofte ikke trenger oppskrifter. De fleste vet jo allerede om en rekke metoder man kan bruke for å ta livet sitt, så det er ikke som om slike nettsider gir en suicidal et våpen h*n ikke hadde fra før. Men klart, jeg vil vel ikke kalle det god moral å opprette slike nettsteder heller.
Gjest Glør Skrevet 13. september 2008 #18 Skrevet 13. september 2008 Selvmord er i utgangspunktet like straffbart som å drepe andre. Loven skiller ikke mellom om en tar eget eller andres liv. Dette stemmer ikke. Å begå selvmord var straffbart, men dette ble opphevet på midten av 1800-tallet, og i den moderne straffeloven er det bare forbudt å bidra til andres selvmord, men dette er også noe man sjelden blir dømt for. I forhold til slike "oppskrifter" synes jeg det bør være lov å ha slikt liggende på nett, og at man skulle kunne informere folk om det. Ofte går det jo bare på dødelig dose av ulike medikamenter osv, som kan være greit å vite, enten man ønsker å dø, eller ikke. Det er også umulig for den personen som gir "oppskriften" å vite om noen spør fordi de ønsker å bruke den, eller fordi de driver research til et eller annet. Jeg synes også at det må være opp til hver enkelt om de ønsker å leve eller dø. Bare fordi man tilfeldigvis er blitt født har man ikke noen forpliktelse til å stå løpet ut. Og dersom en person vurderer det slik at livet ders gir mer sorg en glede, synes jeg det er deres rett og få lov til å avslutte det.
Gjest Wolfmoon Skrevet 13. september 2008 #19 Skrevet 13. september 2008 (...) Jeg synes også at det må være opp til hver enkelt om de ønsker å leve eller dø. Bare fordi man tilfeldigvis er blitt født har man ikke noen forpliktelse til å stå løpet ut. Og dersom en person vurderer det slik at livet ders gir mer sorg en glede, synes jeg det er deres rett og få lov til å avslutte det. Med andre ord skulle ikke jeg ha sittet her i dag, fordi jeg skulle ha fått lov til å avslutte mitt liv slik jeg ønsket. Jeg synes det er en helt forferdelig ting å si, fordi de fleste (om ikke alle) kan bli bedre gjennom å få den hjelpen de faktisk trenger.
Ciara Skrevet 13. september 2008 #20 Skrevet 13. september 2008 Med andre ord skulle ikke jeg ha sittet her i dag, fordi jeg skulle ha fått lov til å avslutte mitt liv slik jeg ønsket. Jeg synes det er en helt forferdelig ting å si, fordi de fleste (om ikke alle) kan bli bedre gjennom å få den hjelpen de faktisk trenger. Jeg forstår poenget ditt, men noen har jo også prøvd å få hjelp uten at livet har blitt bedre. Da må man respektere at de tar en slik avgjørelse, selv om det selvsagt er helt hjerteskjærende at noen mennesker ikke ser noen annen utvei.
Fremhevede innlegg