Nala Skrevet 6. juni 2003 #1 Skrevet 6. juni 2003 Jeg lurer på om dere noen gang bruker kredittkort? Eller er det fy-fy? Jeg bruker kredittkort når jeg handler på Internett, rett og slett fordi banken anbefaler det av sikkerhetsmessige årsaker. Synes det er greit å få regninga i posten i stedet for at jeg belastes der og da. Er ingen renter på kredittkortet mitt så lenge jeg betaler det ved første forfall. Genialt! Ellers har vi benytta kredittkort et par ganger ved kjøp av store ting. Feks da vi kjøpte ny PC. Vi hadde ikke lyst til å cashe ut alt der og da, for da hadde kontoen blitt litt for renska, men ettersom vi visste at vi begge ville få store utbetalinger noen måneder senere valgte vi kreditten. Ble så klart litt i renter, men det var verdt det for å få PCen med en gang. For meg er kredittkort greit en sjelden gang, så lenge man vet at man kan betale regninga etter bare et par måneder. Lang kreditt er ikke noe jeg ønsker å bruke. Blir for dyrt. Hvilket forhold har dere til kredittkort?
Gjest Lea Skrevet 6. juni 2003 #2 Skrevet 6. juni 2003 Jeg nekter å skaffe meg kredittkort. Men jeg handler sjelden på internett og liker best å spare opp til det jeg skal kjøpe. Min selvdisiplin er ikke god nok til å ha slike kort. I stedet har jeg en kreditt på VISA-kortet mitt som kan brukes. Har tidligere bodd sammen med en kar som hadde alle mulige kreditt-kort og som sliter med å betale gjelden mange år etter. For min egen del er jeg helt i mot kreditt-kort, men jeg mener at det kan være en god løsning for andre.
Mathias Skrevet 6. juni 2003 #3 Skrevet 6. juni 2003 NOPE!!! Handler på nettet kun der de har trygge rutiner etc.. Kredittkort er jo jevnt over den beste måten å komme ut i uføret på.. høye renter og renters rente... huff...
Cupcake Skrevet 6. juni 2003 #4 Skrevet 6. juni 2003 Nei. Handler sjelden på nettet. VISA-kortet holder i massevis.
Nala Skrevet 6. juni 2003 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2003 Glemte å si at jeg også bruker kredittkort når jeg reiser ifm med jobben. Betaler da hotellopphold ol med kredittkortet. Bedre å få regning i posten enn å cashe ut selv, synes jeg. For jobben refunderer jo etterpå likevel. Og som nevnt, ingen rente på mitt kredittkort så lenge man betaler ved første forfall.
RoadQueen Skrevet 6. juni 2003 #6 Skrevet 6. juni 2003 Kredittkort bruker jeg kun ifm jobben, og det er arbeidsgiver som betaler alle utgifter ifm kortet.
LaToya Skrevet 6. juni 2003 #7 Skrevet 6. juni 2003 Hei ! Jeg brukte kredittkortet mitt en del for noen år siden. Var veldig greit å ha mulighet til å kunne handle ting og så betale ved første forfall slik at man slapp renter. Jeg handlet også noen større ting og nedbetalte dette. Mye kjekkere enn å ha lån for en liten periode. Rentene er selvsagt høye, men shit au. Tror bruken av kredittkort er på vei opp. Jobber i bank og vi har en del saker med kredittkort. Så lenge man har kontrollen og ikke handler over styr så er kredittkort veldig kjekt. Det skal jo betales tilbake. En del kredittkort har også reiseforsikring inkl så det lønner seg å betale reisen med k.kort. En annen ting er at k.kort er veldig kjekt å ha som reserve kort. Om man mister/frastjålet sitt vanlige debet kort så det er veldig kjekt med et reserve kort. Jeg er ingen ting negativt med k.kort så lenge man ikke handler over evne, men bruker det fornuftig.
L@dy Skrevet 6. juni 2003 #8 Skrevet 6. juni 2003 Så lenge en bruker kredittkort med fornuft, som Nala beskriver så kan det være ok. Jeg måtte kjøpe vaskemaskin en gang på kreditt, og det var veldig greitt. Jeg fikk skattepenger noen mnd etterpå, og fikk betalt det ut. Dessverre ble jeg etterhvert litt ufornuftig med bruken av kreditt kort, og må betale for det nå. Nå er det ikke sånn "himla" mye, jeg er ikke økonomisk konkurs (selv om jeg er arbeidsledig) så jeg skal nok få kvittet meg med det. Men det tar litt tid da...Om en har f.eks 12 000 i kreditt, og betaler 1000 i mnd , så tar det min. 1 år og bli kvitt det. Dvs, tar jo lenger tid, for rentene er jo ikke regnet med. Jeg tror dessverre det er flere og flere som går i den fella. Reklame for kreditt kort er jo overalt. Lån x antall tusen, få pengene på konto i løpet av et par minutter. Er veldig enkelt...dessverre. Jeg bruker aldri kreditt nå lenger. En lærer så lenge en lever!
Lillebi Skrevet 6. juni 2003 #9 Skrevet 6. juni 2003 VISA-kort kan brukes på nettet - og pengene trekkes ofte nesten umiddelbart fra kontoen. Har et kredittkort i "reserve". Det er veldig greit å ha når man skal kjøpe noe kostbart og man ikke har nopk penger på kontoen akkurat da. Men bruk av kredittkort krever at man har oversikt over hvor mye penger man bruker.
Gjest gurimalla Skrevet 6. juni 2003 #10 Skrevet 6. juni 2003 Jeg bruker kredittkort på samme måte som Nala beskriver. Jeg reiser en del med jobben og bruker kort til å betale reiseutgifter med. I tillegg bruker jeg kortet når jeg reiser selv for å få reiseforsikring. Jeg bruker også kortet til andre innkjøp. Jeg bruker aldri penger jeg ikke har (eller vil få i løpet av den neste mnd). Jeg har hatt kredittkort i over 6 år og har aldri betalt senere enn neste mnd. Synes kredittkort er veldig praktisk og greit.
Snehvit Skrevet 6. juni 2003 #11 Skrevet 6. juni 2003 Jeg har kredittkort, men har selvdisiplin nok til aldri å falle for fristelsen til å kjøpe noe det ikke er dekning for på bankkontoen.
Redhead Skrevet 6. juni 2003 #12 Skrevet 6. juni 2003 Vi har hvert vårt kredittkort i forbindelse med kundeavtalen i banken vår, men vi har aldri brukt det. Ligger godt arkivert begge to. Når vi kjøper noe sørger vi for å ha nok penger, i utlandet bruker vi VISA.
chimp Skrevet 6. juni 2003 #13 Skrevet 6. juni 2003 Bruker veldig mye kredittkort i utlandet i butikker og på restauranter. Lønner seg fremfor å ta ut kontanter så ofte. DET er dritdyrt d.....Fikk meg en alvorlig overraskelse i så måte da jeg sjekket kontoutskriften etter en tre ukers biltur i Europa i forfjor. På nett har jeg bare brukt kortet til å betale for kinobilletter.....tror jeg....
Gjest Chica Skrevet 6. juni 2003 #14 Skrevet 6. juni 2003 Etter å ha blitt frastjålet begge visakortene våre i fjor sommer på ferie har vi ordnet med et kredittkort (fra gebyrfri.no) som i kan ha i reserve når vi drar på ferie. Visakortene har vi med hele tiden, men kan jo legge igjen kredittkortet på en lur plass. Skal iallfall ikke ha begge visakortene i samme veske igjen! Ser ikke noe problem i kredittkort jeg, vi har det som reserve og kommer til å betale det med en gang vi får regning og slipper derfor renter og gebyrer. Har postbanken studentkonto, så vi betaler ikke gebyr for å betale med kort, hverken i norge eller i utlandet. Det er veldig kjekt når man er på tur, blir fort dyrt om man skal ta ut i minibanker mange ganger i ferien!
tilla Skrevet 6. juni 2003 #15 Skrevet 6. juni 2003 Jeg har ikke kredittkort og ikke vil jeg skaffe meg det. Kan jeg ikke gjøre opp for meg med en gang venter jeg heller til det er penger nok på kontoen. Har alltid penger på sparekonto tilfelle uforutsette uttgifter. Hm, :oops: kom på at jeg har et statoil kort. Har hatt det i 16 år. Det brukes kun til betaling av bensin og vask av bil.
Gjest Liten Skrevet 6. juni 2003 #16 Skrevet 6. juni 2003 Jeg har to kredittkort gjennom jobben. Regningen kommer til meg og jeg er selv ansvarlig for gjelden på det, men de betaler årsavgiften for at jeg skal slippe å legge ut i.f.m. reiser o.l. Bruker kredittkortene mine ganske mye, f.eks ved kjøp på Internett (ville aldri ha lagt ut VISA-nummeret mitt på nett, vil få regningen i posten og godkjenne den først). Alle flyreiser betales med kredittkort da jeg har reise- og avbestillingsforsikring i kortet. I tillegg bruker jeg kortet når jeg kjøper dyre ting, selv om jeg har penger på kontoen. Det er bedre at pengene står og forrenter seg en måned ekstra hos meg enn andre steder! Og på reiser utenlands bruker jeg nesten ikke annet enn kort - mye enklere enn kontanter, minibankgebyrer, reisesjekker o.l. Jeg bruker også kortet litt til å forskuddtere ting jeg trenger hvis det er like før lønning, men jeg betaler alltid ned det jeg har brukt med en gang det kommer på fakturaen fra kredittkort-selskapet. Er veldig nøye på dette, for jeg ønsker ikke å opparbeide meg noen gjeld. Er kredittkortene nødvendige for meg? Tja, jeg hadde nok helt sikkert klart meg uten, men setter utrolig stor pris på den fleksibiliteten de gir.
Fru.com Skrevet 7. juni 2003 #17 Skrevet 7. juni 2003 Bruker kredittkort veldig mye, her i USA klarer du deg nesten ikke uten. MEN betaler regningen hver mnd, har aldri betalt ei krone i renter på kredittkort.
Gjest Hilde K S Skrevet 7. juni 2003 #18 Skrevet 7. juni 2003 Vi har ett til absolutte kriser. Jeg liker ikke å ha sånne som jeg kan bruke, hadde et bohus mastercard som aldri ble nedbetalt. Kjørte det inn i refinansiering og det var en sann lettelse å bli kvitt det ! Tre dager etter at jeg hadde klippet det kom et brev fra mastercard ; Hei Hilde ! Her er ditt nye kort ! Ble klippet med en gang, og brev skrevet med oppsigelse.
Lula Skrevet 7. juni 2003 #19 Skrevet 7. juni 2003 Jeg bruker kredittkort :-) Har et rasende flott AmEx!!! Bruker det mest i jobbsammenheng, men også en del privat. Jeg er overhodet ikke redd for å "havne i uføret " som noen skrev Jeg har stålkontroll på økonomien min, og er det mest praktisk å bruke kredittkortet, så gjør jeg det uten angst av noe slag
Fakse Skrevet 7. juni 2003 #20 Skrevet 7. juni 2003 Jeg har kredittkort fra gebyrfri, og mannen har gjennom jobben. Vi bruker kortene ganske ofte, men har full kontroll og betaler altid hele regninga hver måned. Som Liten sier, det gir større fleksibilitet Men så har ikke vi problemer hverken med økonomien eller selvkontrollen da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå