Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 I tråd med min nye sunne livsstil, kunne jeg tenke meg å kutte ned på mer av halvfabrikataen jeg kjøper og lage alt fra bunnen hjemme. Jeg har tid til det. Men jeg sliter med å finne gode sauser å lage. Har dere noen gode sausoppskrifter, evt dressinger til salater, fiskeretter, reker og annen sjømat, grønnsaker..? Spiser ikke kjøtt. Jeg tenker på sauser som sweet and sour, oyster (østers) saus, ravigotte, tzatziki.... tja feel free to bring up anything
Brunhilde Skrevet 15. september 2008 #3 Skrevet 15. september 2008 Til laks lager jeg noen ganger en enkel saus ved å surre litt rød paprika i ørlite smør og helle over fløte som jeg lar koke inn til passe tykkelse. Smaker til med salt og pepper, veldig godt til laks med ris og brokkoli. Jeg er ikke så veldig glad i dressinger, så jeg bruker gjerne olivenolje og balsamicoeddik sammen med litt salt og pepper, nydelig på tomatsalat og på ruccola. Aïoli er lett å lage selv. Jeg regner ca 1,5 dl olje pr eggeplomme og lager den ved å knuse et par hvitløksfedd med ørlite salt. Vispe eggene til de blir lyse, og så spe med oljen mens jeg pisker hele tiden, først litt og litt, og så en stadig sterkere stråle etterhvert som aïolien tykner. Bruker rapsolje med et par ss olivenolje, syns bare olivenolje gir for sterk smak. Smaker til med pepper og sitron til slutt. Godt til fisk og skalldyr.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå