Gjest Anonym-veldig engstlig Skrevet 11. september 2008 #1 Del Skrevet 11. september 2008 Er det mulig å få slettet alle transaksjonene fra kontoen. Altså infoen som om kjøp og innskudd og uttak fra nettbanken? Foreldrene mine vil plutselig ha tilgang til kontoen min og når de får se transaksjonene mine, kommer jeg til å bli slaktet. Kan noen være så snill og komme med et fornuftig svar? pls? Holder nesten på å dæve! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 11. september 2008 #2 Del Skrevet 11. september 2008 Hvorfor skal de ha tilgang til kontoen din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym-veldig engstlig Skrevet 11. september 2008 #3 Del Skrevet 11. september 2008 Antagelig fordi de vil se hva jeg har brukt penger på. Det kommer til å bli månedlyst når de ser dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elastica Skrevet 11. september 2008 #4 Del Skrevet 11. september 2008 De har vel ikke rett til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #5 Del Skrevet 11. september 2008 Jo...desverre, jeg blir ikke 18 før i april. Og da kan de bli disponenter før den tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alison Skrevet 11. september 2008 #6 Del Skrevet 11. september 2008 Du har ingen mulighet til å slette transaksjonene. Er du over 18 år bestemmer du selv om dine foreldre skal få tilgang til dine kontoer. Er de disponenter er det bare å slette de. Det kan du sannsynligvis få gjort i nettbanken din. Er du under 18 år så har du nok ikke så mange muligheter. Har du da brukt penger du ikke burde brukt eller til ting du ikke burde, er det kanskje greit å få noen økonomiske råd fra dine foreldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakee Skrevet 11. september 2008 #7 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Hva er det som er så ille du har brukt penger på som de kan se? Er nok dessverre ingen mulighet for å slette transaksjoner, nei.. Endret 11. september 2008 av Kakee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #8 Del Skrevet 11. september 2008 Det ikke det at jeg har brukt dem på noe dumt....Men hvor mye jeg har brukt. Men samtidig er dette mine penger. Penger jeg har tjent opp selv. Men har jeg ingen muligheter? Kan jeg ikke gjøre NOE? Uten om å be? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kakee Skrevet 11. september 2008 #9 Del Skrevet 11. september 2008 Det ikke det at jeg har brukt dem på noe dumt....Men hvor mye jeg har brukt. Men samtidig er dette mine penger. Penger jeg har tjent opp selv. Men har jeg ingen muligheter? Kan jeg ikke gjøre NOE? Uten om å be? Da har jo de egentlig ingen rett til å blande seg i det, du må jo bare lære selv. Eller skylder du de penger som du har brukt opp på noe annet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #10 Del Skrevet 11. september 2008 Neinei....jeg har ingenting å skylde dem. Det er egentlig pappa som er veldig streng på dette. Eneste han sier er at jeg skal la de pengene være. Ikke sier han hvorfor og til hva. Jeg har også en sparekonto i den vanlige kontoen som jeg ikke har tilgang til. Og det godtar jeg, da jeg selv ville opprette den. Og i den har jeg penger som jeg skal spare. så jeg har fult kontroll over mine penger. Jeg vet hva jeg vil spare og hva jeg vil bruke. Men han har et psykisk problem som jeg ikke skjønner meg på!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gl@mB@be Skrevet 12. september 2008 #11 Del Skrevet 12. september 2008 Du kan fritt disponere over penger du selv har tjent. Selv om du er under 18. Det står i loven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 12. september 2008 #12 Del Skrevet 12. september 2008 Jeg var borti noe lignende da jeg var på din alder. For det første: foreldrene dine vil deg bare vel. De prøver antagelig å lære deg om hvordan man skal ha en god økonomi, slik at man kan klare seg i voksenlivet. Jeg ville prøvd å ta en prat med foreldrene mine før de ser utskriften, det virker alltid mer positivt om du tar opp temaet selv. Enten får du legge kortene på bordet og si at har brukt mer enn du burde. Det burde telle positivt at du i det minste er klar over det Eventuelt får du slå henda i bordet og si at du bruker dine egne penger slik du selv vil - det har du jo rett til. Jeg kjenner ikke foreldrene dine, så det er vanskelig å si hva du bør gjøre. Men det gir ofte godt inntrykk og tillit om man ber om råd i stedet for å bli tatt på fersken. Og ofte vet disse foreldrene hva de snakker om også, det kan jo hende du får noen gode råd? Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #13 Del Skrevet 12. september 2008 Hmm...tusen takk. Tror kanskje jeg skl enten gå for å slå i bordet eller ta en liten prat med dem. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkannie Skrevet 12. september 2008 #14 Del Skrevet 12. september 2008 Glambabe har rett. Penger du selv har tjent kan du selv disponere som du vil selv om du er under 18. Barn og unge under 18 år kan som utgangs- punkt ikke «råde over sine midler» eller inngå juridisk bindende avtaler. Denne hovedregelen finner vi i vergemålsloven, men her er det flere unntak. Det er opplagt og naturlig, men ingen barn og unge under 18 år kan selv stifte gjeld. Fra denne regelen finnes det absolutt ingen unntak. Er du fylt 15 år, kan du selv bestemme hvor- dan pengene som er tjent på sommerjobben skal brukes. Er du under 15 år og tjener egne penger, må nok mor og far ha et ord med i laget når lønna brenner i lomma Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 13. september 2008 #15 Del Skrevet 13. september 2008 Du kan fritt disponere over penger du selv har tjent. Selv om du er under 18. Det står i loven. En sannhet med noen modifikasjoner. Foreldrene har muligheten til å frata barnet den retten "dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det" (vergemålsloven §33, 2), så kan man selvfølgelig ha en lang diskusjon på hva som kvalifiserer til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gl@mB@be Skrevet 13. september 2008 #16 Del Skrevet 13. september 2008 En sannhet med noen modifikasjoner. Foreldrene har muligheten til å frata barnet den retten "dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det" (vergemålsloven §33, 2), så kan man selvfølgelig ha en lang diskusjon på hva som kvalifiserer til det. Ja det vet jeg, men ettersom TS ikke sier at det var penger som skulle vært brukt på noe annet så antar jeg at det ikke er det som en problemet her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eliza Doalot Skrevet 13. september 2008 #17 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg tror ikke det nødvendigvis er relevant om pengene skulle vært brukt til noe annet, men hvorvidt forbruket på noe vis kan "skade" den mindreårige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miley Skrevet 13. september 2008 #18 Del Skrevet 13. september 2008 Spørs om skade i den forbindelse er blakk og sulten eller om det kreves mer. Jeg tror de fleste lærer seg å håndtere penger når foreldrene slutter å mate dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gl@mB@be Skrevet 13. september 2008 #19 Del Skrevet 13. september 2008 Jeg tror ikke det nødvendigvis er relevant om pengene skulle vært brukt til noe annet, men hvorvidt forbruket på noe vis kan "skade" den mindreårige. Det skal svært mye til for at en person som nesten er 18 år gammel mister råderetten over sine egne penger av hensynet til "den mindreåriges tarv." Foreldrene har plikt til å forsørge barnet til det er 18 år gammelt, så de aller fleste behov barnet har (jfr tarv) blir dekket sånn sett. Hva mener du med "skade" egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkannie Skrevet 13. september 2008 #20 Del Skrevet 13. september 2008 Dette blir vel nesten samme sak som da jeg var tenaaring og brukte penger paa typiske jente ting, sminke, jenteblader, parfyme osv. Faren min syntes at det var aa kaste penger ut av vinduet, han kunne ikke skjoenne hvordan jeg kunne bruke penger paa saanne ting!! Vi kranglet konstant om pengeforbruket mitt i tenaarene. Er slik man maa igjennom en gang i livet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå