Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

kor mykje ein kan tjena på ein mnd før ein ikkje har rett til sosial hjelp?

Eg har fast jobb med ca 4300 kr utbetalt per mnd.

Betaler ikkje husleige eller strøm, men dette skal holde til alt anna nødvendig, som mat, rekninger, kle, og husholdningsprodukter... osv.

Veit nokon om eg har rett til å få stønad?

Eg veit eg berre bør gå innom på sosial kontoret og høyra, men kvir meg for å gjera det, hu som jobber der er så sur, og det er det ikkje bare eg som syns.

Eg var der innom for nokon år tilbake, for sto midt oppi ein krise, og hu begynte berre å spør om private ting, som om eg var ilag med husverten, eller kven eg pleide å vera med til daglig.... og hu smilte ikkje ein einaste gang, følte meg skikkelig ille til mote der eg satt, så vil ikkje går der uten videre og snakke med hu igjen nei...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betaler ikkje husleige eller strøm, men dette skal holde til alt anna nødvendig, som mat, rekninger, kle, og husholdningsprodukter... osv.

Eg veit eg berre bør gå innom på sosial kontoret og høyra, men kvir meg for å gjera det, hu som jobber der er så sur, og det er det ikkje bare eg som syns.

Eg var der innom for nokon år tilbake, for sto midt oppi ein krise, og hu begynte berre å spør om private ting, som om eg var ilag med husverten, eller kven eg pleide å vera med til daglig.... og hu smilte ikkje ein einaste gang, følte meg skikkelig ille til mote der eg satt, så vil ikkje går der uten videre og snakke med hu igjen nei...

Du har IKKE krav på noe som helst!!!!! Du kan søke om hjelp i en overgfase om du mangler penger til faste utgifter.

Du må dokumentere hva du har i faste utgifter. kommunen har satser for hva du skal klare deg med til mat.

du hadde veldig liten inntekt, så er det ikke bedre å få en jobb som gir deg mere?

At hun er sur får du bare ta med deg,men at hun skal grave i helt personlige ting? nei, det har hun ikke noe med.

Søknaden skal ikke avgjøres der og da,men den skal inn til beh.

Skrevet

Heia,du får overhode ingenting!Når de regner her i min by skal du ha 4200 igjen å leve for på en mnd og det er til alt det nødvendige.Vet de vil prøve å få like satser over hele landet på 6000 tror jrg det var.De regner husleie,strøm og tlf og mangler du penger da så supplerer de opp till 4200 om du har mindre enn det,thats life.Blir ikke rik av å gå på sossen det vet jeg alt om fra en krise for flere år siden.

Skrevet

Er du medlem av Norsk folketrygd har du krav på sosialhjelp etter paragraf 5 om alt annet er prøvd først.

Dokumenter inntekter kontra utgifter og be om en samtale der du forklarer situasjon.

Skrevet
Du har IKKE krav på noe som helst!!!!! Du kan søke om hjelp i en overgfase om du mangler penger til faste utgifter.

Du må dokumentere hva du har i faste utgifter. kommunen har satser for hva du skal klare deg med til mat.

du hadde veldig liten inntekt, så er det ikke bedre å få en jobb som gir deg mere?

At hun er sur får du bare ta med deg,men at hun skal grave i helt personlige ting? nei, det har hun ikke noe med.

Søknaden skal ikke avgjøres der og da,men den skal inn til beh.

Hvorfor har hun rett til å være sur? hun arbeider i ett service yrke og etter yrkesetisk grunnlagsdokument, DVS RESPEKT FOR ENKELTINDIVIDER. ;)

de må kartlegge litt for å kunne hjelpe folk.

Skrevet

Når man har utbetalt 4300 pr måned og ikke har utgifter til husleie og strøm, vil man heller ikke få sosialstønad. Da man i følge de aller fleste kommuner har så mye at man skal kunne klare alle andre utgifter. Ellers vil nok sosialen komme med krav i slike tilfeller om at man må skaffe seg høyere inntekt, altså mer jobb.

Skrevet
Når man har utbetalt 4300 pr måned og ikke har utgifter til husleie og strøm, vil man heller ikke få sosialstønad. Da man i følge de aller fleste kommuner har så mye at man skal kunne klare alle andre utgifter. Ellers vil nok sosialen komme med krav i slike tilfeller om at man må skaffe seg høyere inntekt, altså mer jobb.

Er ikke sikkert med tanke på andre mulige utgifter.

Skrevet
Er ikke sikkert med tanke på andre mulige utgifter.

Spiller svært liten rolle. Sosialkontoret tar stort sett hensyn til husleie og strømutgifter, i tillegg til satsen for livsopphold, som i de fleste kommuner er lavere enn 4300 kr.

Skrevet
Spiller svært liten rolle. Sosialkontoret tar stort sett hensyn til husleie og strømutgifter, i tillegg til satsen for livsopphold, som i de fleste kommuner er lavere enn 4300 kr.

Bullshit, jeg er sosionom selv og vet at dette KAN variere.

Skrevet

Om man ikke har barn og har 4300 etter strøm og husleie burde man i alle fall ikke få sosialhjelp. Kjenner ingen studenter med så mye penger, for å si det sånn.

Skrevet

Det har da noe å si om du er i lag med husverten eller ikke, det er vel noen regler om forsørgerplikt for samboere. Å grave litt i personlige opplysninger er også med på å forhindre trygdesnylt. Hvis jeg hadde trengt hjelp hadde jeg ærlig talt bitt tennene sammen fordi jeg vet jeg ikke har noe å skjule.

Skrevet

statens satser for livsopphold er for enslige 4720,- noen få kommuner ligger litt over disse satsene, mange ligger akkurat på satsen og noen få kommuner ligger litt under.

Skrevet
Det har da noe å si om du er i lag med husverten eller ikke, det er vel noen regler om forsørgerplikt for samboere. Å grave litt i personlige opplysninger er også med på å forhindre trygdesnylt. Hvis jeg hadde trengt hjelp hadde jeg ærlig talt bitt tennene sammen fordi jeg vet jeg ikke har noe å skjule.

Ikke forsørgerplikt, men samboere vil utløse "storhusholdninsfordel".

Skrevet

"Samboere har ikke gjensidig underholdsplikt. Samboers inntekt kan ikke trekkes inn ved vurderingen av en søkers økonomi. Her er det med andre ord forskjell mellom ektefeller og samboere. Dersom samboeren rent faktisk forsørger søker, kan dette legges til grunn ved vurdering av søkers behov for økonomisk stønad, forutsatt at slik forsørgelse ikke er et resultat av at søknad om økonomisk stønad er blitt avslått tidligere."

Her er linken:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/dok/r....html?id=108835

("lånte" et svar fra en annen tråd ;))

Skrevet
Er du medlem av Norsk folketrygd har du krav på sosialhjelp etter paragraf 5 om alt annet er prøvd først.

Dokumenter inntekter kontra utgifter og be om en samtale der du forklarer situasjon.

Folketrygdmedlemskap har ikke noe med sosialhjelp å gjøre, og du kan godt motta sosialhjelp selv om du har bodd så kort tid i landet at du ikke er meldem av folketrygden.

Jeg tror kanskje du kan søke om supplerende sosialhjelp med den inntekten du har, men det er ikke sikkert at du får fordi du ligger så tett oppunder sosialhjelpsnormen.

Gjest Gjest_milo minderbinder_*
Skrevet

Jeg er sosionom, og jeg har jobbet på sosialkontor.

Jeg er litt usikker på om jeg hadde vært særlig villig, dersom jeg satt på sosialkontor enda, til å innvilge deg økonomisk hjelp på regelmessig basis, selv om du inntektsmessig er noe under satsen som legges til grunn.

Jeg hadde dog uten problemer innvilget deg hjelp etter §5-2, som regulerer særskilte situasjoner. Hva særskilt er, varierer, men i ditt tilfelle vil f.eks et tannlegebesøk være en krise. Du er i det hele tatt i en situasjon der det ikke finnes økonomisk slingringsmonn, og således vil jeg anta at §5-2 vil kunne aktualiseres ganske ofte - fordi slik er jo livet; ting skjer.

Så jeg hadde kalt deg inn til samtale, og du ville nok ha funnet meg nokså "vennlig, men arrogant" - selv om jeg hadde innvilget deg "flekkhjelpen", så hadde jeg lagt ganske heftig press på deg til å søke å få økt inntekten din. På tross av at jeg la press på deg, ville jeg ha vært støttende og kommet med forslag om hint og her.

Jeg ser intet i din fremstilling som tyder på at du har krav på trygdeytelser. Om du mot formodning skulle ha krav på det, ville jeg ha fornemmet dette umiddelbart og hjulpet deg i gang med den prosessen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...