Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Jeg har kjøpt en jakke for 800,-, og brukte Mastercardet mitt. Angrer på kjøpet, og vil ha pengene igjen. Er det mulig når jeg har betalt med et Mastercard? Det kan jo oppfattes som litt "lureri", siden ved uttakk i minibank begynner rentene å løpe fra dag 1, og de vet ingenting om at jeg har kjøpt denne jakken for så å "pantsette" den, for jeg trenger kontakter. Hvis dere skjønner.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Nei. Skjønner overhode ingen ting.
Alison Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Det er litt vanskelig å skjønne hva ts mener, men jeg prøver likevel å svare. Hvis du har tatt ut et beløp i minibanken fra kredittkortet, for deretter å kjøpe en vare, har du nok ikke noen mulighet til å få hjelp fra banken. Har du derimot brukt kredittkortet i butikken, er det mulig å kontakte banken. Du må først ta med varen til butikken for å se på muligheten til å bytte varen. Har du bare angret for at du kjøpte varen og det ikke er noe galt med den, er det slett ikke sikkert at du kommer noe videre med saken din. Har du pantsatt varen vil du selvfølgelig ikke få hjelp. Da har du jo ikke noen vare å reklamere på. siden ved uttakk i minibank begynner rentene å løpe fra dag 1, Hvis du må betale renter fra dag en ved uttak i minibanker vil jeg anbefale deg å få tak i et annet kredittkort. De fleste kredittkort gir inntil 45 dager rentefri kreditt (kan være noen variasjoner fra kredittkort til kredittkort).
Østlandet Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Mulig jeg misforstår deg, men.... Hvilke kreditkort gir rentefrihet ved uttak i minibank? Trodde akkurat det var noe som IKKE var en fordel med alle kortene på markedet nå jeg. Ser stadig at ved tester av disse "folkekortene", så er det akkurat dette det advares om. Varekjøp derimot, skal være rentefritt. Men om det finnes så lurer jeg veldig på hvilket. Da må jeg se på dette og faktisk vurdere det.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Hvilke kreditkort gir rentefrihet ved uttak i minibank? Jeg har Mastercard i Postbanken. Der må jeg betale 30,- + 1% av beløpet ved uttak i minibank, men har rentefri kreditt på inntil 45 dager.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Jeg har Mastercard i Postbanken. Der må jeg betale 30,- + 1% av beløpet ved uttak i minibank, men har rentefri kreditt på inntil 45 dager. Jeg kjenner heller ikke til sånne kort med gebyr/rentefrihet. Har ikke sett nøye på vikårene, som postbanken mastercard har. Men om det du sier er riktig, (30,- +1%) så tilsvarer jo dette en rente godt over vanlige kreditkortrenter. Beregn utgiftene på et minibankuttakuttak på f eks kr 3000,- i la oss si 30 dager, så ser du at renten er ca 2% nom/mnd. Mens vanlige mastercardrenter (om man går over forfall) i samme postbank er 1,5% nom/mnd. Dyrt minibankuttak dette. og kan vel ikke akkurat kalles rentefritt?
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #7 Skrevet 11. september 2008 Jeg har kjøpt en jakke for 800,-, og brukte Mastercardet mitt. Angrer på kjøpet, og vil ha pengene igjen. Er det mulig når jeg har betalt med et Mastercard? Det kan jo oppfattes som litt "lureri", siden ved uttakk i minibank begynner rentene å løpe fra dag 1, og de vet ingenting om at jeg har kjøpt denne jakken for så å "pantsette" den, for jeg trenger kontakter. Hvis dere skjønner. Ja, det kan du gjøre, forutsatt at butikken tillater at varer byttes mot penger innenfor et visst tidsrom. Jeg har gjort det, ikke fordi jeg hadde dårlig råd, men fordi jeg ikke ville ha det jeg kjøpte og hadde mulighet til å bytte innen 30 dager. Så du kan på den måten skaffe deg rentefritt lån med opptil 45 dagers rentefrihet. Mulig det er moralsk betenkelig (regner med det er det du spør etter når du nevner "lureri"), men de småbeløpene dette er snakk om for eierne av mastercard er bare peanuts. (Tror forresten det er kontanter du trenger, og ikke kontakter. )
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #8 Skrevet 11. september 2008 Beregn utgiftene på et minibankuttakuttak på f eks kr 3000,- i la oss si 30 dager, så ser du at renten er ca 2% nom/mnd. Mens vanlige mastercardrenter (om man går over forfall) i samme postbank er 1,5% nom/mnd. Dyrt minibankuttak dette. og kan vel ikke akkurat kalles rentefritt? Jo, det er rentefritt, men ikke gebyrfritt. Så Alison har rett lenger oppe i tråden. Personlig ville jeg nok holdt meg mest til varekjøp. Vilkårene kan nok være forskjell fra kredittkort til kredittkort.
Østlandet Skrevet 11. september 2008 #9 Skrevet 11. september 2008 Jo, det er rentefritt, men ikke gebyrfritt. Så Alison har rett lenger oppe i tråden. Personlig ville jeg nok holdt meg mest til varekjøp. Vilkårene kan nok være forskjell fra kredittkort til kredittkort. Sikkert riktig. Men gebyrer, eller renter.... Utgifter uansett. Og gebyrene er jo store. Veldig store, som det over blir påpekt. Så om det er det Allison mener, så er jeg med. Ville bare si at om det er et kort med rente (og gebyrfrihet) ved minibankjøp, så ville jeg gjerne vite hvilket. Men det er vel for godt til å være sant. ((-:
Alison Skrevet 11. september 2008 #10 Skrevet 11. september 2008 Sikkert riktig. Men gebyrer, eller renter.... Utgifter uansett. Og gebyrene er jo store. Veldig store, som det over blir påpekt. Så om det er det Allison mener, så er jeg med. Ville bare si at om det er et kort med rente (og gebyrfrihet) ved minibankjøp, så ville jeg gjerne vite hvilket. Men det er vel for godt til å være sant. ((-: Det var det jeg mente, ja. Om det er noen kort som i tillegg er gebyrfrie ved minibankuttak vet jeg dessverre ikke. De har ikke jeg heller sett.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #11 Skrevet 11. september 2008 Jeg har gjort dette på H&M flere ganger. Altså handlet klær og betalt med kredittkort. Så har jeg f.eks. dagen etter levert varene tilbake og fått kontanter av butikken. Sånn sett en grei måte å få tak i kontanter på uten at rentene begynner å løpe. Men nå er det ikke alle butikker som har like grei returpolicy som H&M da.
Gjest Gjest Skrevet 16. september 2008 #12 Skrevet 16. september 2008 TS her. Bra noen forstår hva jeg mente. Da skal jeg være litt kjip, å gå på H&M å kjøpe et par ting, for så å få kjøpet ut i kontanter.
abelille Skrevet 18. september 2008 #13 Skrevet 18. september 2008 Ikke alle butikker det går i. Mener det var Zara jeg så skilt om at pengene ble tilbakeført på den måten de kom inn (altså tilbakeført til konto ved debetkort, sendt tilbake til kredittkortet dersom det var betalt med kreditt osv). Men de fleste butikker med "åpent kjøp" har grei ordning for å få ut kontanter ved retur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå