Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle hente ut medisinene til IVF-forsøk snart. Skal begynne med Suprecur nesespray og Primolut tabletter den 29, men greit å ha ting i hus :)

Så litt nærmere på resepten jeg har fått fra riksen nå og der står det

Rp

PUREGON (penn) sylinderamp. 900 IE no

600 IE no

300 IE no

DSSN

Etter avtale - settes subcutant

Reit - III - ter

Hva betyr 900 IE no, 600 IE no, 300 IE no?

og det siste? Betyr det at jeg har fått dose for alle tre forsøk som er mulig statlig?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Tenkte jeg skulle hente ut medisinene til IVF-forsøk snart. Skal begynne med Suprecur nesespray og Primolut tabletter den 29, men greit å ha ting i hus :)

Så litt nærmere på resepten jeg har fått fra riksen nå og der står det

Rp

PUREGON (penn) sylinderamp. 900 IE no

600 IE no

300 IE no

DSSN

Etter avtale - settes subcutant

Reit - III - ter

Hva betyr 900 IE no, 600 IE no, 300 IE no?

og det siste? Betyr det at jeg har fått dose for alle tre forsøk som er mulig statlig?

Noen som vet?

IE er en måleenhet (det står for Internasjonal Enhet), og beskriver derfor styrken på det preparatet du har fått skrevet ut.

Når det står Reit III, kan du hente ut de preparatene resepten lyder på, tre ganger på samme resept. Jeg vet ikke om du kan hente ut alle medisinene (altså alle tre dosene) på en gang, men det er det sikkert noen andre her inne som vet.

Lykke til - håper det blir baby på dere nå!

Endret av pøbelsara
Skrevet

Takk for svar, og gode ønsker :)

Lurer litt på dette fortsatt jeg da...

IE er en måleenhet (det står for Internasjonal Enhet), og beskriver derfor styrken på det preparatet du har fått skrevet ut.

Har jeg fått tre ulike styrker da eller?

Kanskje jeg får vente med å hente ut den delen av resepten til jeg har fått snakket med riksen og avklart dosen? Kan det være avhengig av resultatene på UL, sånn at de bestemmer styrken senere?

:klø:

Skrevet (endret)

Det kan se ut som om du har fått tre ulike styrker ja. Jeg vet ikke hvordan det er med medisinering til ivf. Men kan det tenkes at du skal øke på eller trappe ned mengden som skal settes med sprøyter?

Om du det skal så er det jo helt klart enklest å få ampuller med rett mengde i, så slipper du måle og styre, bare å tømme en ampull med rett mengde så er det rett dose.

Jeg trodde bare man fikk medisin til et forsøk av gangen.

Tror jeg hadde gjort som du nevner over her, å høre med de hva slags doser og hva slags mengde medisiner du skal ta og så hente ut resepten.

Og reit III betyr at du kan hente ut medisinen 4 ganger, ikke 3. Det er alltid en gang mer enn det som står. Resepten er 1 og så er den reiterert 3 ganger, ergo 4 :)

Endret av Strix
Skrevet
Takk for svar, og gode ønsker :)

Lurer litt på dette fortsatt jeg da...

Har jeg fått tre ulike styrker da eller?

Kanskje jeg får vente med å hente ut den delen av resepten til jeg har fått snakket med riksen og avklart dosen? Kan det være avhengig av resultatene på UL, sånn at de bestemmer styrken senere?

:klø:

På Puregon så er IE den dosen du skal ta. Du har altså ikke fått skjema for hormonstimulering enda? Der står det hvor mye du skal ta daglig, og du stiller inn antall IE på pennen før du stikker. Du kan altså sette inn en ampull på 600IE og ta f.eks. 150 IE daglig (hvis det er din dose). Da vil ampullen vare i 4 dager.

Det ser ut som du har fått resept på flere forsøk ja. Men det er kanskje like greit, så slipper du å styre med å få tak i ny resept om du skulle trenge det framover.

Ville absolutt ha ventet med å hente ut Puregon til du vet hvor store doser du skal ha. Dette er skikkelig dyre dråper!

Skrevet

Stemmer som kylling sier. Jeg har nå tatt puregon i 9 dager. Har satt 150 IE daglig (EN injeksjon).. Jeg fikk ut en ampulle med 900 IE og en med 600 IE.. Begynte med den største.. Men styrken på medikamentet er den samme, du har bare fått MER i den ene.. Skjønner ? (slik at det skal klaffe med antall dager)..

Lykke til :)

Skrevet
Ville absolutt ha ventet med å hente ut Puregon til du vet hvor store doser du skal ha. Dette er skikkelig dyre dråper!

Enig med Kylling her. Det er dyrt å hente ut, og du får ikke levert tilbake, skulle du hente ut for mye.

Et lite tips; mange apotek har ikke varene inne som lagervare, så de må ofte bestilles til neste dag, bare sånn at du ikke baserer deg på å hente samme dag som du skal sette første dose.

Gjest barelillemeg
Skrevet

For å gjøre alt litt mer komplisert, så er et 100 IE mer i hver ampull enn det som står på... Det vil si at i 900 er det 1000, i 600 er det 700 og i 300 er det 400... Sykehuset vil informere deg om dette slik at du slipper å kjøpe altfor mye! For der er dyre dråper... Tror jeg betalte 1200 for 300 IE (egentlig 400).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...