Gå til innhold

10 % rente

Anbefalte innlegg

Gjest Husbyggeren
Skrevet

Jeg er litt bekymret for fremtidig økonomi.

De snakker nå om 10 % rente.....grøss....

Vi er i gang med husbygging nå.

Dersom det blir 10 % rente vil vi sitte ignen med 19000 kroner etter at lånet og avdraget er betalt.

De 19 tusen kronene skal gå til bensin, mat, barnehage, telefon, forsikringer, tv, årsavgift, nrklisens, klær, fritid og alle slike utgiter.

Er 19 tusen kroner lite ??

Vi er 2 voksene og en 4 åring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg syns ikke 19.000,- er lite.

Skrevet (endret)

Er det alle utgifter utenom huslånet, kan det fort bli lite for 3 personer. I følge SIFO sitt standardbudsjett bør dere ha 16525,- til mat og drikke, klær og sko, helse og hygiene, lek og fritid og utgifter til reise (kollektivt):. Strøm, forsikringer, tv-lisens, barnehage osv. kommer i tillegg.

Endret av Alison
Skrevet

Har aldri hatt i nærheten av 19 000 før lån og husleie engang :)

Skrevet

Skrekk og gru!

Da har ikke jeg råd til å betale avdrag (kun renter) og må nok ta meg en ekstra jobb for å få det til å gå rundt. Da er det bare å glemme og få barn :( DET får vi hvertfall ikke råd til.

I min jobb ser jeg at mange sliter allerede i dag. Dersom renta går opp til 10% får Norge store problemer!

Skrevet

Herrefred - 10% rente er da helt normal rentesats! Og nei - Norge stopper ikke opp selv om renta går opp litt til.

Og ja - jeg driter i om folk får problemer. Er de så dumme at de tar opp for store lån, får de virkelig skylde seg selv, altså.

Skrevet

Problemet er nok heller at renten har vært så lav at folk har tatt opp for mye lån. 10% er faktisk veldig lav rente, og helt normalt, ja.

Skrevet
10% er faktisk veldig lav rente, og helt normalt, ja.

Jeg er ikke enig i at 10 % er en veldig lav rente. Det rentenivået vi har i dag på 7-8 % er helt normalt og ikke noe å klage over etter min mening. 10 % begynner å bli høyt, men er ikke noe unormalt. Jeg har selv opplevd å ha en boliglånsrente på rundt 15 % på begynnelsen av `90 tallet.

Problemet er at alt for mange har tøyd strikken når det gjelder hvor mye de kan låne. Klart det kan virke fristende å kjøpe en dyr og fin leilighet/hus, men det bør være rom for å leve utenom også. Mange går fra bank for å finne ut hvor de kan få mest lån uten å tenke langsiktig.

Gjest Husbyggeren
Skrevet

TS her.

Nå var det da ingen generell diskusjon om hvor dumme folk med store lån er, eller det generelle rentenivået er, eller blir som var saken her...........

Spørsmålet mitt er hvorvidt min mann og jeg og vårt barn kan greie oss dersom vi har 19 tusenlapper hver måned til mat, klær, bensin, fritid, forsikringer, strøm, mobil, tv, årsavifter, komunale avgifter, osv.............

DET er spørsmålet.

Andre syn og komentarer om rentenivå kan legges ut i egen tråd!!

Skrevet

Med sunn fornuft og at dere ikke ahr noen ekstreme forhod som vaskeliggjør dette (krøkkete bosted, sykdom osv), ja.

Skrevet

Tror nok det er fullt mulig å klare seg med 19000 , men tror ikke det blir så fett liksom .

Det avhenger jo litt av hva slags andre lån dere eventuelt har , hvor store strømutgifter dere har osv .

Gjest opp i 40-åra
Skrevet

Da jeg kjøpte min første leilighet var boligrenten på 16 % og da var det mye strengere å få lån, så 10 % er ikke spesielt høyt for oss med litt historie bak oss.

Etter min oppfatning så burde det være fullt mulig å overleve på 19000 kroner i måneden, det kommer selvfølgelig an på hvor mange barn man har i barnehage da.

Gjest Gjest her
Skrevet

19 000 i måneden er- etter min mening- ikke noe veldig lavt beløp å disponere til løpende utgifter.

Dere er tross alt snart eiere av et nytt hus. Da må dere jo regne med at dere som eiere av et helt nytt hus ikke har den samme økonomien som om dere var mer etablerte boligeiere.

SIFO-satsene er da heller ikke spesielt lave, synes jeg.

Mye avhenger jo av deres eget forbruksmønster. Småshopping og impulskjøp blir dyrt. Øl og vin i mengder likeså. Ut på byen, ta taxi osv gjør store innhogg i økonomien hvis man har det som vane.

Jeg er imponert over hvor rimelig mange klarer å leve.

Jeg er like forundret over hvor mye penger noen klarer å sløse bort på kremer, en fiiiin veske-kr 4200, helsekostpiller, coca cola, tobakk, taxi, osv.

Så jeg synes ikke dere har lite å leve for, men det er heller ikke rom for store utenomkjøp i hytt og vær.

Dere har sikkert beregnet hvor mye forsikringen og strømmen kommer til å koste i det nye huset. Det er jo på en måte utgifter som allerede er bundet opp. Utgifter til klær og mat og fritidsutgifter kan jo til en viss grad justeres.

Skrevet

Det skulle ikke være noe problem å leve på. Når jeg trekker fra lønnen min fellesutgifter og nedbetaling på lånet har jeg 10 000 igjen å leve på. Og jeg bruker som regel max 5 000 av disse, altså lever jeg for 5 000 i måneden uten det jeg bor for.

Du kan jo sette opp regnskap og se hva dere lever for i dag? Så ser du samtidig hva dere eventuelt kan skjære ned på -om- det nå viser seg at det blir trangt.

Når det er sagt, da jeg tok opp lån for et år siden så lånte jeg ikke mer enn at jeg visste jeg kunne klare meg helt fint, uten å skjære ned på noe, med opp til 13% rente. Nå har jeg gått litt opp i lånn, og klarer meg uten å skjære ned helt opp til 15%. Og selv da så kommer jeg til å klare meg fint, må bare nøye meg med litt billigere ferier (har fremdeles råd til å reise på ferie). Det bør ikke komme som noen overraskelse på folk at renten kan stige til 10% minst, særlig ikke for dem som har tatt opp lån nå i nyere tid. De har da advart mot dette i et par år minst.

Skrevet

19 tusen til mat, klær, fritid, nrklisens, komunale avgfter, teleforn, internett, mobil, forsikringer, årsavgifter, bensinutgifter osv for 2 voksene og 1 barn???

Det går bra. ikke bekymre deg.

Skrevet

I utgangspunktet skal det nok gå bra med 19 000, problemet er vel heller det at de færreste er villige til å fire på den standarden man er vant til. Mitt tips er å sette opp et budsjett, og prøve å leve for 19 000 allerede nå, resterende penger kan man sette i banken, så man i tillegg får en buffer.

Må bare få tilføye at jeg ikke har barn, og ikke aner hvordan denne utgiftsposten ser ut, men vet at mange barnefamilier klarer seg med langt mindre enn dere.

Skrevet

Når jeg studerte hadde vi ikke 19000 før renter og avdrag skulle betales, og vi overlevde fint på det 2 voksne og 3 barn, så dette er ikke noe problem om dere er innstilt på det!

Skrevet

Jeg har også cirka 20.000 etter avdrag og renter er betalt - det er vanskelig å få ting til å gå rundt, selv om jeg er en singel mann som bor alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...