momajoja Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Er det stadig vekk sånn at det er krabbesesong og dermed krabbe å få tak i til en ok pris? Jeg tenkte å invitere noen venner på krabbelag, regner man en krabbe per person eller er det lite(mange år siden jeg har spist det). Har alltid pleid å spist det med loff, sitron og majones(ala reker), er det noe anna som egner seg godt? Takk og takk for hjelp på forhånd
janne84 Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Er det stadig vekk sånn at det er krabbesesong og dermed krabbe å få tak i til en ok pris? Jeg tenkte å invitere noen venner på krabbelag, regner man en krabbe per person eller er det lite(mange år siden jeg har spist det). Har alltid pleid å spist det med loff, sitron og majones(ala reker), er det noe anna som egner seg godt? Takk og takk for hjelp på forhånd er ikke stadig vekk krabbesesong nei.. De sies at de mnd med R i er det krabbe. Krabbesesongen er vel best i oktober (iallefall her).. En krabbe per pers. kan være veldig lite, det kommer an på hvor mat som er i den. Er det lite mat, så er det jo bare klørne, og du bør vel beregne 4-6 klør pr.pers, desto 2-3 krabber pr mann. Det kommer jo an på hvor storspiste de du inviterer er. En kan jo ha andre ting også. Ha skalldyraften, ha hummer og reker i tilegg.
Brunhilde Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Jeg beregner 2-3 krabber pr person hvis jeg skal koke selv. Det er sjelden alle er like fine, og jeg liker at det er nok til alle.
momajoja Skrevet 12. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 12. september 2008 Takk for svar begge to, får se om jeg finner i frysedisken da kanskje, eller finne på noe anna. Selv om; "er ikke stadig vekk krabbesesong nei.. De sies at de mnd med R i er det krabbe.", det er vel strent tatt R i septembeR?
Gjest Elfrida Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 Er det ikke nå i august og september at det er krabbesesong da?
Toro Skrevet 12. september 2008 #6 Skrevet 12. september 2008 August er for tidlig for krabbefangst, men no i september er det tid for krabbe.
janne84 Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 Takk for svar begge to, får se om jeg finner i frysedisken da kanskje, eller finne på noe anna. Selv om; "er ikke stadig vekk krabbesesong nei.. De sies at de mnd med R i er det krabbe.", det er vel strent tatt R i septembeR? jo er jo sef. krabber i september, men er mer mat og smak på den i oktober - iallefall her hvor vi bor
Mons Skrevet 12. september 2008 #8 Skrevet 12. september 2008 Dette med høsten gjelder mest for hunnkrabbene. utover høsten fylles de mer og mer opp med rogn. Noen liker mye rogn, men sandre synes de blir for tørre da. Hannkarabber kan være gode hele året. Personlig synes jeg klørne til store hannkrabber smaker best. i fjor fanget jeg en i ruse der EN klo var nok til å toppe tre loffskiver. problemet med krabbelag er at mange kun spiser det hvite. Hvis man spiser hele krabben er erfaringsmessig en mellomstor (ca 400g) full krabbe nok til en vanlig kvinne og gjerne tredobl til en røslig mann. Som tilbehør kan jeg noen ganger like majones/rømme 50/50 med finhakket hvitløk som har stått en stund og kost seg. Ikke kjøp billig drittloff og varier gjerne med et par typer brød og smør. Det er greit nok å beregne mengde ferdigkokt og sjekket krabbe, men hvis man koker selv kan selv den mest erfarne bomme. Da er det godt å ha gode reker i frysen.
Gjest Elastica Skrevet 12. september 2008 #9 Skrevet 12. september 2008 Unnskyld meg, men frosne reker går virkelig ikke an.
Gjest Elastica Skrevet 12. september 2008 #10 Skrevet 12. september 2008 Forresten var det gode tips, Mons. Flere typer gravy og ulike brød/lofftyper. Godt smør og noen salatblader til pynt. Og selvsagt mengder med passende vin.
Lovebird Skrevet 13. september 2008 #11 Skrevet 13. september 2008 Her i Møre og Romsdal er det hvertfall mye krabbe nå. Masse mat i den. Hadde gått for mer enn en krabbe pr person, jeg er vant til å spise til jeg sprekker når det gjelder krabber, men så setter vi teinene selv også. Tilbehør til krabbe kan være loff, majones, finhakket vårløk, sitronpepper, sitron... mange bruker også tomat, det smaker utrolig godt.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2008 #12 Skrevet 13. september 2008 Søkte faktisk på dette i går, og skrev ned følgende liste som jeg skal velge fra: Krabbe, loff, majones/rømme/creme fraiche, kviteseidsmør, sitron, kokt egg, dill, avokado/guacamole, aioli, grovmalt pepper, sitronpepper, dill, rødløk, vårløk, dillakevitt.
Gjest Spiss Skrevet 13. september 2008 #13 Skrevet 13. september 2008 (endret) Unnskyld meg, men frosne reker går virkelig ikke an. Jo hvis man tiner de sakte og på avis/gråpapir, og salter de underveis kan de bli veldig gode! Forøvrig er tortillalefser fra tex-mex eller Santa Maria(husker ikke hvilken) med herbs & garlic veldig gode til krabber og reker, sammen med frisk salat av Lollo eller Crispi, cherrytomater o.l. Endret 13. september 2008 av Spiss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå