Gå til innhold

Dusje i 10 min hver dag

Kitsune

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kan ikke gi deg noen pris -det vil vel variere lokalt, men jeg har et relativt høyt forbruk av vann og bruker ca 1 krone om dagen på det. Aner ikke hvor mye det koster å varme opp vannet du dusjer i, men den største økonomiske besparelsen ligger nok der.

Om du vil spare noe i det hele tatt, vil jo avhenge av hvor lenge du dusjer fra før - jeg dusjer normalt i mindre enn 10 min/dag, så for meg ville daglige 10-minuttersdusjer bety en økning i vannforbruket.

Ellers er det ikke egentlig noen mangel på vann i Norge - det er et enormt og voksende problem mange steder i verden, men her har vi mye nedbør og lite folk. Når du leser om mer eller mindre tomme vannmagasiner, er det vann til strømproduksjon det dreier seg om, og når du leser om viktigheten av å spare på vannet, er ikke det helt tilpasset norske forhold. Hadde du vært for eksempel i Australia, hadde det vært noe helt annnet.

I tillegg er nesten alt norsk strømforbruk basert på fornybar vannkraft, så strømmen som varmer opp dusjen din, bidrar minimalt til global oppvarming. (Uestetisk utbygging av fosser og vassdrag, derimot...) Det betyr med andre ord at miljøeffekten av å ta kortere dusjer ikke er så veldig dramatisk - akkurat her. Hvis du levde et sted der det var knapphet på rent vann og strømmen din kom fra et kullkraftverk, ville det vært en helt annen sak.

Ikke at jeg vil oppfordre deg til å sløse, men lange dusjer er ikke så veldig syndig heromkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side kan lavere strømforbruk føre til at vannkraftprodusentene kan eksportere mer strøm og dermed senke behovet for mer forurensende kraft i utlandet. Mange bekker små osv.

Hvis jeg skal gjette tror jeg kanskje man sparer mer på å bytte til en sparedusj, enn å korte ned på dusjtiden. Uansett sparer man masse varmtvann/strøm på å dusje fremfor å ta karbad.

Som Villen nevner er det ikke det helt store poenget å bruke mye energi på å spare på selve vannet her i verden.

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den annen side kan lavere strømforbruk føre til at vannkraftprodusentene kan eksportere mer strøm og dermed senke behovet for mer forurensende kraft i utlandet. Mange bekker små osv.

Det er også et poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...