livbåten Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Hei! I mitt tilfelle skulle jeg i dag bestille blomster og sende til ei som akkurat har fått en liten gutt. Og da kunne jeg betale med kort, noe som forøvrig er veldig enkelt!! Vet de har samme praksis på peppes pizza for eksempel, men da må man signere når man mottar varen. Det skulle jo ikke jeg i dag da det skulle sendes direkte... Ved å oppgi navn, adresse, telefon, kortnummer og gyldighetsdato på kortet så var alt i orden. Så i praksis så kan jeg altså finne et visakort, søke opp personens adresse og telefonnummer og handle i vei? Dette virket plutselig som en veldig usikret måte å betale på, veldig enkelt å svindle. Er det virkelig så enkelt eller har jeg misfortått noe?
Gjest Portis Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Det er så simpelt. Du kan få tak i en hel del penger om du bare får tak i en annens visakort.
SuperGjest Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Det samme kan man gjøre ved netthandel. Da trenger man ikke engang korthaver sin adresse, da den gjerne ikke er den samme som leveringsadressen. Derfor så viktig å sperre et mistet/stjålet kort med en gang.
Gjest Portis Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Og selvom dt ikke blir stjålet/mistet, så burde man sörge for at ingen uvedkommende får tilgang på ditt visa kort. Lett å skrive ned info fra kortet og bruke det i etterkant
SuperGjest Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Og selvom dt ikke blir stjålet/mistet, så burde man sörge for at ingen uvedkommende får tilgang på ditt visa kort. Lett å skrive ned info fra kortet og bruke det i etterkant
Gjest Miley Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Og nå kan hun på blomsterhandelen shoppe uhindret på ditt kort. Heldige henne!
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #7 Skrevet 11. september 2008 Hva med de som jobber på desse stedene, f.eks. hu på blomsterbutikken som du bestilte blomster fra. De kan jo bare notere seg noen kortnummer og handle i vei... Jeg betalte akkurat på denne måten over tlf. for noen dager siden, og tenkte akkurat det samme som TS...etterpå. Men i farten så var det eneste løsningen, for de kunne ikke sende faktura.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #8 Skrevet 11. september 2008 Hva med de som jobber på desse stedene, f.eks. hu på blomsterbutikken som du bestilte blomster fra. De kan jo bare notere seg noen kortnummer og handle i vei... Jeg betalte akkurat på denne måten over tlf. for noen dager siden, og tenkte akkurat det samme som TS...etterpå. Men i farten så var det eneste løsningen, for de kunne ikke sende faktura. Akkurat det samme gjorde jeg. Argumentet for at jeg skulle betale med kort var at det var så mange som ikke betalte regningen. Så her kunne ikke butikken stole på meg for et beløp på kr 400,- mens jeg skulle stole på at ikke de svindlet meg for tusenvis av kroner. Føler meg skikkelig dum nå, og skal ringe banken for å spørre dem om denne praksisen. Er vel sånn at vi selv må stå ansvarlig for eventuelt misbruk av opplysningene også, siden vi har gitt dem fra oss med viten og vilje? Jeg forsøkte forresten først å bruke masterkortet, men det godtok ikke maskinen i butikken - ble jeg fortalt.
livbåten Skrevet 11. september 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. september 2008 Akkurat det samme gjorde jeg. Argumentet for at jeg skulle betale med kort var at det var så mange som ikke betalte regningen. Så her kunne ikke butikken stole på meg for et beløp på kr 400,- mens jeg skulle stole på at ikke de svindlet meg for tusenvis av kroner. Føler meg skikkelig dum nå, og skal ringe banken for å spørre dem om denne praksisen. Er vel sånn at vi selv må stå ansvarlig for eventuelt misbruk av opplysningene også, siden vi har gitt dem fra oss med viten og vilje? Jeg forsøkte forresten først å bruke masterkortet, men det godtok ikke maskinen i butikken - ble jeg fortalt. Det burde jo virkelig ikke være så enkelt å misbruke det. Det er jo en grunn til at man har kode og bilde på det... Kan du ikke rapportere her når du har snakket med banken di? Nysgjerrig på hva de har og si!!!
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #10 Skrevet 11. september 2008 Nå har jeg ringt kundeservice i DnbNor for å snakke med dem om denne praksisen. -Først hørte han ikke etter hva jeg sa, så jeg satt og gjentok meg selv en rekke ganger. -Når han omsider (iflg seg selv) hørte hva jeg sa, så forstod han ikke hva jeg sa, så jeg måtte gjenta meg selv enda flere ganger. -Først kunne han iflg seg selv ikke gjøre noe med dette. -Han sa også at han ikke hadde noen anelse om hvor jeg eventuelt kunne ringe eller hvem han eventuelt kunne sette meg over til for å få svar. -Etter at jeg sa at det var uhørt å få et slikt svar fra en kundeservice på et så alvorlig tema, sa han at han ville undersøke og ringe meg tilbake. -Da jeg spurt hva han skulle undersøke kunne han ikke svare meg på det. ...og sånn gikk samtalen. Problemet kan vel defineres sånn: - Vi gir fra oss info om kortnr. og utløpsdato for å betale for varer vi har bestilt via telefon. - Vi har ingen som helst garanti for at riktig beløp blir belastet, eller om disse opplysningene blir misbrukt ved en senere anledning. - Hvem er ansvarlig for om vi blir belastet for større beløp enn avtalt? - Hvem er ansvarlig om opplysningene blir misbrukt? - Bør ikke de som inngår avtaler om kortbruk med butikker (visa, bankene eller hvem det er) ta opp denne praksisen med alle butikker på generelt grunnlag for å få stoppet en uakseptabel praksis som tydeligvis er under utvikling? ****** Kan noen andre ringe sin bank å spørre?
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #11 Skrevet 11. september 2008 Det burde jo virkelig ikke være så enkelt å misbruke det. Det er jo en grunn til at man har kode og bilde på det... Kan du ikke rapportere her når du har snakket med banken di? Nysgjerrig på hva de har og si!!! Ja, men når man skal ordne dette på telefon så gjelder jo ikke kode eller bilde. Jeg har nå ringt banken, men fikk som du kan lese over ikke noe svar på noe som helst. Håper nå noen andre kan ringe sin bank å undersøke, og legge ut svaret her. Dette er alvorlig, så dette må vi finne ut av.
Bomull Skrevet 11. september 2008 #12 Skrevet 11. september 2008 Man er ansvarlig for å melde fra så fort et kort blir borte/mistenkt borte. Om man gjør det og kortet er misbrukt, får man i aller fleste tilfeller tilbakebetalt evt msibruk. Jeg har handlet masse på nett og aldri hatt noen negative hendelser.
SuperGjest Skrevet 11. september 2008 #13 Skrevet 11. september 2008 Det burde jo virkelig ikke være så enkelt å misbruke det. Det er jo en grunn til at man har kode og bilde på det... Men så enkelt er det. Alt man trenger for netthandel eller telefonhandel er kortnummer, utløpsdato og den tresifrede koden bak på kortet hvor signaturen din er. (Netthandel og telefonhandel hadde jo vært helt umulig om man måtte oppgi en privat kode og samtidig vise ansiktet sitt på et vis...) Når det gjelder netthandel så har mange tatt i bruk en ekstra sikkerhetsløsning, f.eks Bank-ID, men det er likevel bare et fåtall nettbutikker som har dette.
Bomull Skrevet 11. september 2008 #14 Skrevet 11. september 2008 Forøvrig er mottaker av betalingen ansvarlig dersom det er misbrukt. Det betyr at om du bruker kortet ditt i en taxi og signererer med falsk underskrift er det taxien som i utgangspunktet mister inntekten om det er misbruk og korteier rapporterer. Slike kort skal alltid kontrolleres med annen ID, evt bilde mot ansikt. På nett går jo ikke dette, og derfor hviler det et enormt ansvar på nettstedet som tar i mot betalingen.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #15 Skrevet 11. september 2008 Jeg lurer litt på hvilket svar du forventet at banken skulle i deg. Som forbruker bør en ha en viss posjon skepsis til brukerstedene en benytter sitt kort (Visa, bankaxept, mastercard osv). Potensielt sett kan en bli svindlet uansett hvor og hvordan du benytter kortet. Minibanker kan bli skimmet, brukersteder på nett kan bli hacket og utro tjenere kan en finne over alt. Det jeg lurer på er hva du er mest redd for: - at damen i andre enden skal misbruke kortopplsyningene du gir henne - at uvedkommende skal misbruke dine kortopplysninger (altså andre enn henne/andre på det brukerstedet) Er det strengt tatt noen stor forskjell å oppgi kotropplysninger over telefon enn via internett? Heller ikke der er det noen ekstra sjekk i forhold til PIN eller ID. Hvis du f.eks. mister kortet ditt eller får det kopiert så kan det brukes på internett uansett, så hos en blomsterforretning stiller seg vel således ikke så annerledes. Når det gjelder utro tjener så skjønner jeg at det føles veldig direkte å opplyse om kortopplysningene direkte over telefonen. Men egentlig liten reell forskjell i forhold til annen kortbruk. Bruker du kortet ditt fysisk på et brukersted så vil de ansatte der trolig likevel få tilgang til dine kortopplysninger. Så vil du svindle deg får de det til uansett. Blomsterforretningen har meg bekjent ikke gjort noe ulovlig. Det eneste banken kan gjøre her er å oppfordre til å være litt forsiktig med kortbruken og kun bruke det i situasjoner som oppfattes som trygt (seriøse brukersteder mm)
Gjest Nja Skrevet 11. september 2008 #16 Skrevet 11. september 2008 Ser egentlig ikke helt vitsen med denne tråden. Om du skulle være så uhelig å bli svindlet, så vil VISA/banken din tilbakebetale deg beløpet såfremt du ikke har handlet uaktsomt. Samme gjelder netthandel. Hva tror du forresten skjer om noen bestiller varer med ditt kort? Svindelen blir oppdaget, og de som har mottatt varene/signert disse ut blir forsøkt tatt. VISA taper mye penger på dette, men til syvende og sist er de mest interessert i at folk skal handle på nett slik at de tjener mer penger. Så selv har jeg ingen problemer med å handle med absolutt alle på nett. Jeg vet at om jeg blir svindlet der, så er det bare å kontakte VISA. Når det gjelder hvem jeg oppgir VISAnummeret til, så passer jeg på. Konklusjonen er: Så lenge du passer på at du kjenner til punktene i kontoutskriften så er det greit. Finner du noe du ikke kjenner til er det bare å kontakte banken og signere på at du ikke kjenner til det/de beløpene det gjelder og få tilbakebetalt. Får litt angst når folk har satt seg så dårlig inn i det viktigste betalingsmiddelet sitt......
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #17 Skrevet 11. september 2008 Man er ansvarlig for å melde fra så fort et kort blir borte/mistenkt borte. Om man gjør det og kortet er misbrukt, får man i aller fleste tilfeller tilbakebetalt evt msibruk. Jeg har handlet masse på nett og aldri hatt noen negative hendelser. Men Sunshine, hvem kan f.eks. bevise at man ikke har gitt tillatelse til å belaste kr 4 ooo,- for blomster fremfor kr 400? Som et eksempel. Saken her er at vi over telefonen frivillig gir fra oss info som vi senere ikke kan bevise er misbrukt. Handler man på nett så kan man gjerne bevise det opp mot en ordrebekreftelse. Husk at vi her diskuterer å oppgi info over telefon (IKKE på nett). Vil være dumt om tråden sklir ut til å kun bli en tråd om misbruk av kortinfo.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #18 Skrevet 11. september 2008 Vil bare presisere et en ting ang. innlegget mitt over. Heldigvis er det endel nettsteder som har begynt med Vertified by Visa, og som også nekter å gjennomføre bestillingen hvis adressen som ligger i kortet stemmer overens med leveringsadressen. Dog, da dette kun gjelder et mindretall av nettsteder så er man på ingen måte trygg.
Bomull Skrevet 11. september 2008 #19 Skrevet 11. september 2008 Men Sunshine, hvem kan f.eks. bevise at man ikke har gitt tillatelse til å belaste kr 4 ooo,- for blomster fremfor kr 400? Som et eksempel. Saken her er at vi over telefonen frivillig gir fra oss info som vi senere ikke kan bevise er misbrukt. Handler man på nett så kan man gjerne bevise det opp mot en ordrebekreftelse. Husk at vi her diskuterer å oppgi info over telefon (IKKE på nett). Vil være dumt om tråden sklir ut til å kun bli en tråd om misbruk av kortinfo. Man kan jo bevise i henhold til hvilken vare som blir mottatt.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #20 Skrevet 11. september 2008 Jeg lurer litt på hvilket svar du forventet at banken skulle i deg. Som forbruker bør en ha en viss posjon skepsis til brukerstedene en benytter sitt kort (Visa, bankaxept, mastercard osv). Potensielt sett kan en bli svindlet uansett hvor og hvordan du benytter kortet. Minibanker kan bli skimmet, brukersteder på nett kan bli hacket og utro tjenere kan en finne over alt. Det jeg lurer på er hva du er mest redd for: - at damen i andre enden skal misbruke kortopplsyningene du gir henne - at uvedkommende skal misbruke dine kortopplysninger (altså andre enn henne/andre på det brukerstedet) Er det strengt tatt noen stor forskjell å oppgi kotropplysninger over telefon enn via internett? Heller ikke der er det noen ekstra sjekk i forhold til PIN eller ID. Hvis du f.eks. mister kortet ditt eller får det kopiert så kan det brukes på internett uansett, så hos en blomsterforretning stiller seg vel således ikke så annerledes. Når det gjelder utro tjener så skjønner jeg at det føles veldig direkte å opplyse om kortopplysningene direkte over telefonen. Men egentlig liten reell forskjell i forhold til annen kortbruk. Bruker du kortet ditt fysisk på et brukersted så vil de ansatte der trolig likevel få tilgang til dine kortopplysninger. Så vil du svindle deg får de det til uansett. Blomsterforretningen har meg bekjent ikke gjort noe ulovlig. Det eneste banken kan gjøre her er å oppfordre til å være litt forsiktig med kortbruken og kun bruke det i situasjoner som oppfattes som trygt (seriøse brukersteder mm) Saken er vel om Visa (eller andre kortutsederer) er villige til at en sånn praksis blir etablert? Det tror jeg kanskje de ikke er. Ellers hadde jeg forventet å få svar på hvem som er ansvarlig ved et eventuelt misbruk og om det er en ok praksis som det er ønskelig skal bli etablert. At et kort blir skimmet er noe helt annet enn at det blir misbrukt av en som frivillig gir fra seg info som er tilstrekkelig for at det kan utøves misbruk. Vi har i årevis blirr advart mot å gi fra oss kortkoden til andre, men hva hjelper det når kortet kan m isbrukes ved hjelp av kortnr og utløpsdato. ** Vær så snill å la denne tråden handle om bruk av kortinfo oppgitt over telefonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå