Gå til innhold

Bilen rister

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Når jeg kommer i en fart på 70-80 km/t, begynner bilen min og rattet å riste litt. Har ikke gjort det før. Hvorfor gjør det det? Løse hjul?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Portis, jeg ville tro at slitte hjullagre ville ristet i alle hastigheter, med frekvens proporsjonal med hastigheten, det er hvertfall min erfaring.

TS, hva slags bil har du? Opplever du mer risting når du svinger enn når du kjører rett frem? Og er det forskjell i ristingen om du svinger mot høyre eller venstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia det er dekka du må avbalansere felgene.koster vel rundt 800-1000 kr.Har iallefall vært det med med min hver gang og kan si jeg har hatt en del "holker" i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heia det er dekka du må avbalansere felgene.koster vel rundt 800-1000 kr.Har iallefall vært det med med min hver gang og kan si jeg har hatt en del "holker" i mitt liv.

Ups ble en feil.spissinga koster det.avbalansering koster nesten ingenting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kommer i en fart på 70-80 km/t, begynner bilen min og rattet å riste litt. Har ikke gjort det før. Hvorfor gjør det det? Løse hjul?

Det heter å balansere, du skal oppnå balanse. Det er sannsynligvis dette som feiler, siden du merker det best i høy hastighet.

Om du har slitt hjullager vil du merke det også ved lave hastigheter. Det fortoner seg som vibrasjon/ulyd, dette øker i frekvens ettersom hastigheten øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde slitte hjullager på bilen ristet det kun når jeg kjørte over 70. Så det kan nok være det selv om det ikke rister hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en tur på verksted kan jeg opplyse om at det var forstillingen som måtte justeres. Jeg så over dekka og det ene hadde det sivet ut litt luft av, og så at det hadde en merkelig slitasje på innsiden under, og det var samme slitasje på andre dekket foran. Punkterte også det ene dekket på vei til verkstedet.... så jepp, risting er verd en undersøkelse så snart en merker noe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...