Gå til innhold

Dere som har tre barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn (2 og 4 år gamle), og det store spørsmålet her i huset nå er om vi vil prøve på nummer tre. Vi ser både fordeler og "ulemper" med det, men hovedargumentet mot er at vi skal føle at tida ikke strekker til, sånn at vi ikke får fulgt opp hvert enkelt barn på best mulig måte - slik vi ønsker. Vi må jo regne med at ungene begynner på fritidsaktiviteter etter hvert, og at de har forskjellige ønsker for hva de vil drive med. Og da spørs det om vi rekker å være like engasjerte på alle områder, hvis dere skjønner hva jeg mener.

Derfor lurer jeg på hva slags erfaringer dere trebarnsforeldre har. Jeg vet at en aldri vil andre på de ungene en får, men ødelegger vi "idyllen" vi har nå med en tredjemann, tro? *sukk*

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Svarer selv om jeg har fire. ;)

Klart det blir mindre tid til hver enkelt jo flere barn man har. Men samtidig har søsknene stor glede av hverandre, og lærer å ta hensyn, vente på tur etc. Det er ingen garanti for at søsken går godt sammen, men jeg ser i alle fall her at de blir utrolig avhengige av hverandre og trives i hverandres selskap. Det setter jeg pris på, og jeg håper at de kan ha et godt forhold til hverandre når de etterhvert blir voksne.

Om dere har tid, vet jeg ikke. Man må bare ta seg tid til de barna man har - det går som regel greit. Men vær forberedt på at det kan bli hektisk! Nå har vi bare skolebarn, og jeg synes det er mer hektisk nå enn da de var små. Fire foreldremøter på to uker, pluss fotballtreninger, kamper, kor, turn, håndball... Man må ønske å prioritere barna - heldigvis synes jeg stort sett det er hyggelig å møte andre foreldre, kjøre hit og dit. :)

Vi passer på å gjøre ting med hvert enkelt barn innimellom. Det blir ikke så ofte, men det er koselig å være på tomannshånd. :)

Endret av *Mim*
Skrevet

Takk for raskt svar, *Mim*! Veldig kjekt å lese om andres erfaringer. :)

Det er det jeg ser for meg, ja, at det blir atskillig travlere når ungene begynner på skolen. Da skal en jo gjerne følge opp med leksehjelp også.

Helt enig i at det er koselig å gjøre noe med hvert enkelt barn innimellom. Tror et er veldig verdifullt, både for ungene og oss voksne.

Skrevet

Jeg har vært alene med 3 barn fra yngste var 3 år. Jeg har ofte følt at jeg ikke har klart å følge opp bra nok. Barna ble tidlig selvstendige på godt og vondt. Særlig de to eldste. Nå som de er over 16 ser jeg bare fordeler ved at de er så selvstendige. De har allerede mye livserfaring som de bruker på en fornuftig måte. Alle tre har mye glede av hverandre som søsken og venner.

Dere må finne ut hva som passer best for dere. Hvis dere bare hadde hatt ett barn ville jeg anbefalt å få ett barn til. Jeg er enebarn selv og har alltid ønsket meg søsken. Ikke minst nå i voksen alder. Hvis dere er friske og unge og tror dere kommer til å holde sammen i minst 20 år til, tror jeg dere fint klarer å følge opp tre barn. :)

Skrevet

Friske er vi. Unge? Vel, jeg er 33, mannen 30. Men jeg tror definitivt vi kommer til å holde sammen leeenge. :) Har vært sammen i åtte år hittil.

Det dine unger har, gjest, er det vi ønsker for våre: at de skal fortsette å være gode venner og ha glede av hverandre når de blir store/voksne. De to vi har, er utrolig omtenksomme overfor hverandre, leker godt sammen og har det veldig fint. Visst kan de krangle om leker og dytte til hverandre, men vanligvis er de gode venner. Det er dette vi frykter skal bli ødelagt hvis de får et søsken til. Derfor er det fint å høre at dine tre fortsatt har stor glede av hverandre. :)

Skrevet

Nå har jeg bare ett barn foreløpig, men kommer fra en søskenflokk på tre. Følte alltid at foreldrene våre hadde tid til oss. Tror absolutt det er positivt å ha flere søsken. Man lærer seg å bli selvstendig, ta hensyn og vente på tur. Gode egenskaper å ta med seg videre :)

Men dere må sikkert nedprioritere masse egenaktiviteter (du får nok ikke dratt på tre veninnekvelder og trent på sats fire ganger i uka ;) ). Og ang fritidsaktiviteter for ungene, så er det kanskje ikke så dumt om det blit litt begrensa det også? Kan jo være mer slit enn gøy om ungene har masse fritidsaktiviteter hver uke. Kan være like bra for dem og slappe av hjemme og være sammen med venner, fremfor å farte rundt og sjonglere både håndball, korps, turn og dansing feks ;)

Skrevet

Hvordan det går har ikke så mye med antall barn å gjøre som med kapasitet og ikke minst holdning hos foreldrene.

Selv får vi stadig kommentarer fra lærere og andre på at "Dere er med på alt dere." og "Hadde bare alle foreldre fulgt opp ungene slik dere gjør." og vi synes ikke det er vanskelig faktisk. Vi ser det som viktig å følge opp ungene på alle måter, i forhold til skole og lekser, fritidsaktiviteter og alt annet.

Mange andre ser ut til aldri å ha tid til ungene sine selv om de har bare 1 eller 2.

Så om dere er engasjerte foreldre som ikke ser det som "pes" å stille opp for 2 så vil dere nok ikke plutselig synes det med 3 heller, og så voldsomt mye mer slitsomt er det ikke med flere barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...