Gå til innhold

Hva gjør man ved astmaanfall?

Anbefalte innlegg

Gjest pårørende
Skrevet

Dersom noen får et astmaanfall, hva kan man gjøre for å hjelpe dersom vedkommende ikke har anfallsmedisin?

Håper på svar!

Skrevet

Ei venninne av meg har astma (eller flere da, men spesielt ei pleier å få anfall).

Når hun får et anfall, pleier hun å legge seg ned på ryggen med hodet "bakover" for å få nok luft. Dersom ingen har medisin i nærheten, må hun ligge slik og roe seg ned. Det "går over" (dvs hun kan reise seg) etter 10-15 min, men hun må være rolig en stund etterpå.

Vet ikke om dette kan være en løsning i ditt tilfelle?

Men medisinen bør jo alltid være med, uansett ;-)

Skrevet

Kald luft kan hjelpe, roer ned brokiene som er betente om hovne under anfall.

Men får hun tydelig sirkulasjonssvikt, bør man gå til lege! Store vansker med å puste, endrer farge i ansikt/lepper, neglene fortsetter å være hvite etter at man har klemt på de, etc.

Skrevet

Det er lettere å puste om man sitter eller står oppreist enn om man ligger. Man kan evt gå utendørs i kald luft, men hvis det er veldig rått ute bør man unngå det. Ved store pusteproblemer må man selvfølgelig dra på sykehus eller legevakt.

Skrevet

har i alle år hatt astma. Om jeg har gått fra medesinen har jeg alltid lagt meg ned i stabilt sideleie. Det letter veldig.

Har sagt i fra til mann ,barn og andre at dem må snakke rolig og si: "at jeg må puste rolig" Eller bare si beroligende ting.

Bruk gjerne en avis /noe til å gi frisk luft.

dette er en flott side,der man kan lære litt mer (blant barn)

http://www.naaf.no/no/Grupper/Foreldre_og_...-oppstar-astma/

Skrevet

jeg pleier å sitte på en stol og bøye meg fremover sånn at overkroppen "hviler" på lårene, med hodet ned. Min samboer som er sykepleier lærte meg dette, det stabiliserer vist nok musklene rundt lungene eller noe i den dur. Dette fungerer veldig bra på meg. Men ja, som det er nevnt ovenfor så kan det være smart å minne på at en skal puste rolig, slappe av, som eks-røyker merker jeg også at det føles bedre når jeg later som om jeg innhalerer røyk :D

• 4 år senere...
Skrevet

Om jeg har glemt anfallsmedisin kommer det an på hvor kraftig anfallet er. Ved et moderat til kraftig anfall må jeg ha medisin, og da må det ringes etter ambulanse.

Gjest Faithful
Skrevet

Kommer alt an på hvor alvorlig det er. Hvis personen mister bevisstheten må du jo ringe ambulanse og utføre førstehjelp. Har personen pustebesvær kan det å sitte med overkroppen lett foroverbøyd hjelpe. Ellers sier det vel seg selv at har du utviklet astma, så bør du ha vært hos fastlege å fått resept på astmamedisin ,og evt. allergipenn for alvorlige kraftige anfall .

• 1 måned senere...
Skrevet

Om man fär mange hoste byger etter verandre, kan det hjelpe ä sitte eller ligge framoverlent/krøpet, dette da for man fär. Äpnet de meste av luftveger

Skrevet

Drikke noe som er varmt, i verste fall lunkent vann fra springen. Det får bronkiene til å slappe av. Puste rolig.

Anonym poster: e86c7a8ce5c08050d7485e2cf62e4ed3

Skrevet

Man kan også stå oppreist med en person bak seg, også strekker man armene bakover og holder rundt halsen/nakken til personen bak seg. Håper du skjønte det! Dette hjelper meg veldig.

Anonym poster: 0f6609257c509eebf6f8e245d061cb9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...