Sofia Skrevet 11. september 2008 #1 Skrevet 11. september 2008 Jeg trenger litt hjelp! Tenkte jeg kunne høre litt med dere andre enslige foreldre hva dere får i barnebidrag fra den andre parten. Håper dere er villige til å dele informasjonen med meg her. Jeg har 2 barn, 14 og 11 år, far har ungene 6-8 netter i mnd. Jeg får kr. 2.020.- i mnd for begge to. Når jeg prøver bidragsveilederen på hjemmesiden til NAV: http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/steg1.action så får jeg opp et mye høyere beløp, faktisk kr. 1900.- pr unge. Kan dette stemme eller er det noen regler på fratrekk når man har flere barn. Far har i tillegg et barn på 3 år, men han bor ikke sammen med han heller. Vi har nå privat avtale som vi lagde for 3 år siden og beløpet har ikke økt på denne tiden. Nå er ikke jeg ute etter mest mulig penger fra far men bare at ting er rett. Hjelp!
Far til 2 Skrevet 11. september 2008 #2 Skrevet 11. september 2008 Ungene våre er hos samværsforelder ca 7 dager/mnd. Kansje det blir 10-12 etterhvert for nå er barna så store at de "snart tar igjen" om det oppstår uønskede ting der borte. Jeg får ikke bidrag, men det er jeg i hovedsak selv skyld i ettersom samværsforelder er veldig opptatt av mest mulig penger og jeg ikke orker den konflikten som oppstår mht bidraget. Så lenge jeg ikke krever bidrag krever heller ikke samværsforelder noe av meg eller barn. Dermed kjøper jeg klær og fritidsutstyr når JEG har råd og ikke når ex'en mener at jeg skal ha råd.
Sofia Skrevet 11. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. september 2008 Takk for svar far til 2 men det hjelper meg ikke så veldig mye. Jeg er nødt til få bidrag, da den hjelper meg i min økonomiske hverdag. Jeg glemte kanskje å si i hovedinnlegget mitt at vi begge er i faste jobber (fulle stillinger). Jeg tjener 300.000.- og han tjener 350.000.- Dette har han bekreftet. Jeg har 1 million kr i boliglån, han har ikke boliglån i det hele tatt da han leier, men han har vel muligens et lån på bilen. Så han har bidragsevne som det heter. Jeg er ikke ute etter å snyte han for penger, som sagt ønsker jeg å få det beløpet som er det riktige!
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 NAV har en bidragskalkulator på sine nettsider. Prøv den! Her får hvert barn 1800 i bidrag. I snitt har de samvær ca 3-4 dager i måneden nå. I perioder har de ikke hatt samvær. Men i avtalen står det 10 netter pr mnd. Han betaler derfor bidrag utfra det. Hans inntekt var ca 600 000 for 5 år siden (tror han inntekt er høyere nå). Min inntekt var ca 185 000 (den er litt lavere nå). Beløpet er ikke justert mer enn ca 125 kroner pr. barn etter det (indeksregulert?) Barnebidraget skulle vært høyere, men jeg orker heller ikke å kranngle om det. Da velger jeg heller bort ferier og ting til meg selv. Faren kjøper aldri noe til barna og betaler ikke for aktiviteter. De får noen ganger bursdagsgave og/eller julegave til en verdi av ca 500 kroner. Bedre å være fattig enn å leve midt i krigen.
Sofia Skrevet 12. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. september 2008 Tenk at det er 86 stk som har lest tråden og 2 stk har svart meg noe. Jeg husker "gamle dager", da man kunne få svar på absolutt ALT mulig her inne... og man hadde lyst til å bidra og hjelpe! Den tiden ser ut til å være over...
¤flicka¤ Skrevet 12. september 2008 #6 Skrevet 12. september 2008 Tenk at det er 86 stk som har lest tråden og 2 stk har svart meg noe. Jeg husker "gamle dager", da man kunne få svar på absolutt ALT mulig her inne... og man hadde lyst til å bidra og hjelpe! Den tiden ser ut til å være over... Det samme kan kanskje sies om tiden da man satte pris på hjelpa man fikk? Eller hadde virkelig en haug med "jeg vet ikke" vært mer nyttig enn svarene du allerede har fått?
flickan Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 Tenk at det er 86 stk som har lest tråden og 2 stk har svart meg noe. Jeg husker "gamle dager", da man kunne få svar på absolutt ALT mulig her inne... og man hadde lyst til å bidra og hjelpe! Den tiden ser ut til å være over... Vel, jeg kan jo svare for min del. Jeg har lest tråden, men ikke svart fordi jeg kan ikke hjelpe deg. Jeg har hverken barn eller ex, og mottar ikke bidrag, så jeg har ikke noe svar å komme med. Jeg leser alikevel tråden fordi jeg er interessert i en del temaer rundt samvær og bidrag. Din tråd hadde den intetsigende tittelen "barnebidrag -trenger litt hjelp", så det var helt umulig for meg å skjønne at jeg hverken hadde interesse av tråden, eller mulighet til å svare deg. Så antall treff har ikke nødvendigvis sammenheng med svar. Og sjansen for å få svar øker ikke nødvendigvis med det sur-kjipe-klage-innlegget ditt nå sist. Ring NAV da vel, om du er så misfornøyd med responsen her. Du har jo allerede sett ut fra kalkulatoren at du får for lite.
Rosalie Skrevet 12. september 2008 #8 Skrevet 12. september 2008 Lurer på om du hadde fått mer hjelp om tråden hadde ligget på forbruker og økonomi...
Gjest regine ii Skrevet 12. september 2008 #9 Skrevet 12. september 2008 Jeg tror ikke det er noen "kvantumsrabatt" på bidraget fordi han skal betale for flere barn. Iflg den nye modellen så skal en ta utgangspunkt i hva det "koster" å ha barn, og det bør vel da være pr. barn. Samtidig så er det vel fortsatt en grense for hvor mye far kan betale i bidrag pr mnd (før vet jeg at det var 25 % av samlet inntekt - men vet ikke det nå). Du har vel det "klassiske" problemet at fordi dere har en privat avtale så er det ingen regulering av beløpet uten at du selv ber om det, og da virker du "grådig" fordi du ønsker at også barnas far skal bidra med den økonomiske forsørgelsen. Nå vet ikke jeg hva slags forhold du og far har, men hvis det er ok så går det vel an å ta det opp? Hvis ikke så ville jeg sterkt vurdert å ta hele greia gjennom NAV. Da blir det riktig iflg. bidragskalkulatoren, og du slipper å "forhandle" med far. Uansett ville jeg tatt en telefon til NAV og spurt dem om det du lurer på, de har jo en plikt til å bistå! Skjønner ellers godt at du trenger de kronene bidraget gir, jeg har alltid hatt en x som nekter å betale en krone, og det har vært beintøft i perioder. Jeg har bare måttet akseptere at barnets forsørgelse er mitt ansvar - ene alene, og innrette meg etter det. Håper det ordner seg! Ps: du er ikke alene om å ikke få svar på ting du lurer på - har skjedd meg opptil flere ganger
Sofia Skrevet 12. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 12. september 2008 Jeg tror ikke det er noen "kvantumsrabatt" på bidraget fordi han skal betale for flere barn. Iflg den nye modellen så skal en ta utgangspunkt i hva det "koster" å ha barn, og det bør vel da være pr. barn. Samtidig så er det vel fortsatt en grense for hvor mye far kan betale i bidrag pr mnd (før vet jeg at det var 25 % av samlet inntekt - men vet ikke det nå). Du har vel det "klassiske" problemet at fordi dere har en privat avtale så er det ingen regulering av beløpet uten at du selv ber om det, og da virker du "grådig" fordi du ønsker at også barnas far skal bidra med den økonomiske forsørgelsen. Nå vet ikke jeg hva slags forhold du og far har, men hvis det er ok så går det vel an å ta det opp? Hvis ikke så ville jeg sterkt vurdert å ta hele greia gjennom NAV. Da blir det riktig iflg. bidragskalkulatoren, og du slipper å "forhandle" med far. Uansett ville jeg tatt en telefon til NAV og spurt dem om det du lurer på, de har jo en plikt til å bistå! Skjønner ellers godt at du trenger de kronene bidraget gir, jeg har alltid hatt en x som nekter å betale en krone, og det har vært beintøft i perioder. Jeg har bare måttet akseptere at barnets forsørgelse er mitt ansvar - ene alene, og innrette meg etter det. Håper det ordner seg! Ps: du er ikke alene om å ikke få svar på ting du lurer på - har skjedd meg opptil flere ganger Tusen tusen takk skal du ha! Du har fått meg til å innse at jeg skal søke gjennom NAV!! Takk!
baltazar Skrevet 13. september 2008 #12 Skrevet 13. september 2008 (endret) Det er ikke lett det der. kr 2000,- for to barn høres lite ut, men det kommer jo an på hvor ofte han er sammen med barna Jeg skjønner ikke at det der skal være så vanskelig når de pengene han betaler deg, skal brukes på hans egne barn Jeg tenker ihvertfall sånn når det gjelder mitt barn som er oftere hos sin mor enn hos meg. Når jeg regner ut hvor mye min x skal ha i barnebidrag, så må jeg si det er ganske lite i forhold til hvor mye penger hun totalt sett må bruke på vår datter i året. Derfor har jeg heller ingen problem med å betale litt mer, når det til syvende og sist er min datter som kommer vinnende ut av en god avtale vi begge er fornøyd med. Endret 13. september 2008 av baltazar
Amalie_85 Skrevet 13. september 2008 #13 Skrevet 13. september 2008 Det at far ikke har huslån med det har du skal ikke ha noe å si. Det er jo ikke far som har valgt at du ikke leier sånn som han. Men ta å hør med nav du, for jeg kan dessverre veldig lite om det her, men litt Men det høres ut som om du får litt lite. Min samboer betaler noe rundt det samme og det er for 1 barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå