Gå til innhold

Trenger en jobb med bedre lønn!

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Jeg ble i fjor skilt, og jeg er nå 50% alenemor for mne barn. Har leilighet, bil, studielån + pluss de vanlige utgiftene. Nå kjenner jeg at økonomien begynner å stramme, og jeg kjenner jeg får vondt i magen når jeg sr på dagens overskrifter om 10% rente.

Jeg er interiørkonsulent og jobber i dag i butikk relatert til mitt yrke. Jeg tjener ca 270.000 i året. Men trenger etterhvert mer enn dette! Kunne ønske meg en jobb med 300.000 i året (gjerne mer;-)). Mitt spørsmål til dere er: Hvilken jobb bør jeg se etter? Jeg vet jo at i mitt yrke er det mest butikkjober, som ikke akkurat er lønnsadelen. Jeg ser nå etter andre typer jobber også. Men hva bør jeg se etter?

Kunne vært interessant å høre hva dere jobber med, hvilke kvalifikasjoner som kreves, og hva dere tjener. Jeg har i hele min 15 årige yrkeskarriere jobbet med interiør, og har også drevet mitt egent firma innen dette, men det betyr jo også at jeg ikke har mye annen yrkeserfaring. Er det noe håp for meg og en bedre betalt jobb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor i landet holder du til? Føler jeg trenger å vite dette for å kunne anbefale en jobb

Skrevet
Jeg ble i fjor skilt, og jeg er nå 50% alenemor for mne barn. Har leilighet, bil, studielån + pluss de vanlige utgiftene. Nå kjenner jeg at økonomien begynner å stramme, og jeg kjenner jeg får vondt i magen når jeg sr på dagens overskrifter om 10% rente.

Jeg er interiørkonsulent og jobber i dag i butikk relatert til mitt yrke. Jeg tjener ca 270.000 i året. Men trenger etterhvert mer enn dette! Kunne ønske meg en jobb med 300.000 i året (gjerne mer;-)). Mitt spørsmål til dere er: Hvilken jobb bør jeg se etter? Jeg vet jo at i mitt yrke er det mest butikkjober, som ikke akkurat er lønnsadelen. Jeg ser nå etter andre typer jobber også. Men hva bør jeg se etter?

Kunne vært interessant å høre hva dere jobber med, hvilke kvalifikasjoner som kreves, og hva dere tjener. Jeg har i hele min 15 årige yrkeskarriere jobbet med interiør, og har også drevet mitt egent firma innen dette, men det betyr jo også at jeg ikke har mye annen yrkeserfaring. Er det noe håp for meg og en bedre betalt jobb?

Jeg tjener 500 000 i året, og sliter med økonomien selv om jeg har et meget nøkternt klesforbruk, bil som er så gammel at den hverken trenger kasko eller billån, går på byen 1-2 ganger i året, kjøper så godt som aldri ukeblader eller snop; kjøper aldri nye møbler, gardienr, nips og pynt. Jeg har altså et generelt nøkterns forbruk, og bruker mesteparten av pengene på bolig. Jeg har en liten 3-roms leilighet i byens mest nøkterne strøk, og fordi jeg var uheldig med mine foreldre har jeg måttet betale alt selv. Tror jeg er i samme situasjon som ekstremt mange single mennesker.

Jeg fatter ikke at folk kan leve av 270 000.

Pga skatteforskjeller er jo en så lav lønn verre enn å være sosialklient eller student.

Nesten hvilken som helst jobb bør være bedre betalt.

Bli student, det må lønne seg med mer utdanning!

Kjør taxi, eller enda bedre: ta lappen for større kjøretøy og kjør trailer eller buss.

Velg bort alt som er typisk dameyrker så går du straks opp noen hundre tusen i lønn.

Veivesenet betaler 475 000 til veiarbeidere så godt som uten utdanning.

Skrevet
Jeg tjener 500 000 i året, og sliter med økonomien selv om jeg har et meget nøkternt klesforbruk, bil som er så gammel at den hverken trenger kasko eller billån, går på byen 1-2 ganger i året, kjøper så godt som aldri ukeblader eller snop; kjøper aldri nye møbler, gardienr, nips og pynt. Jeg har altså et generelt nøkterns forbruk, og bruker mesteparten av pengene på bolig. Jeg har en liten 3-roms leilighet i byens mest nøkterne strøk, og fordi jeg var uheldig med mine foreldre har jeg måttet betale alt selv. Tror jeg er i samme situasjon som ekstremt mange single mennesker.

Jeg fatter ikke at folk kan leve av 270 000.

Pga skatteforskjeller er jo en så lav lønn verre enn å være sosialklient eller student.

Nesten hvilken som helst jobb bør være bedre betalt.

Bli student, det må lønne seg med mer utdanning!

Kjør taxi, eller enda bedre: ta lappen for større kjøretøy og kjør trailer eller buss.

Velg bort alt som er typisk dameyrker så går du straks opp noen hundre tusen i lønn.

Veivesenet betaler 475 000 til veiarbeidere så godt som uten utdanning.

Hvis du tjener 500 000 og såvidt får det til å gå rundt samtidig som du har et nøkternt forbruk som du sier må du ha mye lån..

Så klart kan man leve på 270 000 i året så lenge man ikke har altfor mye gjeld.

Skrevet

Jeg hadde søkt meg bort fra butikk og sett på private alternativer som finnes, gjerne innenfor administrasjon. Jeg jobber i en stor privat bedrift som avdelingssekretær og har i dag 370 000 i årslønn( håper på rundt 380 000 etter lønnsøkning ). Nå har jeg riktignok litt studier bak meg, har ett fag fra bachler grad, men dette er absolutt ikke avgjørende for jobben min. Om jeg klarer å få fingen ut og får hele utdannelsen ferdig, samt tatt noen kurs til så håper jeg å bytte jobb, gjerne innenfor mer HR jobber. Vil da forvente noe høyere lønn.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har en enkel økonomistilling (assistent) der det ikke kreves større kvalifikasjoner, tjener 330000. Vil tro at du som tidligere selvstendig næringsdrivende har evnen til å tilegne deg en del nye rutiner. Nå kommer det jo veldig an på hvor du bor da, noen steder er det nesten umulig å få seg ny jobb. Fordelen er at du i det minste har en jobb, så det er egentlig bare å sette i gang å søke til du finner noe. Har du lån kan du søke om et års avdragsfrihet, så har du litt bedre tid på deg. Har du studielån kan du be om utsettelse på halvparten av avdragene (for å slippe å bruke opp så mye av "kvoten"). Jeg har selv levd på en god del mindre enn 270000, og det går i en periode, men det kommer jo an på boutgiftene (de andre "standardutgiftene" regner jeg som rimelig gjengs. og også at man vet å kutte ned på det som kan kuttes ned på av disse).

Skrevet

Her fått tips om å søke på en jobb som asistent i barnehage. Vedkommede som tipset meg sa at lønnen var rundt 300.000. Kan dette stemme!? Trodde de lå mye lavere. Det er en privat barnehage.

Ellers tror jeg at jeg kunne trives i en sekretærstilling, eller en eller annen type administrasjonsstilling. Men har jo ingen utdanning innen dette. Jeg kommer likevel til å søke på det som er i området innenfor dette. Bor i en stor by, så jeg ser at det er litt.

Takk for svar, dere:-) Kom gjere med flere tips!

Skrevet
Her fått tips om å søke på en jobb som asistent i barnehage. Vedkommede som tipset meg sa at lønnen var rundt 300.000. Kan dette stemme!? Trodde de lå mye lavere. Det er en privat barnehage.

Ellers tror jeg at jeg kunne trives i en sekretærstilling, eller en eller annen type administrasjonsstilling. Men har jo ingen utdanning innen dette. Jeg kommer likevel til å søke på det som er i området innenfor dette. Bor i en stor by, så jeg ser at det er litt.

Etter hva jeg har lest inne her på kvinneguiden varierer det en del. Spesielt mellom "rike kraftkommuner", som de fleste her nevner, og de som ikke er dette. Siden det er privat har nok dette lite å si uansett. Men etter det jeg har lest er det ikke sikkert pedagogiske ledere begynner på denne lønna engang. Hun ene snakka om 270.000 med 10 års erfaring eller noe i den duren

Skrevet
Jeg trodde også at lønna i bhg var lavere for en assistent, men det går jo an å søke og se hvilket tilbud du eventuelt får. Går jo an å søke på flere stillinger og så ser du hvilken retning det går.

Det at du ikke har erfaring som sekretær eller administrasjonsstilling hadde jeg ikke tatt så tungt. Det er klart noen steder krever det jo en viss kompetanse, men i de fleste tilfeller så kan du bli lært opp.

Lykke til! :)

Skrevet (endret)

Ei jeg kjenner har nå 235 000 i barnehage etter å ha jobbet der i flere år (mener det er privat). 300 000 hørtes ut som en veldig bra lønn for en assistent i en barnehage.

Dersom du ønsker deg en sekretærstilling eller lignende ville jeg prøvd Adecco/Manpower eller andre vikarbyråer. Jeg fikk meg den type jobb uten utdannelse eller erfaring gjennom vikarbyrå.

Men om du får 300 000+ med en gang uten erfaring/utdannelse er vel kanskje noe annet. Tror det vil være en del vanskeligere å få en sånn jobb uten erfaring/utdannelse dersom du ikke går gjennom vikarbyrå først.

Endret av Kakee
Skrevet

Hei. jeg jobber som pedagogisk leder i en barnehage, jeg har en startlønn på litt over 300 000 kr, så dette vil du nok ikke få..

her er minstesatsene for alle som arbeider i barnehage.

denne har jeg hentet her inne, fra en tidligere post. husker ikke hvem dette var, men jeg lagret den slik at jeg vet hva jeg minimum har krav på.

assistene er de to første gruppene under her.. derretter kommer førskolelærere som det kreves utdanning for..

Gruppe_________________0 år_________4 år________8 år______10 år

U/særskilt krav om utd____223700______228800_____243800____280000

Fagarbeiderstillinger______263100______265100_____270400____306000

M/ krav om høgskole_____301300______304800______313000____343000

M/ krav om høgskole +___320300______324100______327400____362000

M /krav om masterutd____340500______354700______374900____402000

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Har nå fått vite at assistentlønnen i denne barnehagen er 283.000,-. Ikke så aktuelt for meg å søke, men det var overraskende bra lønn der. Tankevekkende, for jeg har en ansvarsstilling, samt utdanning, og jeg har mindre. Har sendt en del søknader nå til forskjellge bemanningsselskaper, så får vi håpe jeg får napp!

Skrevet

Selgere tjener bra. Innen IT-bransjen tjener de vel fra 500.000 - 1.200.000 ... avhengig av hvor dyktige. Du må kunne snakke for deg - og produkter lærer du etterhvert.

Skrevet

Ta kontakt med noen rekrutteringsbyråer! Jeg har hatt veldig god erfaring med å få jobb gjennom mindre byråer, ta en prat med en konsulent for å finne ut av hva du kan brukes til og hva du har lyst til. Byråene er flinke på å få en god lønn ut av arbeidsgiver, de vet hva din markedsverdi er... Jeg har både jobbet gjennom byrå, fått vikariat gjennom dem og fått fast jobb (direkte ansatt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...