Gå til innhold

mye gjeld, låne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det sånn at jeg har hopet opp mange steder som jeg skylder penger.

jeg har 2 kredittkort. 10 000 til annet forbrukslån.

24 000 til et selskap med spåtelefoner, 15000 i lånekassen, skylder "småbeløp" til ellos, H&M, pluss pluss... det begynner å bli mye nå.

Noen som har noen råd?

Jeg lever ikke på mye penger. Jeg har heldigvis klart å ikke fått noen saker til inkasso ennå.

Jeg tenkte på å låne penger. For å samle alle lånene. Men de jeg har hørt med har sagt nei. Tenkte 80000. Vil en bank låne meg dette?? har utbetalt 12000 i mnd.

Jeg har ikke kausjonist. Hadde jeg hatt det, så hadde jeg nok fått lån.

Vil ikke la det gå en sak på meg sånn at jeg får betalingsannmerkninger. Vil jo ordne opp... Er 20 år. så er jo ikke mange som vil låne til noen så ung?

Tror dere banken vil låne meg? Og hvordan er disse selskapene som hjelper med gjeld?

Dette ble rotete, men er sent..

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du bør gå til en finansiell rådgiver utenom banken. De kan gjøre det utroligste. Det koster litt, men da setter de også alt i orden og fikser det meste for deg. Jeg hadde god hjelp av en privat finansiell rådgiver i Oslo, hun skaffet meg et huslån jeg overhodet ikke klarte å skaffe meg selv. Vil tro noe slikt kan være bra for deg også :)

Gjest Gjest_laila_*
Skrevet

Off, dette vet jeg godt hvordan er..:( Hadde også masse smålån, kredittkort, forbrukslån osv og fikk bare nei av alle banker jeg spurte om lån til og samle alt.

Forstår de jo godt hvorfor jeg fikk nei da, men måtte jo prøve :) Ville virkelig samle alt og betale til en plass istede for 10 forskjellige. Jeg skyldte ca 100.000 da... Så fikk jeg ja hos Voluntas Finans AS!:D Men det er skyhøye renter, så betal alt du kan hver mnd! Det har ikke jeg gjort, og har havnet i en liten knipe..IGJEN :sukk: men har fått meg ekstrajobb, og bruker alt det jeg kan for og betale ned dritten, og fortsette og leve på ris og knekkebrød :tristbla:

Aldri mer om jeg skal være så utrolig dum og bruke penger jeg ikke har.. Det ødelegger jo alt :(

Skrevet

Ok, først.

Klipp kredittkortene dine!!!! Da slipper du hvertfall få mer gjeld.

Steng alle telefoner for spåtelefoner og annet dritt. Bruk kontaktkort så lenge om du ikke klarer beherske deg.

Slutt å bestill ting på nett, og ikke kjøp flere ting på avbetaling.

Ring lånekassa og be om 6 mnd betalingsfrihet, vær ærlig om problemet ditt og si at du virkelig ønsker å ordne opp.

Prøv alle banker, kanskje noen låner deg penger. Tror det er ut med kausjonist om dagen. Man må ha sikkerhet for lån, men noen låner penger uten sikkerhet.

Citybank. Så lenge du ikke har anmerkninger enda bør jo noen kunne låne deg usle 80 000,-

Skrevet

Som Lissi33 sier så er det viktigste at du med en gang slutter å sette deg selv i mer gjeld, du må ha selvdisiplin fremover ellers kommer du bare enda lenger ut i uføret.

1. Stopp gjeldsøkningen straks!

2. Skaff deg oversikt over gjelden din. Sett deg ned med alle regninger og krav og lag en liste over kreditorene dine. Har du ikke full oversikt over størrelsen på kravene, så kontakt kreditorene dine og be om en oversikt.

3. Kontakt kreditorene dine så snart du har en oversikt over størrelsen på gjelden din. Forklar situasjonen ærlig og høflig og forklar dem at du ikke klarer å betale innen forfall. Du kan da få en liten betalingsutsettelse og litt ekstra tid på å få en evt refinansiering i orden.

4. Sett opp et budsjett for privatøkonomien. Vær nøye og pass på at du får med absolutt alle utgifter og inntekter. (Husk å ta med renteutgifter på studielånet, selv om du får utsettelse på avdrag, vil du sannsynligvis måtte betale renter til Lånekassen.) Dersom du synes dette er vanskelig, kan du kontakte banken din eller sosialkontoret i din kommune. Kommunen din har plikt til å hjelpe deg med gjeldssaker og de kan hjelpe deg med å sette opp et fornuftig budsjett.

5. Når budsjettet ditt er ferdig kan du analysere situasjonen din og se hvor du må stramme inn for å få endene til å møtes. Kan du gjøre noe mer for å få ekstra inntekter? Har du ting du kan selge, betaler du for mye i skatt, får du de stønader du evt. har krav på? Tjener du for lite, eller bruker du for mye? Ut fra hva du forteller, tror jeg kanskje det er forbruket som er problemet ditt. Vær sterk og disiplinert.

6. Har du mulighet for å refinansiere? Refinansiering vil ikke trylle bort gjelden, men du kan få samlet gjelden din i ett lån slik at du har færre kreditorer å forholde deg til + at du kanskje får en litt lavere rente totalt sett. De 80 000 du tenker å låne, skal de dekke studielånet også? Det ville være bedre å beholde studielånet og ikke ta det inn i refinansieringen siden Lånekassen tar en lavere rente enn du vil få for et forbrukslån. Kan du kanskje sikte på å låne 65 000 isteden for 80 om du holder studielånet utenfor?

Et lån på 65 000 kr burde være mulig å få til dersom du ikke har betalingsanmerkninger. Om du i tillegg kan vise til et skikkelig budsjett og slik vise at du har tenkt gjennom hva lånet vil medføre og bety for deg, skulle det ikke være umulig å få et slikt lån med 12 000 utbetalt/mnd.

Jeg ville også ha ventet litt med å kjøpe tjenester fra private rådgivningsfirma, dersom du kan klare dette selv vil du spare en del penger på å unngå slike dyre mellomledd.

Dersom du får til en refinansiering så husk at du ikke vil refinansiere for å kunne ta opp mer gjeld, men fordi du vil gjøre det enklere for deg selv å betjene den gjelden du allerede har. Etter en vellykket refinansiering har du en gyllen anledning til å klippe kredittkortene i stykker.

Nettsteder der du kan finne informasjon om å takle gjeld:

Økonomiguiden

Gjeldsordningsbasen

Jushjelpa i Midt-Norge

Forbrukerportalen: Betaling av gjeld

Gjeldsofferalliansen

Inkassoklagenemnda

Jussbuss: Hjelp til selvhjelp

Skrevet
Nå er det sånn at jeg har hopet opp mange steder som jeg skylder penger.

jeg har 2 kredittkort. 10 000 til annet forbrukslån.

24 000 til et selskap med spåtelefoner, 15000 i lånekassen, skylder "småbeløp" til ellos, H&M, pluss pluss... det begynner å bli mye nå.

Noen som har noen råd?

Jeg lever ikke på mye penger. Jeg har heldigvis klart å ikke fått noen saker til inkasso ennå.

Jeg tenkte på å låne penger. For å samle alle lånene. Men de jeg har hørt med har sagt nei. Tenkte 80000. Vil en bank låne meg dette?? har utbetalt 12000 i mnd.

Jeg har ikke kausjonist. Hadde jeg hatt det, så hadde jeg nok fått lån.

Vil ikke la det gå en sak på meg sånn at jeg får betalingsannmerkninger. Vil jo ordne opp... Er 20 år. så er jo ikke mange som vil låne til noen så ung?

Tror dere banken vil låne meg? Og hvordan er disse selskapene som hjelper med gjeld?

Dette ble rotete, men er sent..

Takk for svar!

Dette er slike taber man kan gjøre når man er ung. Du betaler veldig høy rente på denne gjelden du har.En betaler og betaler,men man ser ike at det går så fort nedover.

betill time til rådgiver i din bank,legg frem saken slik den er i dag. Spør om hjelp til lån, slk at du kan bli kvitt dette. Om ikke banken din er villig, så tenk at du kan skifte bank. iallefall, ta ikke lån opp i andre kortselskap for å betale denne gjelden. uansett blir det billigere for deg å betale 80.000 i bank enn å betale slik du gjør i dag.

har du mulighet til at forelder kan kausjonere for 80.000?

jeg har sagt det før at slik gjeld er en felle. det er de som ikke har råd som tar de lånene.

Skrevet
Klipp kredittkortene dine!!!!

Ikke bare klipp kortene. Send de inn sammen med en oppsigelse. Hvis ikke, vil det bare bli tilsendt nye kort når utløpsdatoen kommer.

Det kan være mulig å få lån i en bank, men det vil bli et usikret lån. Renten vil derfor være ganske høy. Hadde du hatt mulighet til å stille med sikkerhet i fast eiendom ville det vært lettere med en gang.

Jeg synes ellers at du har fått mange gode råd i denne tråden.

Skrevet

Takk for svar alle sammen:)

Kredittkort er klippet istykker og blitt stengt!

Nå har jeg sittet lenge idag og gått igjennom min økonomi.

Jeg har satt opp budsjett som jeg skal klare å følge.

Til og med med 10% sparing hver mnd. (evt plutselige kostnader)

Skal vente med lånekassen. Har regnet ut at jeg har vært flink med skattetrekk i år. Så får nesten betalt ned hele lånekassen etter denne utbetalingen. Har en fast sum hver mnd som skal gå til gjeld.

Og i mars 2010 er jeg gjeldfri. 1 1/2 år til:)

Nå mangler jeg bare å ringe til et par kreditorer for å høre om de godtar mndsummen min til de. De kan jo ikke si nei, når de ser jeg har satt opp et bra budsjett, og forklarer at mitt mål er å bli ferdig med gjelden så fort som mulig:)

Føler meg veldig fornøyd med det jeg har gjort idag.

Og synes det ikke er så ille å betale 80000 ned på 1 1/2 år.

Skrevet
Takk for svar alle sammen:)

Kredittkort er klippet istykker og blitt stengt!

Nå har jeg sittet lenge idag og gått igjennom min økonomi.

Jeg har satt opp budsjett som jeg skal klare å følge.

Til og med med 10% sparing hver mnd. (evt plutselige kostnader)

Skal vente med lånekassen. Har regnet ut at jeg har vært flink med skattetrekk i år. Så får nesten betalt ned hele lånekassen etter denne utbetalingen. Har en fast sum hver mnd som skal gå til gjeld.

Og i mars 2010 er jeg gjeldfri. 1 1/2 år til:)

Nå mangler jeg bare å ringe til et par kreditorer for å høre om de godtar mndsummen min til de. De kan jo ikke si nei, når de ser jeg har satt opp et bra budsjett, og forklarer at mitt mål er å bli ferdig med gjelden så fort som mulig:)

Føler meg veldig fornøyd med det jeg har gjort idag.

Og synes det ikke er så ille å betale 80000 ned på 1 1/2 år.

Prøvde forresten med lån, fra både bank og andre dyre lånesteder.

Men fått nei overalt. Jeg har ingenting å pante, og desverre ingen som kan stille som kausjonist..

Men nå har jeg jo en plan for å klare det på egenhånd, så da er det jo greit:)

En liten ting forresten, min betalingsplan, når jeg har fullført den med å være flink hver mnd med betaling. Er dette noe jeg kan vise til banken ved en senere annledning ved lån til hus for eks??

Skrevet

Ang lånekassa, du har ikke mulighet til å melde deg opp i noen fag, da? Så slipper du at rentene løper og samtidig kan du få lån som du kan nedbetale de dyre lånene med?

Skrevet
En liten ting forresten, min betalingsplan, når jeg har fullført den med å være flink hver mnd med betaling. Er dette noe jeg kan vise til banken ved en senere annledning ved lån til hus for eks??

Ja. Betalingsevne, og ikke minst betalingsvilje, er noe som blir tatt med i vurderingen når du søker lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...