Gjest Gjest_laila_* Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Jeg bor i et lite hus på 30 kvadrat, og nå når det er blitt kaldere ute, er det blitt mer fuktig inne. Kondens kalles det eller? Har jevn temp i huset på ca 18-20 grader, vinduene åpne spesielt når jeg lager mat, tørker klær osv. Klærne tar forresten flere dager på å tørke nå for tiden Såg i dag at det var mye fuktighet/vann i vinduskarmene bla. Hva gjøre med dette? Ha mer varme på? Det er en liten kjeller i huset+ et lite loft, vet ikke om det har noe med saken å gjøre? På forhånd takk for svar
Gjest Luftern Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Det blir nok ikke mer fukt fordi det blir kaldere, men man "ser" fukten fordi den kondenserer på rutene. Det er alltid fukt i hus, men om det er for mye kan man ikke bruke vinduene som indikasjon på alene. Er det kanskje dårlige vinduer som er dårlig isolert? 2-lags (energiglass) vinduer skal vel normalt være nok for at det hindre kondens. Så jeg tror et av følgende: A) For høy luftfuktighet. B) For dårlig isolerte vinduer. Løsningen på A er bedre lufting, ikke sikkert det skal så mye til.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Det blir nok ikke mer fukt fordi det blir kaldere, men man "ser" fukten fordi den kondenserer på rutene. Det er alltid fukt i hus, men om det er for mye kan man ikke bruke vinduene som indikasjon på alene. Er det kanskje dårlige vinduer som er dårlig isolert? 2-lags (energiglass) vinduer skal vel normalt være nok for at det hindre kondens. Så jeg tror et av følgende: A) For høy luftfuktighet. B) For dårlig isolerte vinduer. Løsningen på A er bedre lufting, ikke sikkert det skal så mye til. Takk for svar Her står vinduene åpne mestr mulig, men må lukke dem pga det blir iskaldt inne.. Er bare et lite hus, så får fort lufte igjenom. At det er dårlige isolerte vinduer kan være, men ifølge huseier er det veldig godt islolert der og vinduene ser veldig nye ut. I tillegg er de i to lag.. Første høsten min der i år serru
Marikke Skrevet 12. september 2008 #5 Skrevet 12. september 2008 Jeg tror også at lufting er løsningen. Jeg hadde problemer med vann i vinduskarmene der jeg bodde før. Løsningen var å grave frem noen lufteventiler som forrige eier hadde gjemt bak tapet og maling.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #7 Skrevet 12. september 2008 hva med luftavfukter? Støtter denne. Har en sånn på badet, og da er klær til tørk stort sett tørre over natta. (Tar litt lenger tid med dongeribukser og andre tykke plagg) Luftavfuktere er kjekke saker!
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #8 Skrevet 12. september 2008 Støtter denne. Har en sånn på badet, og da er klær til tørk stort sett tørre over natta. (Tar litt lenger tid med dongeribukser og andre tykke plagg) Luftavfuktere er kjekke saker! Meg som skrev dette. En link til luftavfuktere. NB: Her er både luftfuktere og luftavfuktere. Pass på at du velger rett.
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #9 Skrevet 12. september 2008 Takk for svar! En luftavfukter ja.. Må vel begynne og spare da hehe Lufter som sagt mye, går rundt og fryser hele tiden samtidig som luften er fuktig hele tiden, ikke behagelig Men men, det må jo til
mariab Skrevet 12. september 2008 #10 Skrevet 12. september 2008 vi hadde samme problemet i kjelleren der i har soverom. det var rått og kaldt, men vi kjøpte luftavfukter. det er ganske fascinerende å se mengden vann den kan suge ut av luften på en dag!
Gjest Gjest Skrevet 12. september 2008 #11 Skrevet 12. september 2008 Hvis du fryser... øk temperaturen=) Og luft skikkelig ut, men vinduer på vidt gap i 5-10 minutter. Ikke la vinduene stå litt åpne hele dagen, men sleng dem opp innimellom og luft godt ut. Varm luft tåler mer fuktighet enn kald.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå