Gå til innhold

Samvær med far

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg beggynner å bli lei av å sende med både klær og sports utstyr når ungene skal til faren. Det som ofte skjer at de glemmer fotballsko el. Har tre unger som skal til faren, og han er rimelig udugelig når det gjelder å følge opp barna også. Slik som i dag så hadde to av barna fritids aktiviteter som de skulle på. Det klarte ikke han å organisere, så det endte med at jeg mått kjøre eldste jenta på ridning. Det samme skjedde sist ons.

Hvordan klarer dere å organisere samværet med far. Det jeg egentlig lurer på er om alle har det like kaotiskt som oss. Får faren en ekstra oppgave, så klarer han ikke å følge opp dette. De glemmer hele tiden utstyr eller bøker eller klær som barna skal ha med tilbake. I.o.m at jeg har tre stk, så syns jeg det blir dyrt om jeg skal kjøpe dobbelt opp..

Iallefall så sa jeg til hun eldste at hun er så gammel nå at hun kan ha noe å si i forhold til hvem hun vil være hos. Og at jeg ikke kommer til å fortsette å kjøre henne til ridning når hun er hos faren. Er hun her hos oss så gjør jeg det selvfølgelig.

Nå er jeg så lei av alt rot, og hans fraskrivelse av ansvar, så nå holder det igrunn. Jeg har ikke tenkt å nekte å la ham ha ungene, men jeg syns det er en forutsettning at han følger de opp både på skole og fritidsaktiviteter. Han gjør heller aldri lekser med de, ergo må de gjøre dobbelt opp med lekser på tirs.

Isj er så lei, men jeg vet igrunn at jeg ikke kommer meg lengre med å irritere meg. Derfor at jeg nå bare sagt nei, og stopp.

Noen som har lyst til å fortelle hvordan dere organiserer samværet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tante til 4
Skrevet

Du valgte i en periode i livet ditt å få barn med denne mannen, det var en avgjørelse du tok. Dermed er du nesten nødt til å hjelpe barna dine til å ha samvær med faren.

Hvis jenten er gammel nok til å velge hvor hun vil være er hun

1) sannsynligvis gammel nok til å fortelle faren hvor hun skal og når hun skal det (så slipper han å "huske på det") om du vil

2) ta bussen, evt organisere felleskjøring med en venn fra ridningen.

Når det gjelder sportsutstyr - hvor gamle er barna dine? Såpass at de egentlig burde klare å huske på å få med seg alt sportsutstyret selv? Glemmer de utstyret er det deres egen feil (dersom de er gammel nok til å kunne få ansvar for å huske på det selv, 4-5 år syns jeg høres greit ut i den forstand) og dermed får de heller la være å gå på treningen om de ikke har med seg utstyret sitt.

Så fort som unger vokser er det fullstendig håpløst å ha to sett utstyr. Både dyrt og fort vokst ut av...

Skrevet

Helt enig med gjest over; la barna få noe av ansvaret på å huske aktiviteter og utstyr. Evt la barna droppe full rulle i pappas helger; det hadde de måttet om det var lengre avstand mellom dere. Nå er det jo du (og evt barna) som dikterer hva pappa skal gjøre på sin samværshelg; hva om han heller vil besøke farmor og farfar, ta en tur på fjellet, kino el; men "må" alltid befinne seg på barnas arenaer hvor han vet du ferdes vanligvis og føler seg ukomfortabel med alle de andre foreldrene el? Må de på noe; da må barna læres opp til å ha bedre ryggrad og passe på pappa/utstyr/tider. ;)

Skrevet

Det er veldig tidlig å forvente at en på 4-5 år skal kunne huske at han/hun skal på trening og i tillegg få med seg alt av utstyr?? De fleste førsteklassinger sliter jo med å huske å få med seg hjem sekken fra skolen....

Er vanskelig dette.. vi har litt motsatt problem med biomor.. hun gidder ikke så mye... Vi har meldt poden på svømmetrening, og dette er en gang i uken.. her må vi ta ansvar uansett om det er vår dag eller ikke.... men det er også vi som har meldt han på svømmingen, så da føler jeg det er vårt ansvar å ta.. (spesielt når jeg vet at hun ikke gidder å lette på rompa for å følge opp)

Men det burde ikke være så vanskelig for pappen å følge opp ungenes aktiviteter selv om han ikke har vært med å bestemme at de skal gå der.. derosm ungene er så store at de selv ønsker å gå på disse aktivitetene - og ikke som hos oss hvor det er vi de voksne som har bestemt at dette er en fin aktivitet- så burde han i alle fall respektere deres ønsker om å delta på dette.

Vet det er en "barnehageaktivtitet" men hva om du skriver en liste til han? Onsdag er det ridning kl 19.00 - Ta med hjelmen hjem igjen!

Dersom barna er så store at de kan være med å huske dette, så kan de være med på å minne far på dette, og i tillegg selv huske eget utstyr.. men syns ikke det skal være opp til barn å minne sin far på å være en pappa for dem. Kan fort bli litt feil at barna skal ha det ansvaret...

Skrevet (endret)

Jeg har vært i din situasjon i over 12 år... I begynnelsen så var det et svare strev. Og det må jeg nok innrømme at var litt min egen feil. Det var jeg som tilrettela, det var jeg som pakket, det var jeg som sørget for at barna hadde alt det de skulle ha, det var jeg som passet på tider for trening og fritidsaktiviteter, at treningsbaggen var pakket osv osv. Jeg fant ut at den dagen da jeg sluttet å la eksmannen min ta det som en selvfølge at jeg gjorde alt - da begynte han å ta ansvar selv! Også sluttet jeg å legge meg så mye borti hvordan han gjorde ting. Dvs. jeg brydde meg ikke så mye om at han gjorde ting anderledes enn meg - så lenge ting ble gjort!

Mitt råd til deg er å slippe taket litt.... Menn blir lett late når de har kvinner i sin nærhet som uansett fikser alt!

Endret av Lizzee
Gjest Gjest_Kanutten_*
Skrevet
Jeg har vært i din situasjon i over 12 år... I begynnelsen så var det et svare strev. Og det må jeg nok innrømme at var litt min egen feil. Det var jeg som tilrettela, det var jeg som pakket, det var jeg som sørget for at barna hadde alt det de skulle ha, det var jeg som passet på tider for trening og fritidsaktiviteter, at treningsbaggen var pakket osv osv. Jeg fant ut at den dagen da jeg sluttet å la eksmannen min ta det som en selvfølge at jeg gjorde alt - da begynte han å ta ansvar selv! Også sluttet jeg å legge meg så mye borti hvordan han gjorde ting. Dvs. jeg brydde meg ikke så mye om at han gjorde ting anderledes enn meg - så lenge ting ble gjort!

Mitt råd til deg er å slippe taket litt.... Menn blir lett late når de har kvinner i sin nærhet som uansett fikser alt!

Jeg tror dette er veldig riktig beskrivelse av situasjonen. Vi kvinner har ofte ansvaret for disse tingene når vi lever i parforhold med barnefaren også. Og når forholdet er slutt så fortsetter vi samtidig som vi irriterer oss over at barnefaren ikke tar ansvar. Men det er jo ikke så rart da når vi ikke har latt ham slippe til før. For vi kvinner vet jo alltid hva som er best sånn praktisk med unger....

Skrevet

Jeg er helt uenig i at små barn skal huske sine aktiviteter selv. Og de to minste er for små til å reise så langt alene.

Ok at hun eldste er stor nok til å komme seg på aktiviteter selv, men her det også for langt for henne med buss. Hun må over en trafikkert vei, noe som jeg ikke ønsker å utsette henne for. Har snakket med faren nå, og han sier at han ikke ønsker å følge opp barna på sine samværs dager, ergo sier han da nei til å ha barna. Faren ble spurt om hn kunne følge hun eldste på ridning, noe som han sa ja til. Ridningen ble da byttet til ons. Så ble fotball trening flyttet til ons, og det ble for mye for far å følge opp. Han har nå sagt nei til å ha ungene på aktiviteter de dagene han har ungene. Han sier at han er helgpappa, og derfor ikke vil ta ansvar for hverken lekser eller fritidsaktiviteter.

Det som skjer nå er at hun eldste får velge om hun vil være hos far på ons eller ikke. Hun må i såfall kutte ut ridningen. Jeg regner med at hun kommer til å velge å være her på ons fremover.

Skrevet
Jeg er helt uenig i at små barn skal huske sine aktiviteter selv. Og de to minste er for små til å reise så langt alene.

Ok at hun eldste er stor nok til å komme seg på aktiviteter selv, men her det også for langt for henne med buss. Hun må over en trafikkert vei, noe som jeg ikke ønsker å utsette henne for. Har snakket med faren nå, og han sier at han ikke ønsker å følge opp barna på sine samværs dager, ergo sier han da nei til å ha barna. Faren ble spurt om han kunne følge hun eldste på ridning, noe som han sa ja til. Ridningen ble da byttet til ons. Så ble fotball trening flyttet til ons, og det ble for mye for far å følge opp. Han har nå sagt nei til å ha ungene på aktiviteter de dagene han har ungene. Han sier at han er helgpappa, og derfor ikke vil ta ansvar for hverken lekser eller fritidsaktiviteter.

Det er uholdbart at barnefar ikke følger opp barnas aktiviteter når de er hos ham. Dersom han ikke klarer holde orden på transport, klær og aktiviteter til barna uten hjelp fra barnas mor, er han ikke egnet til å ha samvær med barna. At han fraskriver seg ansvar for å følge opp barnas lekser understreker bare holdningen hans.

En kan kanskje godta en glipp med gjenglemt plagg etc et par ganger i løpet av et års tid, men dersom problemet blir særlig større enn dette, må barnefaren nektes samvær med barna. Det er da viktig at moren forklarer barna årsaken til at de ikke skal være hos faren mer. I slike tilfeller bør barnefaren heller doble barnebidraget så det blir lettere for moren å gi barna det de trenger.

Skrevet

Han sier han er helgepappa og derfor ikke bør/vil ha noe ansvar for lekser eller fritidsaktiviteter? Men ungene er hos han noen ukedager, eller iallefall onsdag. Hvor mye er de hos faren?

Uansett, dette er jo utrolig dårlig.. Ungene må gjøre leksene for både tirsdag og onsdag på tirsdag fordi pappa ikke gidder følge opp leksene på onsdag..? Fy faen så egoistisk av han! :murvegg: (unnskyld språket, men jeg blir så provosert av sånt!) Noen mennesker klarer bare ikke å forstå dette med at man skal prøve å gjøre det som er best for BARNA, ikke det som er best for seg selv... Jaja, er vel ikke så nøye om barna må sitte dobbelt så lenge med leksene på tirsdag, så lenge han kan slappe av og gjøre noe koselig på onsdag da. :roll:

Skrevet
Jeg tror dette er veldig riktig beskrivelse av situasjonen. Vi kvinner har ofte ansvaret for disse tingene når vi lever i parforhold med barnefaren også. Og når forholdet er slutt så fortsetter vi samtidig som vi irriterer oss over at barnefaren ikke tar ansvar. Men det er jo ikke så rart da når vi ikke har latt ham slippe til før. For vi kvinner vet jo alltid hva som er best sånn praktisk med unger....

Du beskriver her hvordan kvinner, selv etter brudd med barnefar, tar på seg ansvaret for mannens udugelighet og unnskylder barnefedres ansvarsfraskrivelse. Det må bli slutt på slike holdninger!!

Faren har et selvstendig ansvar for barna så sant han har samværsrett. Han MÅ klare å skjøtte sine oppgaver overfor barna uten hjelp fra barnemoren. Mødre må aldri akseptere eller unnskylde at barnefedre ikke følger opp barna like godt som de selv gjør.

Skrevet

Hei!

Jeg er selv skilsmissebarn, og var hos mamman min annenhver helg og en dag i uka. Ja, jeg bodde hos pappan min og han hadde hovedansvar for meg til jeg flyttet ut. Jeg har under hele oppveksten vært aktiv, med fotball, kampsport, akrobatikktreninger osv.

Men! Den ene dagen i uka hvor jeg skulle til mamma ordna vi det sånn at jeg bare kunne være der, hvis jeg ville det. De fattige timene fra etter skolen til ni på kvelden er viktige...

Jeg ser dere skriver om ansvarsfraskrivelse hos faren osv, og har vært i situasjonen selv bare at det var mamma. Hva med å prøve å bytte dag? Kanskje far selv har lyst til å bestemme hva de skal finne på?

Skrevet
Hei!

Jeg er selv skilsmissebarn, og var hos mamman min annenhver helg og en dag i uka. Ja, jeg bodde hos pappan min og han hadde hovedansvar for meg til jeg flyttet ut. Jeg har under hele oppveksten vært aktiv, med fotball, kampsport, akrobatikktreninger osv.

Men! Den ene dagen i uka hvor jeg skulle til mamma ordna vi det sånn at jeg bare kunne være der, hvis jeg ville det. De fattige timene fra etter skolen til ni på kvelden er viktige...

Jeg ser dere skriver om ansvarsfraskrivelse hos faren osv, og har vært i situasjonen selv bare at det var mamma. Hva med å prøve å bytte dag? Kanskje far selv har lyst til å bestemme hva de skal finne på?

Det er like mange aktiviteter de andre dagene, de to minste går på fotball, hun eldste går på håndball og ridning. Dette er noe barna selv vil gå på. Han gjør ikke noe som er hyggelig, utenom at de spiser middag sammen. Ellers så sitter han og jobber foran dataen.

Skrevet
Han sier han er helgepappa og derfor ikke bør/vil ha noe ansvar for lekser eller fritidsaktiviteter? Men ungene er hos han noen ukedager, eller iallefall onsdag. Hvor mye er de hos faren?

Uansett, dette er jo utrolig dårlig.. Ungene må gjøre leksene for både tirsdag og onsdag på tirsdag fordi pappa ikke gidder følge opp leksene på onsdag..? Fy faen så egoistisk av han! :murvegg: (unnskyld språket, men jeg blir så provosert av sånt!) Noen mennesker klarer bare ikke å forstå dette med at man skal prøve å gjøre det som er best for BARNA, ikke det som er best for seg selv... Jaja, er vel ikke så nøye om barna må sitte dobbelt så lenge med leksene på tirsdag, så lenge han kan slappe av og gjøre noe koselig på onsdag da. :roll:

Han har de kun på ons. Tidligere hadde han de flere dager i uken, men vi måtte kutte ut for han gjorde ikke lekser med de.

Nå i kveld gjorde hun et valg. Og hun sa at hun ville være hos oss på ons, for da slapp hun å stresse for å få tak i meg for å bli kjørt. Hun virket litt lei seg frem til at hun sa at jeg vil heller være hos dere, etter dette smilte hun og var glad for valget tror jeg. Blir så lei meg for at han ikke ser ungene sitt behov.

Det ender nok med at de andre også velger å bli igjen her etterhvert.

Trist å ha en far som ikke forstår at det er viktig at de opprettholder sine sosiale aktiviteter.

Skrevet
Du beskriver her hvordan kvinner, selv etter brudd med barnefar, tar på seg ansvaret for mannens udugelighet og unnskylder barnefedres ansvarsfraskrivelse. Det må bli slutt på slike holdninger!!

Faren har et selvstendig ansvar for barna så sant han har samværsrett. Han MÅ klare å skjøtte sine oppgaver overfor barna uten hjelp fra barnemoren. Mødre må aldri akseptere eller unnskylde at barnefedre ikke følger opp barna like godt som de selv gjør.

Om det var en alenemor som var dårlig på å følge opp lekser og fritidsaktiviteter burde barna da plasseres på barnehjem eller hos barnevernet?

Det er jo like naturlig at hun fratas ansvaret i en slik situasjon, eller gjelder forskjellige regler for mor og far?

Skrevet
Om det var en alenemor som var dårlig på å følge opp lekser og fritidsaktiviteter burde barna da plasseres på barnehjem eller hos barnevernet?

Det er jo like naturlig at hun fratas ansvaret i en slik situasjon, eller gjelder forskjellige regler for mor og far?

Da håper jeg barnet har en far de kan bo hos.

Det hele endte med at han ikke ville ha de denne helgen heller. Ungene sa igrunn ikke noe til det, så dette nådde han ikke spes langt med. Tragiskt at han prøver å straffe datteren på 11 år, men sier noe om hvor gammel han er i hodet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...