Gjest TS Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Okei, nå trenger jeg hjelp av de med litt peiling her. Jeg har tenkt å kjøpe meg en ny stasjonær gamingpc, og trenger hjelp til å finne den rette. Jeg er på utkikk etter en maskin som kan kjøre Crysis på høy ytelse - altså noe kraftig med bra grafikk. Så vil jeg jo helst ha noe som jeg ikke må bytte ut om et halvt år igjen også. Pc'en skal brukes til gaming og multimedia Prisen er ikke _så_ viktig.. men blir veldig glad om noen klarer å luske frem noe til under 15.000 Så, forslag, tips, noen? Setter stor pris på svar her ^^
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Få iallfall tak i en pc med skjermkort som Radeon HD 4850, eller bedre. Kanskje denne anbefalingen hjelper på? Ikke helt enig i å stappe inn 4GB RAM på den, da må man nesten kjøre ett 64bits operativsystem, hvor mange har egentlig det ? To skjermkort er kanskje litt overkill også.. ? Litt artig at man som regel må gå til "selvbygg/nettbutikken bygger" segmentet for å få noe som funker. Ikke akkurat så spreke de pcene f.eks elkjøp selger i forhold..
Paladin Skrevet 11. september 2008 #3 Skrevet 11. september 2008 Det er mange spørsmål man bør stille seg før man bygger PC. 1. Ønsker du primært ATI eller Nvidia skjermkort? 2. Er Crossfire (ATI eller SLI (Nvidia) aktuelt? Det betyr at man kjøper 2 skjermkort og kjører dem sammen. Dette har mye å si for valg av hovedkort. 3. Ønsker du 64-bit eller 32-bit operativsystem? 4. Skal PC'en være ferdiginstallert av leverandøren eller er det mulig å plukke best mulige deler og så sette dem sammen. 5. Ønsker du skjerm og i tilfelle hvor stor? 22" widescreen er veldig fin til gaming, men om du ønsker å se HD filmer (Blueray) eller HD TV så må man opp i minimum 24". 6 Ønskes Blueray spiller eller er det nok med DVD-spiller? 7. Ønsker du høyttalere etc.? 8. Er trådløs mus og tastatur et must eller kan man bruke USB?
Gjest Datavaktmester Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 da må man nesten kjøre ett 64bits operativsystem, hvor mange har egentlig det ? Jeg mener å huske jeg leste en artikkel på Tom's Hardware som tok for seg det der. Den siste tiden har det vært en økning fra en til fem prosentpoeng av alle hjemmedatamaskiner. I seg selv fremstår ikke disse tallene som imponerende, men de blir det når man samtidig vet at halvparten av alt salg til forbrukermarkedet i USA nå er 64-bit. En vesentlig årsak til denne plutselige helomvendingen er at minne er blitt mye billigere. Slik at produsentene må installere 64-bit for å utnytte alt minnet de som salgsargument stapper inn i datamaskinene. Det er mange spørsmål man bør stille seg før man bygger PC. Hadde vedkommende kunnet svare på disse spørsmålene hadde vedkommende neppe hatt behov for å etterlyse hjelp i utgangspunktet, Brainiac.
Irmiel Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Det er mange spørsmål man bør stille seg før man bygger PC. 1. Ønsker du primært ATI eller Nvidia skjermkort? 2. Er Crossfire (ATI eller SLI (Nvidia) aktuelt? Det betyr at man kjøper 2 skjermkort og kjører dem sammen. Dette har mye å si for valg av hovedkort. 3. Ønsker du 64-bit eller 32-bit operativsystem? 4. Skal PC'en være ferdiginstallert av leverandøren eller er det mulig å plukke best mulige deler og så sette dem sammen. 5. Ønsker du skjerm og i tilfelle hvor stor? 22" widescreen er veldig fin til gaming, men om du ønsker å se HD filmer (Blueray) eller HD TV så må man opp i minimum 24". 6 Ønskes Blueray spiller eller er det nok med DVD-spiller? 7. Ønsker du høyttalere etc.? 8. Er trådløs mus og tastatur et must eller kan man bruke USB? Dette er TS, jeg kunne bare ikke finne passordet mitt igår Men uansett, 1. Dette er egentlig ikke så viktig, bare det er et kraftig et. 2. Dette kan være aktuelt, ja. 3. Tror jeg satser på 64-bit operativsystem når jeg første skal kjøpe en ny pc. 4. Ja, jeg har ingen erfaring med å sette sammen en pc..og jeg har ingen som kan hjelpe meg heller, så jeg er nødt til å få den ferdig installert. 5. Skjerm behøver jeg ikke, da jeg har en Benq 22". 6. Blueray spiller er ikke nødvendig 7. Nei, høyttalere har jeg. 8. Her har jeg gamingmus og tastatur som kobles til USB.
Antagonist Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Hvis du ikke skal bygge selv, anbefaler jeg at du tar en titt på pc-løsningene til Komplett.no. De har en del "gamer-pakker", men der du selv kan velge mellom ulike deler som de garanterer kompatibiliteten til. http://www.komplett.no/k/cc.aspx?bn=10306 Jeg har alltid bygget maskinene mine selv tidligere, men kjøpte en oppgradert versjon av http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10335 i juni, og er superfornøyd med den
Irmiel Skrevet 11. september 2008 #7 Skrevet 11. september 2008 Hvis du ikke skal bygge selv, anbefaler jeg at du tar en titt på pc-løsningene til Komplett.no. De har en del "gamer-pakker", men der du selv kan velge mellom ulike deler som de garanterer kompatibiliteten til. http://www.komplett.no/k/cc.aspx?bn=10306 Jeg har alltid bygget maskinene mine selv tidligere, men kjøpte en oppgradert versjon av http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10335 i juni, og er superfornøyd med den Ja, det høres kjempefint ut å kunne velge sine egne deler.. men jeg har jo ikke peiling på noe som helst Men jeg har prøvd å sette sammen en pc her da, og her er spesifikasjonene: Strømkabel PC m/Jord 2m Nero 8 OEM Vista kompatibel CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, Musmatte Blå 4/6mm Støtsikker PC-eske Cooler Master Mystique 631, Sort Corsair Powersupply 550W Bulk, black, MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2, Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, USB2 multikortleser 3.5" sort for Western Digital Caviar GP 1TB SATA2 Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A, XFX GeForce GTX 280 602M 1GB GDDR3, Creative SB X-Fi XtremeGamer MS COA Label Windows MS Win Vista Ultimate Norsk MS MANUALS Win Vista Ultimate MS ROYALTY Vista Ultimate APC Essential Surge Arrest Tele, Garanti 3 år - Sende inn Support Komplett.no - Komplett sin -- Hvordan synes dere dette ser ut? Også lurte jeg litt på det med operativsystemet.. det er jo ikke mulig å velge 64-bits på komplett? Eller er jeg helt på bærtur nå? Hehe..
Antagonist Skrevet 11. september 2008 #8 Skrevet 11. september 2008 (endret) Ser for så vidt greit ut, men trenger du 2 harddisker? Og trenger du lydkort? Hovedkortet du har valgt har allerede integrert 7.1-lydkort, så det er strengt tatt ikke nødvendig. Angående grafikkortet fikk jeg anbefalt i juni å heller kjøpe et 9800GT fremfor et GTX-kort - kanskje du skal sjekke opp stabiliteten på grafikkortet du har valgt så du er på den sikre siden Og angående OS - 64-bits Vista er visstnok ikke helt stabilt enda, i alle fall ikke ifm spill, der utviklerne har fokusert på 32-bits. Endret 11. september 2008 av Antagonist
Irmiel Skrevet 11. september 2008 #9 Skrevet 11. september 2008 Ser for så vidt greit ut, men trenger du 2 harddisker? Og trenger du lydkort? Hovedkortet du har valgt har allerede integrert 7.1-lydkort, så det er strengt tatt ikke nødvendig. Angående grafikkortet fikk jeg anbefalt i juni å heller kjøpe et 9800GT fremfor et GTX-kort - kanskje du skal sjekke opp stabiliteten på grafikkortet du har valgt så du er på den sikre siden Og angående OS - 64-bits Vista er visstnok ikke helt stabilt enda, i alle fall ikke ifm spill, der utviklerne har fokusert på 32-bits. Nei.. eller, altså, jeg tenkte mest med tanke på plass jeg nå. Men jeg trenger vel strengt tatt ikke to harddisker. Men jeg tenker litt på at denne skal vare en stund, slik at jeg slipper å kjøpe eksterne harddisker om et par måneder. Så.. med det mener du at jeg skal vente til juni med å kjøpe et skjermkort? Men sett at jeg skal kjøpe pcn idag, er dette det beste valget da? Okei, så, om jeg velger 32-bits, så vil ikke det ha så stor betydning for hvordan spillene kjører på pcn? Setter stor pris på hjelpen, forresten. Er ikke helt lett dette her
Paladin Skrevet 11. september 2008 #10 Skrevet 11. september 2008 (endret) Ja, det høres kjempefint ut å kunne velge sine egne deler.. men jeg har jo ikke peiling på noe som helst Men jeg har prøvd å sette sammen en pc her da, og her er spesifikasjonene: Strømkabel PC m/Jord 2m Nero 8 OEM Vista kompatibel CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, Musmatte Blå 4/6mm Støtsikker PC-eske Cooler Master Mystique 631, Sort Corsair Powersupply 550W Bulk, black, MSI P45 NEO-F, P45, Socket-775, DDR2, Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, USB2 multikortleser 3.5" sort for Western Digital Caviar GP 1TB SATA2 Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A, XFX GeForce GTX 280 602M 1GB GDDR3, Creative SB X-Fi XtremeGamer MS COA Label Windows MS Win Vista Ultimate Norsk MS MANUALS Win Vista Ultimate MS ROYALTY Vista Ultimate APC Essential Surge Arrest Tele, Garanti 3 år - Sende inn Support Komplett.no - Komplett sin -- Hvordan synes dere dette ser ut? Også lurte jeg litt på det med operativsystemet.. det er jo ikke mulig å velge 64-bits på komplett? Eller er jeg helt på bærtur nå? Hehe.. Jeg foreslår følgende endringer fra Komplett, tok utgangspunkt i Gamer i25 PC'en. Strømkabel PC m/Jord 2m Nero 8 OEM Vista kompatibel CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, Musmatte Blå 4/6mm Støtsikker PC-eske World of Warcraft, MMORPG, PC Antec Nine Hundred sort miditower, Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket XFX GeForce GTX 280 602M 1GB GDDR3, Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5" 10000RPM WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203S, LabelFlash, Multirecorder(Ram), SATA USB2 multikortleser 3.5" sort for MS COA Label Windows MS Win Vista Ultimate Norsk MS MANUALS Win Vista Ultimate MS ROYALTY Vista Ultimate Garanti 3 år - Sende inn Support Komplett.no - Komplett sin Forklaringer på endringene. Hovedkort: Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2 Jeg ville heller gått for Asus enn MSI. Det hovedkortet du valgte samt det hovedkortet jeg valgte over kan IKKE kjøre SLI. Ønsker du SLI må du istedet velge følgende hovedkort i listen: Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775, ATX,Firewire,GbLAN,DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)16 Dette er imidlertid ikke et helt nytt hovedkort så jeg ville bygget PC'en selv og valgt et nForce-780i eller nForce 790i basert chipset på hovedkortet dersom SLI var aktuelt. Men slike hovedkort koster kr. 2.000 eller mer. Dessverre tilbyr ikke komplett de nyeste hovedkortene med SLI mulighet i PC-byggeren sin. GTX 280 skjermkortet er imidlertid så kraftig at den kan spille Crysis på fullt uten SLI. Derfor falt jeg ned på Asus hovedkortet som jeg henviser til over. Dersom du ønsker Crossfire så må du velge Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16 Da kan man velge 2 ATI 4870 skjermkort, men Komplett har av en eller annen grunn kun Nvidia skjermkort i listen sin over #2 skjermkort. Man kan istedet velge ATI 4870x2 for å få en tilsvarende løsning som Crossfire. Da trenger man ikke å ha et hovedkort som støtter Crossfire. Kabinett Antec Nine Hundred sort miditower Jeg ville heller valgt Antec Nine Hundred sitt kabinett da den har hele 5 vifter og gir meget god kjøling inne i kabinettet. Gaming PC'er med de råeste skjermkortene avgir MYE varme og da er veldig god kjøling viktig. Har dette kabinettet selv og synes det er helt topp. Strømforsyning Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI 550W strømforsyning som du valgte kan bli noe snaut med GTX 280 skjermkortet. Om du ender opp med et hovedkort for SLI eller Crossfire så er 550W ihvertfall for lite. Jeg satt opp et 750W powersupply da prisforskjellen ikke er så stor mellom 650W (minimum anbefalt) og 750W. Harddisk #1 WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5" 10000RPM Jeg ville valgt en lynrask harddisk (10000rpm istedet for 7200rpm) som første disk. Her vil Vista ligge. Da vil responstider etc. bli enda kortere. Dette bli C-disken som kun inneholder operativsystemet samt eventuelle viktige nytteprogrammer som Office. Disse diskene er noe dyrere enn 7200rpm disker, men ekstra hastighet er grei å ha for disken som skal ha operativsystemet. Om prisen på 300GB 10000rpm disken er noe høy kan man istedet kjøpe Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM . Den koster kr. 1000 mindre. Harddisk #2 WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM Dette blir hoveddisken (D-disk, E-disk etc.) hvor alle spill bør installeres og data lagres. F. eks. kunne disken vært delt opp i D-disk på 500 GB til spill, E-disk på 250 GB til musikk og video og F-disk på 250 GB til diverse data. Men det er selvsagt mulig å gjøre dette på andre måter. DVD-brenner Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203S, LabelFlash, Multirecorder(Ram), SATA Du hadde valgt den samme DVD-brenneren med IDE. Jeg ville heller valgt å kjøre den på SATA slik som for harddiskene. Jeg satt opp en multikortleser da den koster nesten ingenting og da kan man direkte lese innholdet av minnekort som finnes i kameraer, mobiltelefoner etc. Det er greit om man raskt vil overføre data fra slike enheter til PC'en uten å kople opp kameraet eller telefonen via overføringsprogrammer og USB eller Bluetooth. Jeg tok også bort lydkortet. Den integrerte lyden er god nok til spillbruk. Creative kortet kan være greit om man ønsker de programmene som følger med eller om man skal kople PC'en til et lydanlegg for å spille på en syntheziser etc. Om man ønsker det siste så finnes det imidlertid andre Creative lydkort for dette formålet. De koster imidlertid noen tusenlapper. Jeg ville også vurdert Vista Home Premium istedet for Vista Ultimate. Sjekk heller om det er funksjoner i Ultimate man virkelig trenger for å betale ekstra for å få den. Endret 11. september 2008 av Paladin
Antagonist Skrevet 11. september 2008 #11 Skrevet 11. september 2008 Så.. med det mener du at jeg skal vente til juni med å kjøpe et skjermkort? Men sett at jeg skal kjøpe pcn idag, er dette det beste valget da? Neinei, jeg snakket om mine erfaringer i juni som var Har dessverre ikke oppdatert meg på hardwarefronten siden den gang, så jeg ville gått for det jeg tok - 9800GT. Men kanskje Paladin har et godt forslag her? Okei, så, om jeg velger 32-bits, så vil ikke det ha så stor betydning for hvordan spillene kjører på pcn? 32-bits vil faktisk være optimalt når det gjelder spill.
Gjest Datavaktmester Skrevet 11. september 2008 #12 Skrevet 11. september 2008 Og angående OS - 64-bits Vista er visstnok ikke helt stabilt enda, i alle fall ikke ifm spill, der utviklerne har fokusert på 32-bits. Som operativsystem regnes Vista 64-bit for å være mer stabilt enn Vista 32-bit. Selv har jeg Vista 64-bit, og har aldri opplevd problemer med 32-bit spill/programmer. 32-bit-emuleringen som er inkludert i Vista 64-bit fungerer helt utmerket. Selv om det antagelig blir noe ytelsesreduksjon med 64-bit som emulerer 32-bit, i forhold til et system som kjører 32-bit spillet/programmet i innfødt 32-bit, vil det samtidig være en del spill/programmer som får utbytte av den overlegne minnekapasiteten som 64-bit byr på. Dersom TS velger 64-bit Vista vil jeg da anbefale å kjøpe 8 gigabyte med minne. Den overlegne minnekapasiteten er det viktigste argumentet for å kjøpe 64-bit i dag. Og maskinen vil bli bedre med mye minne. Du vil oppleve at maskinen reagerer raskere. Programmer startes merkbart raskere. Og alt du gjør på maskinen vil skje merkbart raskere som følge av at mer ligger forhåndslagret i hurtigminnet - slik at harddisken slipper å jobbe så mye. Ettersom 64-bit-andelen vokser kraftig blant verdens hjemmedatamaskiner varer det heller ikke lenge før spillprodusentene ser et marked for 64-bit-spill. Spesielt ikke ettersom 64-bit-teknologien innebærer mye heftigere spill enn det 32-bit-teknologien kan by på.
Paladin Skrevet 11. september 2008 #13 Skrevet 11. september 2008 Neinei, jeg snakket om mine erfaringer i juni som var Har dessverre ikke oppdatert meg på hardwarefronten siden den gang, så jeg ville gått for det jeg tok - 9800GT. Men kanskje Paladin har et godt forslag her? 32-bits vil faktisk være optimalt når det gjelder spill. Nye skjermkort vil alltid trenge litt tid før driverne er optimalisert for dem. GTX 280 er en nyere generasjon enn 9800GT og yter endel mer. Den eneste grunnen i mine øyne for å vurdere 9800GT istedet for GTX 280 er prisen. Jeg ville kjøpt GTX 280 om jeg hadde kjøpt ny PC idag. En av fordelene med GTX 280 er at den yter uten SLI omtrent like bra som 9800GT i SLI. Da trenger man ikke ha et SLI basert hovedkort for å få den ekstra ytelsen. 9800GT koster rundt kr. 1000 og GTX 280 koster neste kr. 4.000. Ankepunktet mot GTX 280 er at det er uforholdsmessig dyrt utfra å være det raskeste kortet på markedet (bortset fra de med 2 GPU'er). Her er en test som viser i Crysis GTX 280 mot f. eks. 9800 GTX (som er noe raskere enn 9800GT): http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia...80,1953-18.html I 1920x1200 vil GTX 280 ligge i underkant av 40fps med alt på fullt mens 9800GT vil ligge rundt 30fps. Det er en ganske stor forskjell. GTX 280 slår til og med 9800GX2 (som har 2 GPU'er) når man har slått på antialiasing. Her er en annen test av Crysis med de beste skjermkortene idag: http://www.tomshardware.com/forum/251953-3...hmarks-includes TS vil kjøre 1680x1050 med sin 22" skjerm og da vil GTX 280 klare 50fps i DX9 uten AA på high eller 24 fps i DX10 på very high. 50fps er veldig bra, men 24 fps kan bli litt lavt. GTX280 i SLI klarer 40 fps i DX10 very high. Det er det høyeste i testen. Som om det er et must å kjøre Crysis DX10 på very high så er løsningen i kjøpe 2x GTX 280 og velge et SLI basert hovedkort, men det blir rimelig dyrt. Det er verdt å merke seg at ATI 4870 ikke ligger langt etter GTX 280 i Crysis og det kortet koster rundt 1000 kroner mindre. Så det kan være et interessant alternativ. PC'en til sønnen til kona mi kjører Vista 64 bit og det går veldig greit med dagens nye spill. Det eneste spillet vi fikk trøbbel med var Command & Conquer 3 som visstnok ikke støtter Vista 64-bit. Min PC har Vista 32-bit, men jeg ville nok kjøpt Vista 64-bit om jeg hadde kjøpt ny PC nå. Den er veldig stabil og utnytter 4 GB til fulle. 32-bit versjon utnytter kun ca. 3GB. For XP var 64-bit OS noe man burde styre unna om man skulle spille, men for Vista går fler og fler over til 64-bit versjon. Det er ikke det samme problemet som før med å finne drivere for nye komponenter. Har man imidlertid en gammel scanner, USB dongle, printer etc. som man vil bruke så er nok risikoen større for at det ikke finnes driver på Vista 64 enn Vista 32.
Irmiel Skrevet 11. september 2008 #14 Skrevet 11. september 2008 Jeg foreslår følgende endringer fra Komplett, tok utgangspunkt i Gamer i25 PC'en. Strømkabel PC m/Jord 2m Nero 8 OEM Vista kompatibel CyberLink DVD Suite 5, 6Channel, OEM CD, Musmatte Blå 4/6mm Støtsikker PC-eske World of Warcraft, MMORPG, PC Antec Nine Hundred sort miditower, Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2, Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket XFX GeForce GTX 280 602M 1GB GDDR3, Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5" 10000RPM WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203S, LabelFlash, Multirecorder(Ram), SATA USB2 multikortleser 3.5" sort for MS COA Label Windows MS Win Vista Ultimate Norsk MS MANUALS Win Vista Ultimate MS ROYALTY Vista Ultimate Garanti 3 år - Sende inn Support Komplett.no - Komplett sin Forklaringer på endringene. Hovedkort: Asus P5Q PRO, P45, Socket-775, DDR2 Jeg ville heller gått for Asus enn MSI. Det hovedkortet du valgte samt det hovedkortet jeg valgte over kan IKKE kjøre SLI. Ønsker du SLI må du istedet velge følgende hovedkort i listen: Asus P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775, ATX,Firewire,GbLAN,DDR2, 2xPCI-Ex(2.0)16 Dette er imidlertid ikke et helt nytt hovedkort så jeg ville bygget PC'en selv og valgt et nForce-780i eller nForce 790i basert chipset på hovedkortet dersom SLI var aktuelt. Men slike hovedkort koster kr. 2.000 eller mer. Dessverre tilbyr ikke komplett de nyeste hovedkortene med SLI mulighet i PC-byggeren sin. GTX 280 skjermkortet er imidlertid så kraftig at den kan spille Crysis på fullt uten SLI. Derfor falt jeg ned på Asus hovedkortet som jeg henviser til over. Dersom du ønsker Crossfire så må du velge Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16 Da kan man velge 2 ATI 4870 skjermkort, men Komplett har av en eller annen grunn kun Nvidia skjermkort i listen sin over #2 skjermkort. Man kan istedet velge ATI 4870x2 for å få en tilsvarende løsning som Crossfire. Da trenger man ikke å ha et hovedkort som støtter Crossfire. Kabinett Antec Nine Hundred sort miditower Jeg ville heller valgt Antec Nine Hundred sitt kabinett da den har hele 5 vifter og gir meget god kjøling inne i kabinettet. Gaming PC'er med de råeste skjermkortene avgir MYE varme og da er veldig god kjøling viktig. Har dette kabinettet selv og synes det er helt topp. Strømforsyning Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI 550W strømforsyning som du valgte kan bli noe snaut med GTX 280 skjermkortet. Om du ender opp med et hovedkort for SLI eller Crossfire så er 550W ihvertfall for lite. Jeg satt opp et 750W powersupply da prisforskjellen ikke er så stor mellom 650W (minimum anbefalt) og 750W. Harddisk #1 WD VelociRaptor 300GB SATA 3,5" 10000RPM Jeg ville valgt en lynrask harddisk (10000rpm istedet for 7200rpm) som første disk. Her vil Vista ligge. Da vil responstider etc. bli enda kortere. Dette bli C-disken som kun inneholder operativsystemet samt eventuelle viktige nytteprogrammer som Office. Disse diskene er noe dyrere enn 7200rpm disker, men ekstra hastighet er grei å ha for disken som skal ha operativsystemet. Om prisen på 300GB 10000rpm disken er noe høy kan man istedet kjøpe Western Digital Raptor 74GB SATA 16MB 10000RPM . Den koster kr. 1000 mindre. Harddisk #2 WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA, 32MB Cache, Dual Processor, 7200RPM Dette blir hoveddisken (D-disk, E-disk etc.) hvor alle spill bør installeres og data lagres. F. eks. kunne disken vært delt opp i D-disk på 500 GB til spill, E-disk på 250 GB til musikk og video og F-disk på 250 GB til diverse data. Men det er selvsagt mulig å gjøre dette på andre måter. DVD-brenner Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-7203S, LabelFlash, Multirecorder(Ram), SATA Du hadde valgt den samme DVD-brenneren med IDE. Jeg ville heller valgt å kjøre den på SATA slik som for harddiskene. Jeg satt opp en multikortleser da den koster nesten ingenting og da kan man direkte lese innholdet av minnekort som finnes i kameraer, mobiltelefoner etc. Det er greit om man raskt vil overføre data fra slike enheter til PC'en uten å kople opp kameraet eller telefonen via overføringsprogrammer og USB eller Bluetooth. Jeg tok også bort lydkortet. Den integrerte lyden er god nok til spillbruk. Creative kortet kan være greit om man ønsker de programmene som følger med eller om man skal kople PC'en til et lydanlegg for å spille på en syntheziser etc. Om man ønsker det siste så finnes det imidlertid andre Creative lydkort for dette formålet. De koster imidlertid noen tusenlapper. Jeg ville også vurdert Vista Home Premium istedet for Vista Ultimate. Sjekk heller om det er funksjoner i Ultimate man virkelig trenger for å betale ekstra for å få den. Oi oi oi! Tusen takk for kjempeutfyllende svar! Og takk til dere andre også. Jeg tror jeg går for den pcn som Paladin tok utangspunkt i. Alltid spennende med ny pc! Hehe
Paladin Skrevet 11. september 2008 #15 Skrevet 11. september 2008 Oi oi oi! Tusen takk for kjempeutfyllende svar! Og takk til dere andre også. Jeg tror jeg går for den pcn som Paladin tok utangspunkt i. Alltid spennende med ny pc! Hehe Lykke til med ny PC. Før du bestiller ville det vært lurt å ta en telefon til salgsavdelingen til Komplett for å få en avsjekk mot om den kombinasjonen av komponenter er helt kurant. I 95% av tilfellene så går alt bra, men det kan hende at de ville foreslått å justere på noe. F. eks. at DVD spilleren er hvit eller grå mens kabinettet er sort og man burde valgt en annen linje i listen. Om du ikke har en veldig god mus ville jeg vurdert å kjøpe Logitech G5 lasermus. Den er veldig god i hånden og presis i spilling etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå