Gå til innhold

11 åring som stjeler hjemme

Anbefalte innlegg

Gjest Sint og skuffet
Skrevet

På kjøkkenet hjemme har vi en stor boks vi putter myntene våre på.

Det har alltid gått fint...helt til jeg i dag plutselig oppdaget at 20 kronene og tierne jeg putta oppå i går ikke var der lenger.

(boksen er av glass..gjennomsiktig)

Spurte om noen av ungene hadde vært der og nasket.. Ingen av de hadde vært der... Til eldstemann innrømmet at han hadde vært der flere ganger!!!

Gud så sint jeg blei!!!!!! Fy flate!!!! Syns det er så utrolig simpelt!!!

Spurte han hva han hadde brukt pengene på..joda; Kjøpt seg vann og grise-flax...

Hva gjør jeg med sånt? Hvilke straff bør han få?

Har dere noen tips/gode råd?

Har sagt husarrest. + at han må betale tilbake alt han har tatt...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Synes du skal roe deg ned litt.

Selvsagt var det galt av han, og han bør betale tilbake alt han har tatt og sikkert få en straff og. Men ærlig talt, det er vel ikke så rart at en 11 åring kan falle for en slik fristelse. Man kan ikke akseptere det, men man kan forstå det. Så lenge du er tydelig på at det er helt forbudt så ville jeg ikke tatt det så tungt......

Tror mange barn på en eller annet tidspunkt har nasket et par mynter av foreldrene sine uten at det har utartet seg særlig.

Skrevet

Å betale tilbake det han har tatt høres ut som en passende straff. Da blir det vel ikke mer lommepenger på han på ei stund? Den straffen kommer nok til å svi på en passende måte.

:)

Skrevet
Synes du skal roe deg ned litt.

Selvsagt var det galt av han, og han bør betale tilbake alt han har tatt og sikkert få en straff og. Men ærlig talt, det er vel ikke så rart at en 11 åring kan falle for en slik fristelse. Man kan ikke akseptere det, men man kan forstå det. Så lenge du er tydelig på at det er helt forbudt så ville jeg ikke tatt det så tungt......

Tror mange barn på en eller annet tidspunkt har nasket et par mynter av foreldrene sine uten at det har utartet seg særlig.

Joda, det er ikke sånn at fordi han har stjålet småpenger hjemme så blir han en kriminell når han blir eldre. Men det er da lov for foreldre å bli både sint og skuffet når barnet man stolte på gjør sånt.

Skrevet

Gi gutten litt mer i lommepenger, så slipper han å forsyne seg på den måten.

Skrevet

Skjønner godt at du ble sint og skuffet, men det er nok ikke så kjempeuvanlig at barn stjeler. Ærlig talt stjal jeg også fra foreldrene mine :rodme: Joda, jeg visste at det var galt, men jeg følte det ikke. Jeg tror rett og slett at jeg ikke hadde utviklet en skikkelig moral sans enda. I voksen alder både vet jeg og føler at det er galt å stjele, og det kunne aldri falle meg inn å gjøre det.

Selvsagt bør gutten få en straff, men ikke overdriv straffen fordi du er så sint og skuffet. Husk at dette er ganske normalt, og gutten blir ganske sikkert et skikkelig og ærlig menneske når han blir voksen.

Skrevet

Jeg ville roet det ned. Han har tross alt innrømmet stjenlingen. Hadde vært verre om han hadde nektet. La han jobbe inn pengene med hus/hagearbeid istedet for å trekke han i lommepenger. kanksje dere til og med kan gjøre noe arbeid sammen:-)

Skrevet

Jeg stjal da jeg var liten, men nå er jeg snill... :sjenert:

Skrevet
Jeg stjal da jeg var liten, men nå er jeg snill... :sjenert:

Det er vel ikke akkurat det som er saken her da. TS har ikke sagt noe om frykt for at barnet skal bli en tyv i voksen alder.

Jeg synes det er helt riktig av TS å vise at stjeling er totalt uakseptabelt ved å gi skikkelige konsekvenser. Gjør man ikke det viser man en form for aksept for oppførselen. Og om man ikke skal slå hardt ned på tyveri, hva skal man da slå hardt ned på?

(Nei, jeg snakker ikke om å slå barnet eller gi husarrest det nærmeste året, men om å være en tydelig voksen som viser at tyveri er høyt oppe på lista over totalt uakseptable ting, uansett hvor vanlig det måtte være)

Skrevet

Jeg synes det hadde vært litt vanskelig å vite hva jeg skulle gjøre her, særlig siden han innrømmet det. Han kunne ha blånektet.

Jeg tror ikke jeg ville satt i stand store tiltak på grunn av dette, men ville tatt en alvorsprat med ham og fulgt nøye med på glasset fremover.

Gjest Sint og skuffet
Skrevet

Flott med tilbakemeldinger! Takk dere.

Jeg er ikke redd for at han skal bli kriminell som større pga dette.

Men ble bare så utrolig skuffet!!!

Far i huset har tidligere kommentert til meg at han syntes det minker på glasset...og ymtet frempå at kanskje ungene har vært der og forsynt seg.

Dere tror vel kanskje at jeg er en typisk hønemor som ikke tror mine barn gjør noe galt.. Men jeg sa til ham den gangen at ALDRI om de ville gjort det.. Så feil kan man ta..

De får begge lommepenger, som burde være rikelig..

Nettopp derfor ble jeg kanskje ekstra skuffa over han.

Han er ellers en veldig ordentlig gutt. Får de beste skussmål fra skole og famile. venner har han i massevis..

Jeg har virkelig stolt 100% på han.

Jeg har snakket med han, og gitt han grei beskjed på at slikt tolererer jeg ikke!

Spiller ikke noen rolle for meg om det er små beløp det er snakk om. Det går an å spørre! Om han trenger noe..

Minstejenta lot seg friste av smågodthyllene på butikken noen år tilbake..

Da måtte hun PENT gå bort til en butikkmann og unnskylde hva hun hadde gjort..og etterpå betalte vi noen kroner for det hun hadde putta i munnen.

Kanskje er jeg veldig streng mamma, men det får så være. :-)

Skrevet

Oppfør deg iallefall ikke sånn at barna mister tryggheten og tilliten til deg. Jeg synes du virker altfor brå, men det kan slevfølgelig bare være en måte å skrive på.

Spørsmålene til gutten bør være i retning:

Hvorfor tok du småpenger?

Hvorfor spurte du ikke om å få penger til det du ville kjøpe deg?

Hvordan skal vi fremover forhindre at du tar penger uten lov?

Skrevet

jeg tror de fleste barn tar noe av foreldrene, og hvertfall de som ikke får lommepenger...

jeg fikk ikke lommepenger, og når jeg var mindre, så tok jeg noen kr av mamma til å kjøpe godteri...

jeg synes du ikke bør straffe han for det men heller si ifra at han kan spørre deg om penger hvis han vil ha noe

Skrevet
jeg tror de fleste barn tar noe av foreldrene, og hvertfall de som ikke får lommepenger...

jeg fikk ikke lommepenger, og når jeg var mindre, så tok jeg noen kr av mamma til å kjøpe godteri...

jeg synes du ikke bør straffe han for det men heller si ifra at han kan spørre deg om penger hvis han vil ha noe

Enig i det du skriver, men tror det også gjelder barn som får for lite lommepenger - ikke bare de som ikke får noe.

Jeg fikk selv veldig lite lommepenger, forvekslet av mine foreldre med noen kroner til godteri på lørdager. Jeg stjal både av foreldre og i butikker. Barn gjør det, de ser hva andre får og vil ha det samme.

Skrevet

Tja, det kan han jo, men da blir det igjen urettferdig overfor de andre barna. Så når den ene spør om penger burde de andre også få, og det kan fort bli mye pengemas. Hva straff gjelder synes ikke jeg heller du trenger å straffe han denne gangen. Dersom det skjer igjen kan du heller slå hardere ned på det neste gang.

Jeg synes han skal få sine faste lommepenger, så kan du heller gi han muligheten til å tjene mer penger ved å gjøre oppgaver i huset. Støvsuge, tømme søpla, tømme oppvaskmaskinen, rydde, osv. Kanskje han kan lage middag en dag i uka? Mange middager er enkle nok for en 11-åring.

Men hva er for lite lommepenger? Frem til jeg var kanskje 13 fikk jeg ukelønn, tror jeg fikk ca 50kroner. Men jeg ser at unger i dag får myyye mer penger enn hva som var vanlig før. Jeg kunne be om penger hvis jeg skulle noe spesielt, som f.eks på kino. Da fikk jeg nok til kinobilletten og noe godter. Unger idag spør om de kan få litt penger når de skal ut, så får de med seg en 200lapp. Dette har jeg sett mange ganger, og vet at mange gjør det, og dette er utenom fast uke/månedslønn eller uten at det er noen spesiell anledning. For noen år siden jobbet jeg i en kjosk, og da var ofte de samme ungene inn og ut dørene mange ganger for dag, og brukte gjerne opp 200kroner på en dag. Dette synes jeg er for mye igjen. Hvis jeg hadde 3 barn hadde ikke jeg hatt råd til å gi de en ukelønn på 200kr pluss mer til ellers i uka.

Skrevet

Jeg synes ikke du er veldig streng, og du trenger neppe å frykte at barna skal miste tryggheten til deg som en annen her nevner. Stjeling er galt, veldig galt, små eller store beløp. Det må man ta alvorlig og vise barna at dette ikke kan fortsette.

Barn trenger tydelige voksne som setter klare grenser.

At barn liksom skal stjele fordi de får for lite lommepenger (som noen ser ut til å mene er halvveis greit, for det gjorde de selv som barn) er en helt hårreisende tankegang. Hvis ikke barna lærer seg forskjell på rett og galt fra foreldrene, hvor skal de lære det da?

Selvsagt skal uønsket oppførsel få konsekvenser. Det er da den naturligste ting i verden.

Skrevet
Jeg synes ikke du er veldig streng, og du trenger neppe å frykte at barna skal miste tryggheten til deg som en annen her nevner. Stjeling er galt, veldig galt, små eller store beløp. Det må man ta alvorlig og vise barna at dette ikke kan fortsette.

At barn liksom skal stjele fordi de får for lite lommepenger (som noen ser ut til å mene er halvveis greit, for det gjorde de selv som barn) er en helt hårreisende tankegang. Hvis ikke barna lærer seg forskjell på rett og galt fra foreldrene, hvor skal de lære det da?

Selvsagt skal uønsket oppførsel få konsekvenser. Det er da den naturligste ting i verden.

At du anser noe for å være naturlig, galt eller hårreisende betyr ikke at andre ser på det på samme måte. Det betyr heller ikke at ditt synspunkt er det rette. ;)

Skrevet

Jeg er enig med deg. Men jeg synes ikke nødvendigvis det er behov for straff, men det blir da heller ikke direkte nevnt her. Dessuten kan jo straff være så mangt. Dersom 11åringen må jobbe inn det h*n har stjelt, eså er det ikke så galt, men noe mer enn det tror jeg ikke er nødvendig. Tydelig tilsnakk er i alle fall på sin plass.

Hvis det er greit å stjele når man synes man får for lite lommepenger, er det greit å stjele da hvis man synes man har for lav lønn?

Skrevet
På kjøkkenet hjemme har vi en stor boks vi putter myntene våre på.

Denne boksen... har dere snakket om hva intensjonen med de pengene er?

Er det på en måte blitt snakket om at dette er sparepenger? Mor og fars penger? Eller er det bare en åpen boks hvor ungene får inntrykk av at småpengene havner... Uansett - å bare forsyne seg uten å spørre er ikke greit. Men det var nå godt at han innrømmet hva han hadde gjort da!

Vi har en sånn boks vi også. Og jeg sier at det er en sånn nødpengeboks. Dvs. at ungene i huset (tenåringer nå - men vi har hatt en slik boks siden de var små) vet at her kan de ta til nødvendige ting. Dvs. kjøp av melk eller brød hvis vi har gått tom. Hvis de MÅ ha penger til noe på skolen og ingen voksne er hjemme. Men det er ikke ok å ta for å gå å kjøpe seg gotteri eller noe som de strengt tatt ikke trenger!

Når det gjelder det å gi ham mer i lommepenger fordi han kanskje stjeler fordi han har for lite lommepenger.... Vel.... Det kan hende han har for lite lommepenger. Men økning av lommepengebeløp skal skje etter alder og etter hva de faktisk har behov av å bruke penger på. Hvem som helst kan jo forsvare stjeling ved å si at man har behov for mer - uansett hvor mye man får i utgangspunktet.

Skrevet

Et lite tips: Ikke stol 100% på ungene dine. ;)

Synes det er en urealistisk forventning å sette på dem, at de skal være hundre prosent pålitelige. De er bare mennesker, og de har mye igjen å lære før de når "voksen-nivå" i forståelse, moral etc.

Jeg stjal både godterier og småpenger fra foreldrene mine da jeg var lita. Ikke noe jeg er stolt av, og i dag ville jeg selvfølgelig ikke gjort det- men jeg tror ikke barn alltid har den sperra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...