Gå til innhold

Har jeg et problem? Er det normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er til vanlig veldig opptatt av hva jeg spiser, når jeg spiser og hvor mye. Jeg har et sunt og næringsrikt kosthold, og spiser aldri snop eller sånt sammen med andre. Jeg kan gå en måned og kun spise sunt, så sier det plutselig klikk i hodet mitt og ved første anledning jeg har til å tilbringe alenetid til å bake en kake eller boller, så gjør jeg det og spiser alt selv!! Så får jeg skikkelig dårlig samvittighet, angrer meg og går rett tilbake til mitt strenge kosthold. Jeg tenker på hva jeg spiser hele tiden, er livredd for å bli tjukk enda jeg bare veier ca 45 kg og ofte under det også. Ligger mellom 43-46 kg og jeg er 165 høy. Jeg trener nesten hver dag og er veldig opptatt av hvordan jeg ser ut. Er det normalt å ha slike "utbrudd"? Andre som har det likedan?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Når du driver deg så hardt det meste av tiden så er det ikek så rart at hjernen din plutselig gjør opprør og får deg til å dynge innpå. Men normalt.. vel.. det er ikke sånn de fleste gjør det, tror jeg.

Hva med å unne seg litt snop nå og da, men ikke så mye av gangen. Legge opp til et kosthold som er sunt og variert - og som tillater litt slinger i valsen.

Ellers kan det du gjør minne en smule om ortoreksi - men jeg tror bare du må senke skuldrene litt og gi deg sjøl litt mer lov.

Endret av Suzy
Skrevet
Når du driver deg så hardt det meste av tiden så er det ikek så rart at hjernen din plutselig gjør opprør og får deg til å dynge innpå. Men normalt.. vel.. det er ikke sånn de fleste gjør det, tror jeg.

Hva med å unne seg litt snop nå og da, men ikke så mye av gangen. Legge opp til et kosthold som er sunt og variert - og som tillater litt slinger i valsen.

Ellers kan det du gjør minne en smule om ortoreksi - men jeg tror bare du må senke skuldrene litt og gi deg sjøl litt mer lov.

Tror du det er negativt for helsen min? Er det værre å spise masse kake på en gang, enn å spise litt søtt her og der?

Skrevet
Tror du det er negativt for helsen min? Er det værre å spise masse kake på en gang, enn å spise litt søtt her og der?

Ja jeg tror det er verre for helsen din å dyngespise av og til enn å ta litt søtt her og der. Når du unner deg litt her og der så kontrollerer du lettere hvor mye du får i deg, mens når du mister kontrollen så spiser du antagelig mer enn du egentlig har lyst på og dermed får du i deg unødig mye på en gang.

Dessuten tror jeg at du vil ha bedre mentalhelse av å vite at du spiser det du vil - da vil du tenke mindre på det og du vil få mindre trang til å spore av.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Det høres ut som om du har en spiseforstyrrelse, noe ala blanding av anoreksi og ortoreksi. Det er hvertfall ikke normalt! I tillegg er du jo ganske undervektig. Kanskje du burde søke hjelp?

Skrevet

Vel..

Jeg ville vel tenke slik at om jeg begynte å lure på om jeg hadde et problem.. da har jeg et problem :/

Gjest Gjeste Blonde65
Skrevet
spiser aldri snop eller sånt sammen med andre.

I innlegget ditt reagerte jeg spesielt på det som er sitert. Personer med et normalt forhold til mat har ikke et slikt forhold til snacks/snop. Hvorfor spiser du ikke dette når andre ser det? Tror du de tenker vondt om deg når du gjør det?

Ligger mellom 43-46 kg og jeg er 165 høy. Jeg trener nesten hver dag og er veldig opptatt av hvordan jeg ser ut. Er det normalt å ha slike "utbrudd"? Andre som har det likedan?

Vet du at du er undervektig?

Nei det er ikke normalt å ha slike utbrudd. Min teori er at du er sykelig opptatt av hvordan andre ser på deg, at du føler at du må ha stålkontroll når andre kan se deg, mens når du en gang i mellom når kontrollen brister fråtser for deretter å hate det du har gjort og deg selv. Dette er ikke sunt - men det mest usunne er din kontrollerende holdning og din undervekt. Får du hjelp til dette? Søk hjelp!

Skrevet

Hvis du selv føler at du har et problem, eller lurer på om du har et problem, så har du kanskje et problem i forhold til maten? Det at du tenker tanken om at dette kanskje ikke er normalt er vel en liten vekker på at noe ikke helt stemmer med kostholdet ditt.

Du bør begynne å slakke ned på de strenge reglene dine, før de tar helt overhånd syns jeg. Begynn i det små. Lag små endringer, der du tillater deg selv litt mer. Bruk god tid. Hvis du syns det er for vanskelig/umulig å endre på reglene du har i hode om å leve så sunt og strengt, syns jeg du kanskje bør få hjelp av en prof til å lette på regimet ditt.

Det er ikke godt å ha tanker om mat hele tiden, det tar fokus bort fra andre ting, og skaper unødvendig missnøye i livet ditt hvis du syns disse tankene tar for mye plass.

Håper du klarer å endre på regelverket ditt, litt etter litt, slik at du kan føle at du får et normalt forhold til mat.

Masse lykke til.

Skrevet

Ikke helt normalt, nei, men jeg tror det er mange som har det sånn.

Enig med Suzy i at dette spisemønsteret er mer usunt enn å unne deg det du har lyst på når du har lyst på det. Da vil "trangen" normalisere seg - ett kakestykke/en sjokoladebit etc er nok, for du er mentalt innstilt på at du alltids kan få mer når du vil. Totalt sett tror jeg du vil få i deg mindre usunt da enn ved det du driver med nå, så vekta vil neppe gå opp, hvis du er redd for det.

Skrevet

Eg trur det er mange som deg. Om det er normalt eller ikkje kjem vel an på korleis ein definerer normalt.

Når det gjeld å ete masse snop på ei gong eller ikkje, så skal du ikkje sjå vekk frå at det kan fungere for deg. Å ha ein etedag ei gong i veka eller noko slikt kan gjere at du totalt får i deg mindre skitmat enn du gjer viss du sprer det utover. Poenget er at dei færraste klarar å ete sei ein kg sjokolade på ei gong. Men 200g kvar dag ei veke bør kunne vere mogleg, det blir meir enn kiloen. Skjønar du? I tillegg kan det blir meir som ein fest om ein er litt asketisk til dagleg og så skeier ut med masse snop - kontrasten gjer det meir spanande.

Eg har etedagar, men et ikkje snop til dagleg, for meg fungerer det fint, nett fordi det blir ei kontrast, og colaen er ekstra god når eg har venta ei heil veke sidan sist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...