Gå til innhold

Bytte bank..

Anbefalte innlegg

Gjest gjerrigknarken
Skrevet

Heisann, jeg bruker nå sparebank1, er 18 år og føler at det å betale 25 kroner hver måned er for dyrt..

Jeg skjønner jo at for noen høres dette ut som ingenting, men jeg har nå da betalt 100 kroner, uten at jeg i det hele tatt har brukt det! Derfor vil jeg nå ha ny bank, jeg trenger ikke en som jeg har i "virkligheten" ettersom jeg aldri har vært i denne banken..

Men jeg har aldri gjort slikt før, kan noen hjelpe meg?

Endres banknummeret mitt? Kan jeg ha en brukskonto som jeg deler med en annen? Kan jeg ha en sparekonto som jeg deler med en annen?

tusen takk

gjerrigknarken

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du minibankkort til den kontoen? Mulig det er det som koster penger?

Bytter du bank, vil du få nytt kontonummer.

Det er bare en som kan stå som hovedeier av en konto, men andre kan legges inn med disposisjonsrett.

Enkelte banker har veldig rimelige løsninger for studenter, tror ihvertfall DnB NOR har det. Ellers er vel skandiabanken regnet som både billig og bra, de er kun nettbasert, så du du gjør alt på nett.

Høres rart ut å betale 25 kr uten å få noe for det?

For å avslutte de konti du alt har, må du nok ned i banken, men da er det lurt å ha konto i en annen bank først.

Skrevet

Ikke noe problem å bytte bank. Den nye banken gjør stort sett all jobben for deg - du bare signerer der de sier. Er du student? I så fall kanskje Postbanken er et godt alternativ. Ellers er Skandiabanken kjent som bra og rimelig. Flere banker har gode ungdomsprogram.

Skrevet

Postbanken Leve Student er ikke saa verst, tror alt der er gratis. Den nye banken tar seg av alt, du bare melder ifra til den nye banken at du vil over til dem, saa ordner de resten!

Gjest gjerrigknarken
Skrevet

Jeg er nok ikke student nei, med mindre lærling tells som det!

Skrevet

Røm fra Sparebank1 ;) Jeg hadde også konto der før, betalte først 25 kr i måneden for en "På egne ben"-konto. Vips en dag var jeg 25 år, og da skulle de ha 75 kr i måneden - noe de ikke sa fra om på forhånd selvsagt fordi det stod i kontrakten jeg signerte som jeg ikke tenkte noe over da jeg signerte...

"Ingen gebyrer" skryter de med, og så koster det over 1000 kroner i året å ha lønnskonto der. Kjøss meg!!

Innskuddsrenta er 0,10% på brukskonto med mindre du har 50 000 i banken. Vanvittig.

Skiftet til Skandiabanken i fjor, angrer ikke ETT SEKUND. over 5% rente på vanlig brukskonto, over 7% rente på BSU, ingen gebyrer for uttak, uttak i utland, uttak i butikk, betaling i butikk osv osv osv... de små gebyrene som kan dukke opp er noe VISA tar nå og da, men det er bare 1 krone her og der. Å ha kort koster 250 kroner i året - og det er alt!!

Så selv om det koster deg 30 kr mer i årsgebyr å ha konto i f.eks. Skandiabanken (25 kr i mnd * 12 = 220) vil det på sikt koste deg mindre fordi du slipper alle de latterlige gebyrene. Pluss at du faktisk får litt renter på det du har på konto.

Pluss at du slipper å støtte opp om det latterlige byråkratiet i Sparebank1.

Anbefaler deg å bytte bank ;)

Skrevet
Jeg er nok ikke student nei, med mindre lærling tells som det!

Jeg vil anbefale Postbanken uansett hvilken livsfase du er i. Leve-kontoen har blitt gebyrfri (må betale 250,- i året for visakortet) og har også god rente. At banken har en utrolig god tilgjengelighet teller også mye (Post i butikk, bank i butikk, postkontor, kundesentre og en telefon- og nettbank som er åpen 7 dager i uka). De har mange rimelige forsikringer. For de som har barn er Barnas trygghetskonto med gratis ulykkesforsikring helt topp. I tillegg har de mange gode sparemuligheter. Skal du ha boliglån vil jeg også anbefale 1. hjemslånet hos Postbanken.

Skrevet
Leve-kontoen har blitt gebyrfri (må betale 250,- i året for visakortet) og har også god rente.

2,5% god rente? I forhold til skandiabankens om har 5,4% rente, så synes jeg det er ganske lavt.

Skrevet
2,5% god rente? I forhold til skandiabankens om har 5,4% rente, så synes jeg det er ganske lavt.

Nå er renten 2,75 %, men det er riktig at det er lavere enn det du kan få hos de rene nettbankene. Tilgjengeligheten kan derimot ikke nettbankene konkurrere med Postbanken om. Der er de suverene.

Skrevet

Tilgjengelighet??? Hva mener du med det?? Jeg har hatt Skandiabanken i 7 år nå og er kjempe fornøyd!! Ikke EN gang i løpet av de årene har jeg hatt problemer som har gjort at jeg har vært nødt å "gå inn i banken". De gangene jeg har hatt spørsmål har jeg skrevet en mail og de har svart og ringt meg opp igjen med en gang! Kjempe service!!

Lån kan en raskt søke på nettet selv, eller som meg ha lån i en annen bank som har bedre rente! No problem!

Skandiabanken har også blitt kåret til å ha beste nettbank - igjen!

Det eneste jeg betaler er 250,- kr i året i avgift til VISA, og noe valuttapåslag dersom jeg er i utlandet og bruker kortet. Dette er det samme som hos alle andre også forresten.

Ellers er Storebrand Bank et godt alternativ :)

Skrevet
Tilgjengelighet??? Hva mener du med det?? Jeg har hatt Skandiabanken i 7 år nå og er kjempe fornøyd!! Ikke EN gang i løpet av de årene har jeg hatt problemer som har gjort at jeg har vært nødt å "gå inn i banken". De gangene jeg har hatt spørsmål har jeg skrevet en mail og de har svart og ringt meg opp igjen med en gang! Kjempe service!!

Lån kan en raskt søke på nettet selv, eller som meg ha lån i en annen bank som har bedre rente! No problem!

Skandiabanken har også blitt kåret til å ha beste nettbank - igjen!

Det eneste jeg betaler er 250,- kr i året i avgift til VISA, og noe valuttapåslag dersom jeg er i utlandet og bruker kortet. Dette er det samme som hos alle andre også forresten.

Ellers er Storebrand Bank et godt alternativ :)

For mange er det helt topp å ha en ren nettbank. For andre er tilgjengelighet veldig viktig. Folk er forskjellige og må finne et alternativ ut fra sine egne behov.

Når det gjelder brukere av rene nettbanker er det veldig mange av disse som beholder en konto og nettbank i en "vanlig" bank også.

Gjest Gjest_Truls_*
Skrevet

Tilgjengelig blir litt feil ord å bruke.

Jeg vil påstå at f.eks. Skandiabanken som man kan komme i kontakt med mellom 6-24 alle dager hele året er vesentlig mer tilgjengelig enn ordinære skrankebanker som stenger kl 15:30 og med telefonisk kundeservice som heller ikke har spesielt imponerende åpningstid. Nå har Postbanken sitt kundesenter riktignok åpent utover ordinær kontortid de også, men ikke i nærheten av like tilgjengelige som Skandiabanken.

Utover det er jeg enig med det i at det er greit å ha en konto i en skrankebank i tillegg til hos rene nettbanker. Rene nettbanker har gjerne ikke alle tjenester som f.eks. bankremisser, mulighet for å sette inn kontanter på enkel måte og rene nettbanker er vel også sjelden valutabanker. Jeg er også inneforstått med at enkelte av en eller annen grunn ønsker å oppsøke banken fysisk for å få utført tjenester som like gjerne kunne vært gjort via nett og telefon. Og det er selvsagt greit.

Men jeg synes som sagt at å bruke betegnelsen tilgjengelighet som et merkelig argument for å velge f.eks. postbanken fremfor skandiabanken.

Gjest Gjest_Truls_*
Skrevet

Tilgjengelig blir litt feil ord å bruke.

Jeg vil påstå at f.eks. Skandiabanken som man kan komme i kontakt med mellom 6-24 alle dager hele året er vesentlig mer tilgjengelig enn ordinære skrankebanker som stenger kl 15:30 og med telefonisk kundeservice som heller ikke har spesielt imponerende åpningstid. Nå har Postbanken sitt kundesenter riktignok åpent utover ordinær kontortid de også, men ikke i nærheten av like tilgjengelige som Skandiabanken.

Utover det er jeg enig med det i at det er greit å ha en konto i en skrankebank i tillegg til hos rene nettbanker. Rene nettbanker har gjerne ikke alle tjenester som f.eks. bankremisser, mulighet for å sette inn kontanter på enkel måte og rene nettbanker er vel også sjelden valutabanker. Jeg er også inneforstått med at enkelte av en eller annen grunn ønsker å oppsøke banken fysisk for å få utført tjenester som like gjerne kunne vært gjort via nett og telefon. Og det er selvsagt greit.

Men jeg synes som sagt at å bruke betegnelsen tilgjengelighet som et merkelig argument for å velge f.eks. postbanken fremfor skandiabanken.

Skrevet

Jeg vurderer også å bytte bank, står mellom skandiabanken og postbanken. Men har skandiabanken begynt å tilby bilder på kortene sine nå? Har ikke førerkort og gidder ikke dra med meg pass overalt heller.

Skrevet

Jeg ville aldri tatt postbanken. Overføring av penger kan ta opp til ti dager. Noe som er horribelt.

Vil man ha kvalitet så får man heller betale noen kroner mer for å slippe postbanken.

Skrevet

Husk at de fleste bankene har mange ulike programmer. Det kan hende banken du har nå tilbyr noe som passer deg bedre :)

Skrevet
Jeg vurderer også å bytte bank, står mellom skandiabanken og postbanken. Men har skandiabanken begynt å tilby bilder på kortene sine nå? Har ikke førerkort og gidder ikke dra med meg pass overalt heller.

De gjorde det før, men ikke nå lenger, desverre.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med bank2

Betaler INGEN gebyrer, verken for kontohold eller for bankkort. Ingen årsavgift for Visa-kort med bilde. Innskuddsrente på sparekontoen er også veldig bra. Jeg hadde skandiabanken før, men er mer fornøyd med bank2. Bla føler jeg det er sikrere med bankkortet siden man ved kjøp over nettet må taste bankID koden (så ikke like lett å misbruke). Husker jeg måtte spørre hvordan de tenkte å tjene penger hvis jeg ikke betaler noe for å være kunde der, men ser at de satser litt på refinansiering av lån, og da kan de heller ta inn fortjenesten der. Av meg har de ikke fått en eneste krone til nå!

Skrevet
Jeg ville aldri tatt postbanken. Overføring av penger kan ta opp til ti dager. Noe som er horribelt.

Vil man ha kvalitet så får man heller betale noen kroner mer for å slippe postbanken.

Jeg jobber i Postbanken og er helt uenig i det du skriver her. Det tar ikke lenger tid med Postbanken enn med andre banker. Betaler du via nettbank eller telegiro vil pengene gå inn på mottager sin konto samme dag eller dagen etter (kommer an på hvilken tid på døgnet betalingen blir lagt inn). Det som kan ta litt tid er å betale en giro over skranke. Da blir giroene sendt inn til BBS. Der kan det ta opp til en uke før betallingen er registrert. Har du opplevd 10 dager så har du vært riktig uheldig og ikke noe som er normalen. BBS brukes av alle bankene og du kan komme til å oppleve noe lignende ved bruk av andre banker også. Jeg er forøvrig enig i at 10 dager før en betaling er registrert er helt uholdbart.

Postbanken fikk i fjor en pris for beste kundeservice og satser på å beholde den posisjonen. De kommer også blandt topp 3 når det gjelder beste nettbank, er helt på topp når det gjelder beste ungdomskonto, er helt i toppen når det gjelder 1. hjemslån mm.

Det vil alltid finnes noen kunder som er misfornøyd med banken sin. Dette gjelder alle banker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...