Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #1 Del Skrevet 10. september 2008 Jeg lurer på hvor vanlig det er å gå opp i lønn etter at prøvetiden er over? Det er snakk om en fast stilling i privat sektor og seks mnd prøvetid er over. Jeg skal ha en samtale med avdelingsleder og vurderer om jeg skal ta opp lønn i denne samtalen. Vet at endel jeg kjenner har gått noe opp i lønn etter prøvetid, men vet ikke hvor vanlig dette er, derfor vil jeg gjerne høre andres erfaringer i forhold til dette. Hvor mye er det i tilfelle realistisk å øke tror dere? Jeg synes egentlig det er litt vanskelig å argumentere for at jeg skal ha høyere lønn, ettersom jeg fremdeles er forholdsvis ny i jobben og ikke fullstendig utlært ( i den grad det er mulig), men skulle gjerne sett at jeg økte litt nå ettersom jeg ikke fikk noen lønnsøkning i mai når de andre i bedriften øket, ettersom jeg var så ny da. På forhånd takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #2 Del Skrevet 10. september 2008 Jeg er i samme situasjon som deg, har jobbet i privat selskap i 6 mnd. Jeg har ingen argumenter for lønnsøkning - fordi jeg vil være på opplæring en god stund til (!) og jeg føler ikke at jeg har prestert til den store gullmedaljen. Jeg føler heller ikke at jeg helt har overblikket, den fulle forståelsen eller selvstendighet...men det kommer seg vel etter et helt år. Da vet man mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 10. september 2008 #3 Del Skrevet 10. september 2008 Egentlig er lønnsfastsettelse et tema som bør tas opp ved ansettelse. Det utgangspunktet du får ved det tidspunktet er viktig for lønnen din videre. Hvis du mener at du tilfører stillingen noe ekstra, eller at du har oppnådd spesielt gode resultater/løst oppgavene dine veldig smart og effektivt, bør du bruke det som argument for lønnsforhøyelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #4 Del Skrevet 10. september 2008 Hvis du mener at du tilfører stillingen noe ekstra, eller at du har oppnådd spesielt gode resultater/løst oppgavene dine veldig smart og effektivt, bør du bruke det som argument for lønnsforhøyelse. Hehe...for de fleste i ny jobb etter 6 mnd er ikke dette tilfellet...de er fortsatt på opplæring og bruker minst et år på å komme inn i gamet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Freken Skrevet 10. september 2008 #5 Del Skrevet 10. september 2008 Slenger meg på, begynner snart i ny jobb i staten. Noe med erfaring med lønnsøke etter prøvetid her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mann23 Skrevet 10. september 2008 #6 Del Skrevet 10. september 2008 Joda, dette er vanlig. Alle på min alder som har jobbet 1-1,5 år fikk lønnsøkning etter endt prøvetid. Hun ene hadde forskjellige stasjoner hun skulle være innom før hun skulle begynne å "jobbe". Hun fikk lønnsøkning etter hun var ferdig rulleringen, 2 mnd etter prøvetiden var over Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. Freken Skrevet 10. september 2008 #7 Del Skrevet 10. september 2008 Godt å høre, håper på ekstra kroner på konto etter hvert;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 11. september 2008 #8 Del Skrevet 11. september 2008 Godt å høre, håper på ekstra kroner på konto etter hvert;) I offentlig forvaltning fungerer det ikke på den måten Mann23 sier. Du må nok vente på de årlige lønnsforhandlingene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gir Skrevet 11. september 2008 #9 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg gikk litt opp etter 6 mnd, noe vi valgte å kalle en justering (20.000), men skal ha lønnsforhandling etter 1 år. Jeg føler meg absolutt ikke utlært, men er på et nivå der jeg selv kan ta initiativ og slipper og spørre andre om alt mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elfrida Skrevet 11. september 2008 #10 Del Skrevet 11. september 2008 I offentlig forvaltning fungerer det ikke på den måten Mann23 sier. Du må nok vente på de årlige lønnsforhandlingene.Arbeidsgiver står faktisk fritt til å endre lønna etter prøvetidens slutt i offentlig sektor (hovedtariffavtalen "Arbeidsgiver kan ved prøvetidens utløp, eventuelt 6 måneder etter tilsetting i virksomheten, vurdere arbeidstakerens lønnsplassering på ny."). Her jeg jobber har det blitt mer og mer vanlig, men før var det nesten ikke praktisert i det hele tatt. Men nå jobber jo TS i privat sektor, og i forhold til det jeg kjenner til så er det også varierende hvordan dette praktiseres, men jeg kjenner til flere steder hvor det er vanlig å ta en ny lønnsvurdering etter en viss tid i stillingen, kanskje særlig når det gjelder nyutdannete med lite arbeidserfaring fra tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
L@dy Skrevet 11. september 2008 #11 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg jobber i privat firma og fikk beskjed at det var vanlig å gå opp litt etter prøvetiden. Hvor mye er individuelt. Jeg gikk opp ca. 20 000 kr i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #12 Del Skrevet 11. september 2008 Kanskje en liten avsporing her nå, men en venninne har fått ny jobb og hun skal lønnes UNDER tariff i prøvetiden, så skal hun gå opp til tarifflønn etter prøvetiden. Hun har god ansennitet fra lignende jobber, så det er ikke snakk om at hun må opplæres helt fra grunnen. Uansett er hun jo ansatt på grunnlag av sine kvalifikasjoner. Er det virkelig lov å underbetale noen i prøvetiden, og hvorfor?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 11. september 2008 #13 Del Skrevet 11. september 2008 I min bransje er det ikke vanlig å oppjusteres etter prøvetid. Her justeres lønn en gang årlig, og det er 1. juli. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 11. september 2008 #14 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Jeg jobber i privat firma og fikk beskjed at det var vanlig å gå opp litt etter prøvetiden. Hvor mye er individuelt. Jeg gikk opp ca. 20 000 kr i året. Jeg jobber også i et privat firma (i en lederstilling), og her er det ikke vanlig å oppjustere etter prøvetiden. Tidligere jobbet jeg i det offentlige. I en periode hadde jeg et tillitsverv som medførte at jeg deltok i lønnsforhandlinger og enkelte ansettelser. Heller ikke innen de fagfeltene jeg jobbet med da, var det vanlig med oppjustering etter prøvetiden. Jeg er med andre ord ikke helt uten peiling på hva jeg snakker om. Utfra svarene som er kommet konkluderer jeg med at lønnsjusteringer kan forekomme etter endt prøvetid, men at TS ikke skal bli skuffet om lønnen forblir uendret til neste forhandlingssituasjon. Endret 11. september 2008 av antigartner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
heeggee Skrevet 11. september 2008 #15 Del Skrevet 11. september 2008 Jeg og sambo jobber i samme bransje, men med forskjellige systemer og i forskjellige bedrifter...! Jeg hadde uendret lønn etter 6 mnd.. Han gikk opp 60.000.... Så det kommer nok veldig ann på både bedrift, leder og deg selv..!! Jeg er sjenert og litt usikker.. han er mer frempå og sikker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå