Gå til innhold

Hvordan tilpasse familien et sunnere kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjemme hos oss spiser vi alt for mye usunn mat, og jeg har dårlig samvittighet.

Pga. travle dager, går det mye i hurtigmiddager, som f.eks pølse og potetstappe, spaghetti og kjøttdeig, pizza grandiosa osv.

Er det andre enn meg som handler, blir det kun handlet inn loff og andre lyse brødprodukter.

Dette er mat som er greit en gang i blant, men ikke er ønskelig i lengden.

Jeg prøver det beste jeg kan å tilberede sunne måltider, med mye grønnsaker og mindre mengder med pasta/ ris og rent kjøtt eller fisk, men problemet er at ingen liker maten...

Jeg sender med barna grovbrød i matpakken, men ofte ligger det urørte skiver igjen i matboksen, eller de sier de har byttet matpakke med andre i klassen.

Jeg prøver å ha fisk til middag to ganger i uka, men det ender bare med gråting og kjefting ved middagsbordet, fordi at barna rynker på nesen, og det samme gjør det største "barnet" på 35 (min mann)

Det hender ofte at jeg kaster maten deres, og blir trist og lei meg fordi jeg tross alt bruker mye tid på å tilberede maten og fordi den ikke blir satt pris på.

Det hender at jeg ber dem smøre seg en brødskive om de ikke er fornøyde.

Jeg har lyst til å spise sunt, og ønsker at resten av familien også gjør det. De to siste årene har jeg gått opp 15 kg, det har sikkert min mann også minst, og jeg ser fedmetendenser på elste dattera mi på ni år, og slik vil jeg ikke ha det!

Vi prater endel om det å spise sunt, og hva som er sunt eller usunt, og ungene sier de vil prøve, men når det kommer til saken, så vil de ikke .

Er det noen som samme problem eller har forslag på hvordan jeg kan få dem til å like maten eller hvordan jeg kan snu den onde sirkelen?

PS. ungene er såpass store at jeg ikke behøver å lage pølsepinnsvin eller gulrotspøkelser osv, men jeg prøver å legge det fint på tallerkenen, slik at det ser innbydende og godt ut.

Videoannonse
Annonse
Gjest Magica de Spell
Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men skal likevel prøve å komme med noen gode råd. Først og fremst er det veldig bra at du ser dette og ønsker å ta tak i det! Det er et langt steg i riktig retning.

Det som slår meg er det virker som om mannen din ikke tar slaget sammen med deg. Hvis han ønsker å lære barna sine gode matvaner, kan han ikke selv rynke på nesen over sunnere mat. Derfor tror jeg det viktigste i første omgang er å få ham med på laget. Snakk med ham, få ham til å forstå hvor viktig du synes dette er, både for deg selv, han, og viktigst av alt - barna.

Du skriver at du legger maten på tallerkenen. Kanskje det er bedre om barna får forsyne seg selv? Så kan de bestemme mengden på tallerkenen selv. Det tar litt tid å venne seg av med "kjappmat"; mat som er laget fra bunnen av er ofte mer smaksrik og inneholder mindre salt og sukker enn hel- og halvfabrikata. Undersøkelser viser at barn som er vant til å få mye ferdigmat synes naturlige smaker er for skarpe (hjemmelaget tomatsuppe vs posesuppe, ferskpresset juice vs konsentratjuice etc). Dermed kan det faktisk smake litt uvant til å begynne med. Gi det tid!

Jeg tror også - så langt det er mulig - viktig å ikke gi barna alternativer til det som står på bordet. Siden de er vant til å spise raske karbohydrater og farseprodukter med en del fett i, vil en brødskive ligge nærmere deres middagspreferanser, og blir dermed et enkelt valg.

Kan du inkludere barna i matlagingsprosessen? Kanskje de synes det er gøy å bidra på kjøkkenet med enkle oppgaver?

Skrevet

og "gjem" grønnsaker i kjøttdeigen. ingen merker om du har blandet litt revet gulerot i kjøttdeigen, og vips så ble den sunenre med en gang

Skrevet
og "gjem" grønnsaker i kjøttdeigen. ingen merker om du har blandet litt revet gulerot i kjøttdeigen, og vips så ble den sunenre med en gang

Da bør du i tilfellet erstatte litt av kjøttdeigen med grønnsaker, har vanskelig for å tro at middagen blir så mye sunnere med bare litt ekstra gulrot i... Gulrot er sunt, men ingenting er så sunt at det fjerner det usunne fra f eks kjøttdeig.

Mitt råd: bruk karbonadedeig, svinekjøttdeig, kyllingkjøttdeig, kyllingfileter, rent kjøtt. Prøv deg på noen fiskeretter hvor det ikke er så strek fiskesmak. Dersom familien liker krydder så bruk masse av dette. Ikke tilby skiver i stedet for middag, si at det er det som serveres i dag, og de må vente til senere hvis de skal få noe annet. Kjøp noen kokebøker, gjerne noen som er tilpasset barn, med sunne oppskrifter. Eller bare med flotte bilder av fristende og sunne retter. Si at barna kan velg det de har lyst på, også kan de være med i matlagingen. Sikkert lurt å starte med dette en helg, slik at dere ikke er supersultne, trøtte og har dårlig tid.. De trenger jo ikke være med hver gang, og har de først fått smaken på en rett vil de ofte ha den igjen. Wok med eksotiske grønnsaker er ofte spennende, kan leke at dere er på kinarestaurant ;)

En ting til: avtal med mannen din at han ikke skal rynke på nesen når du serverer fisk eller noe han ikke er begeistret for, hvis han ikke liker det får han late som foran barna, og heller si det til deg etterpå. Lykke til!

Skrevet

Skrev kjøttdeig som en fellesbenevelse på alt det du never gjest. :)(altså karbonadedeig, svin, kylling osv).. og uannsett så er kjøttdeig blandet ut med f.eks gulerot sunnere enn uten.

(jeg tar da ofte også mindre kjøttdeig enn jeg ville ha gjort dersom jeg bare hadde brukt kjøttdeig)

Skrevet
Skrev kjøttdeig som en fellesbenevelse på alt det du never gjest. :)(altså karbonadedeig, svin, kylling osv).. og uannsett så er kjøttdeig blandet ut med f.eks gulerot sunnere enn uten.

(jeg tar da ofte også mindre kjøttdeig enn jeg ville ha gjort dersom jeg bare hadde brukt kjøttdeig)

Ok:) Blir spesielt sunnere hvis man bruker litt mindre kjøttdeig ja...

Skrevet
Da bør du i tilfellet erstatte litt av kjøttdeigen med grønnsaker, har vanskelig for å tro at middagen blir så mye sunnere med bare litt ekstra gulrot i... Gulrot er sunt, men ingenting er så sunt at det fjerner det usunne fra f eks kjøttdeig.

Uenig. Kjøttdeig inneholder 14% fett. Kjøttdeig iblandet grønnsaker inneholder nødvendigvis en god del mindre enn det, og det inneholder i tillegg en del mer vitaminer og mineraler enn ren kjøttdeig.

Kjøttdeig inneholder nesten utelukkende stoffer som kroppen trenger. Grunnen til at det isolert sett kan sies å være ganske usunt, er at sammensetningen av stoffene er litt uheldig i og med at det inneholder en for stor andel animalsk fett. Kroppen har godt av animalsk fett, men da helst i mindre kvanta enn det man finner i kjøttdeig. Hvis man tilsetter grønnsaker til kjøttdeigen, vil prosentandelen animalsk fett gå ned, og kanskje være mer i samsvar med hvor mye kroppen trenger av det.

For øvrig vil jeg stille meg 100% bak Magicas innlegg. Jeg er dessuten, i likhet med henne, imponert over at du tar fatt i dette. :)

Skrevet

Uenig. Kjøttdeig inneholder 14% fett. Kjøttdeig iblandet grønnsaker inneholder nødvendigvis en god del mindre enn det, og det inneholder i tillegg en del mer vitaminer og mineraler enn ren kjøttdeig.

Kjøttdeig inneholder nesten utelukkende stoffer som kroppen trenger. Grunnen til at det isolert sett kan sies å være ganske usunt, er at sammensetningen av stoffene er litt uheldig i og med at det inneholder en for stor andel animalsk fett. Kroppen har godt av animalsk fett, men da helst i mindre kvanta enn det man finner i kjøttdeig. Hvis man tilsetter grønnsaker til kjøttdeigen, vil prosentandelen animalsk fett gå ned, og kanskje være mer i samsvar med hvor mye kroppen trenger av det.

For øvrig vil jeg stille meg 100% bak Magicas innlegg. Jeg er dessuten, i likhet med henne, imponert over at du tar fatt i dette. :)

[/quote

Skjønner ikke helt hva du mener jeg...Så altså 400g kjøttdeig + grønnsaker = sunnere enn bare 400g kjøttdeig.

Spiser man all kjøttdeigen uansett, så er den vel ikke sunnere?

Skrevet
Skjønner ikke helt hva du mener jeg...Så altså 400g kjøttdeig + grønnsaker = sunnere enn bare 400g kjøttdeig.

Spiser man all kjøttdeigen uansett, så er den vel ikke sunnere?

Jeg mener at kjøttdeig som er spedd ut med grønnsaker er sunnere enn ren kjøttdeig. Jeg trodde det kom ganske klart frem av innlegget mitt? :klø:

400 g kjøttdeig + grønnsaker er sunnere enn 400 g ren kjøttdeig. Det førstnevnte kan til og med være ganske sunt, selvfølgelig avhengig av hvor mye grønnsaker blandingen inneholder.

Skrevet

Jeg tror det kan lønne seg å introdusere litt av gangen, og bruke tid. Prøve seg frem med lettvint mat, ikke noe avanserte greier og ellers enig med magica som sier mye klokt :Nikke:

Skrevet

Så bra du tar tak i dette =)

Jeg har ikke noen barn, men er opptatt av et sunt kosthold. Her er mine tips;

- fullkornspasta og upolert ris er sunnere og mer mettende.

- hjemmelaget potetmos. Klarer du å røre nok luft inn i den er den kjemegod, selv med lite smør.

- karbonadedeig i stedet for kjøttdeig.

- ta seg tid til å lage mat fra grunnen. F-eks pizza med halvgrov bunn. Her i huset er halvfabrikata og ferdigmat "forbudt"

- finn et grovbrød barna liker. Der er mye dårlig i butikkene, vi pleier å handle hos baker eller hos Godt Brød.

- frukt. Skjær det opp og sett det frem - mye enklere å spise.

- en god wok med god saus

- spennende fiskeoppskrifter. Nordmenn har en tendens til å gjøre fisk kjedelig. (www.godfisk.no)

- fiskekarbonader. Er en favoritt når jeg får små tantebarn på besøk.

- lage gode pastaretter med sunt kjøtt og fullkornspasta.

- om de er vant med mye ferdigmat har de nok et høyt saltbehov. Dermed vil mat laget fra grunnen smake lite. Salt litt ekstra i begynnelsen, så kan du heller trappe ned.

- kyllingfilet er godt og sunt www.kylling.no (så denne: http://www.kylling.no/Article.aspx?artid=1...d=&mnu4id=)

Jeg ville nok ikke kjørt så hardt på grønnsaker, heller la det komme gradvis. Du kan for eksempel lage en wok, så får de velge selv hva de spiser. Jeg fikk alltid velge da jeg var liten, og det var masse utvalg av grønnsaker. Resultatet er at jeg i dag liker alle grønnsaker, og at jeg får i meg betydelig mer enn mine 5 om dagen. Lurer imidlertid på om strategien førte til at min mor måtte ha med seg reste-salat hver dag på jobb.....

Men det viktigste er at du får med mannen din på planen. Så lenge han viser missnøye, er det nærmest umulig å få med seg barna.

Skrevet

Du må få med deg mannen din ja. Og kva for ein type er det som tør å rynke på nasen når han får ferdig mat?! Då får han lage maten sjølv, så får han sjå kor greit det er. Får ein ferdig mat får ein ete det og smile pent. Han bør i alle fall ha vet til å spille nøgd når han de er samde om at det skal vere slik i familien, meiner eg. Det er uansett ikkje verre enn at dei legg seg svoltne eit par dagar, folk flest kan leve i veker på det feittet dei har på kroppen, og det får vere grenser for kor mykje ein skal dille - tenkje seg til, byrje å skrike fordi ein får ferdig fiskemiddag!

Skrevet

Tusen takk for gode råd og oppskrifttips!! (spesielt til fisk :jepp: )

Det hender at barna er med på å lage middag, men det er ofte i helger da vi har god tid til å forberede maten, og lager f.eks hjemmelaget pizza eller taco. Da får de være med å kutte grønnsaker og putte i skåler, eller måle opp riktig mengde og helle oppi bakebollen. (Kjempegod ide å bruke grovt mel isteden for hvetemel, skal prøve det neste gang!!) Det er veldig koselig, men på ukedagene har vi det travelt rundt middagstider (lekser skal gjøres, forberedelser til fritidsaktiviteter osv.) Jeg forbereder ofte middagen til dagen etter kvelden i forveien, etter at barna er i seng, slik at det bare er å sette på komfyren når jeg kommer hjem fra jobb, så det blir desverre liten tid til "hjelp" på hverdager.

Det at vi har det travelt, er vel også grunnen til at mannen ikke bidrar til så mye, siden han ofte kommer til dekket middagsbord når han kommer hjem fra jobb, og det at han ikke er vant med å lage maten selv.

Han KAN, det er bare det å ha tid til det, og å bruke fantasien...(ikke alltid den er på topp)

Han er flink til å steike biff, og lage til middager til oss på kvelden, men han har en formening om at "fett er godt", dvs at han nekter å bruke oljer når han steker, og skal ha mest mulig smør oppi ting han lager.

Det samme gjelder om han lager frokost i helgene, da blir det egg, bacon, bønner og stekte poteter, og kan ikke skjønne at jeg ikke orker å ete en hel middagstallerk med haug på... :gjeiper:

Dette kommer vel av at han, fra han var liten av, fikk middag hos sin bestemor da han kom hjem fra skolen, og hun var av typen "god gammeldags husmor" som lagde alt fra bunnen av, og serverte rause porsjoner til hele søskenflokken. Alt skulle spises opp, og en forsynte seg gjerne to-tre ganger...

Ikke helt lett å vende slike vaner som dette, men...

Det var også lettere å lage "god" og sunn mat da barna var små, og var i seng til klokka var 19.00. Da brukte en av oss å legge ungene, mens den andre laget middag, og vi kunne spise klokka 19.00.

Prøver vi på dette nå, er ofte ikke maten fardig før klokka 22, og det synes jeg er et alt for sent tidspunkt å spise på.

Jeg har tidligere prøvd Grete Roede dietten, men fant ut at jeg ikke klarte å inkludere familien i dette, siden veldig mange av ingrediensene var "rare" eller smakte "vassent" (man skulle f.eks koke sjampignonene eller karbonadedeigen isteden for å steke den)

Det ble også for mye å både skulle lage middag til meg selv + resten av familien, altså lage to retter, så jeg droppet ut.

Skal nå ta en alvorsprat med mannen og si at han MÅ ta dette med kosthold på alvor, og at det ikke kan fortsette slik det gjør nå.

Håper han også forstår dette, og ønsker å endre sine spisevaner.

Skulle så gjerne ha fått ham til å gå på et ernæringskurs, men det kan jeg vel bare drømme om... :sukk:

Skrevet
(Kjempegod ide å bruke grovt mel isteden for hvetemel, skal prøve det neste gang!!)

Husk å bruke mest hvetemel - hel grov bunn blir ikke så godt. (Ja, jeg har prøvd=))

Skrevet

Jeg svarer som et tidligere kresent, småspist OG usunt barn som nå spiser det meste, og i tillegg har cravings på både fisk og grønnsaker enda jeg nektet å røre det som liten.

Problemet i min familie var først og fremst at jeg ikke likte måten foreldrene mine tilberedte maten på. Fisken ble servert 'ren', altså kokt eller stekt uten noe som helst krydder. Det samme med grønnsaker. Jeg får ennå frysninger av å tenke på kokt torsk, potet og kokte gulrøtter/erter. Hadde de servert meg en god vegetarlasagne med tomatsaus eller foliebakt fisk med kryddersmør hadde jeg antakeligvis likt det hvis jeg hadde turt å prøve.

Så mitt råd er å fokusere på tilberedelse og smak. Fullkornspasta med et par grønnsaker, kyllingkjøttdeig og tomatsaus er enkelt, sunt og godt.

I tillegg må du være observant på hva de liker og ikke liker, og utnytte det de liker.

Jeg hadde av en eller annen grunn en forkjærlighet for brokkoli selv om jeg ikke rørte noe annet, så det ble utnyttet i veldig stor grad til alle måltider, også der det ikke passet så mye. :)

Skrevet

Angående matpakke, be dem lage den selv! Da vet de hva de får, og kan ikke skylde på at de ikke har lyst på det de har sendt med de. Jeg likte kun ett pålegg da jeg var liten, men jeg likte grovbrød hvis jeg hadde akkurat det pålegget, så mamma bet seg i tungen og passet på at det pålegget alltid var i hus.

Gjest Gjest_trollmor_*
Skrevet

Jeg har selv gått ned ca 20 kg, dette mye grunnet kosthold. Min mann og barn hadde ikke behov for å miste vekt, men siden jeg er kokken i huset, har jeg endret maten vi spiser over tid.

-Vi har alltid mye frukt som barna kan forsyne seg med

- kjøper så og si aldri lyst brød, i helgene koser vi oss med grove rundstykker. Barna våre er fornøyd så lenge de er formet som rundstykker.

-Har alltid grønnsaker el salat til middag, gjerne rå grønnsaker som barna liker, eller salaten i ulike skåler slik at de kan spise det de liker.

-Smør/fløte hører festmat til

-snop kjøper vi inn til helgene

-Gjør som andre har sagt her, blander finrevet gulrot og løk i kjøttet til pizza, lasagne, kjøttdeig til pasta

-honey corn, nugatti ol er fredag og lørdagsmat

-varierer matpakkene; wraps, alltid grovbrød, alltid frukt, yoghurt, oppskårne gulrøtter, grove pizzaboller, pastasalat

-bruker mye kyllinglår, som jeg koker i ca 1/2 t i buljong, før jeg steker de i ovnen med krydder.

-mye kyllingkjøttdeig

-lar barna ha mellommåltid med frukt, yoghurt, nøtter ol istedenfor at de tar seg en kjeks el ti

Lager "lite mat" nok til alle, men ikke slik at jeg spiser restene fordi det er så dumt å kaste det.

Vi snakker endel om sundt kosthold, hva som er bra for kroppen, hva vi blir sterk av/sløv av, får energi av.

Lager det meste fra bunnen av, har vi dårlig tid en dag tar vi middagen til kvelds og skiver før vi fyker avgårde igjen.

det aller viktigste er vel å få alle med på laget, snakk med barna om konsekvenser av å spise for mye usunt.

Gi de gode vaner.

Gjest Gjest_jentaa_*
Skrevet

Her gjelder det å tilvenne smaksløkene deres sakte men sikkert. Og mannen din må være med!

for det første: aldri ha godteri eller godsaker i hus. barna skal heller ikke få penger med seg på skolen, kun skoleniste. og aldri brus....

jeg kjøpte en bok som var ganske lur, den er myntet på småbarn - men det passer alle! det er kona til jerry seinfeld som har lagd den, google og kjøp den på amazon.(ps: usa er nok litt mindre sternge enn oss, så enkelte ting er ikke direkte sunne. men middagsforslagene er veldig bra.) deceptlivy delicious tror jeg den heter.

her finner du tips til hvordan du kan gjemme grønnsaker i maten, og det smaker godt. eks lager man eggerøre med blomkålpure. ingen merker noe!

eks til spaghetti: fullkornspasta, og squash/sopp/paprika sammen med kjøttdeigsausen.

lag lasagne med grove plater, ta inn masse grønnsaker(skjul i nogenlunde små biter i sausen) og lag stpre porrsjoner av gangen som du fryser.

kjøp en valig fiskegrateng og en fransk fiskegrateng, server med brokkoli og revede grønnsaker. osv.....den franske er bare fisk.

min favoritt er burrito hvor man har kjøttdeig som vanlig, men supplerer med masse grønt(mest grønnsaker og ikke salat).

wok er også genialt og populært blandt unge og store.

du tar en rett de liker, supplerer sakte men sikkert grønnsaker inn mer og mer slik at de etterhvert blir vant til smaken.

men aller viktigst er det at de får et forhold til mat. ikke stå alene på kjøkkenet, men krev at de er med å lager maten. etterhvert får man en respekt for maten, og lyst til å spise opp.

mitt beste tips foruten dette er en blender til å lage smoothie i...:) der blir det fort alle fem fruktene om dagen i en og samme porsjon!

kjæresten min var mentalt allergisk mot alt grønt før, men etter han startet med mye trening er han blitt naturlig nok mye mer opptatt av å spise greit. så kutt på tid foran pc og tv, og krev litt aktivitet.

en mulighet er også at familien må bestemme seg for tre grønnsaker de liker, som man forplikter seg til å spise sammen med middag.

slik sett har man en avtale, og man kan eks bytte og variere hver uke.

forresten synes jeg det er helt utrolig at folk faktisk kjøper loff.......jeg er absolutt ingen sylfide med sunnhetsgalskap, men loff??? dette må bare bli totalforbud mot i familien.

man må få tid til å utvikle smaksløkene..... for meg var det selv som voksen vanskelig å tilvenne meg grønnsaker, og nå har jeg helt dilla på ting jeg ikke kunne utstå før...

Skrevet
Problemet i min familie var først og fremst at jeg ikke likte måten foreldrene mine tilberedte maten på. Fisken ble servert 'ren', altså kokt eller stekt uten noe som helst krydder. Det samme med grønnsaker. Jeg får ennå frysninger av å tenke på kokt torsk, potet og kokte gulrøtter/erter. Hadde de servert meg en god vegetarlasagne med tomatsaus eller foliebakt fisk med kryddersmør hadde jeg antakeligvis likt det hvis jeg hadde turt å prøve.

Åh, det er så utrolig mange foreldre som gjør middager til et rent helvete med å servere smakløse 400 grams fiskeblokker med tørre poteter og ihjelkokte grønnsaker. Det er da ingen som LIKER sånt! Det er da mye annet godt å lage med fisk.

Skrevet

Igjen tuuuusen takk for gode råd og tips!!

Er ikke inne på KG så ofte, men dere har virkelig hjulpet meg i denne tråden!

Ser frem til middagen i dag :jepp:

Jeg er også en av dem som er oppvokst med å få fisk, poteter og ihjelkokte grønnsaker med smeltet smør, så jeg håper ikke at jeg som forelder går i den samme fella;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...