Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Positivt er det at jeg har holdt opp med å røyke, har røkt i over 30 år. Nå har jeg bare holdt opp i snart to uker, men jeg fortviler over vektøkningen og jeg er redd for at pga. den vil det føre til at jeg lar meg friste av røyken igjen. Så hva gjør jeg? Hva kan jeg knaskre på og småspise uten at det fører til at vekta stiger?
Humleblomst Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Det beste er jo om du klarer å legge deg til en vane som erstatning for sigarettene som ikke innebærer å spise, eller aller helst å innstille hjernen på å ikke ha den trangen i det heletatt (jeg sluttet ved hjelp av "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr, og vil anbefale den. Den hjalp meg, og du kan bruke den selv om du allerede har sluttet). Men det vet du vel sikkert egentlig... Over til det du spør om. Jeg vet at mange synes det hjelper å drikke på noe, og det legger man lite på seg av, så lenge det ikke inneholder sukker. Liker du varm drikke er f.eks. urtete og rooibushte er gode alternativer som ikke inneholder koffein. Nå nevner jeg koffeinfritt fordi mange blir rastløs av for mye koffein, og det hjelper sikkert ikke på røykeslutten. Å drikke vann med sugerør er også et velkjent substitutt.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Takk, Humleblomst Jeg drikker mye til vanlig, slikt som lunken vann, grønn te og kaffe. Rooibushte, hvilken te er det? Ellers går det mye i fiber her. A. Carr boken har jeg vel ikke åpnet siden jeg kom halveis i den forrige gang Takker nok en gang og håper på flere innspill.
Humleblomst Skrevet 11. september 2008 #4 Skrevet 11. september 2008 Takk, Humleblomst Jeg drikker mye til vanlig, slikt som lunken vann, grønn te og kaffe. Rooibushte, hvilken te er det? Ellers går det mye i fiber her. A. Carr boken har jeg vel ikke åpnet siden jeg kom halveis i den forrige gang Takker nok en gang og håper på flere innspill. Rooibush-te selges i mange vanlige butikker og i de fleste helsekostbutikker. Det er ikke "te-plante" (som inneholder koffein), men en afrikansk koffeinfri plante som tørkes og brukes som te. Anbefales på det sterkeste å prøve, den er god og rund i smaken og finnes med mange smakstilsetninger (både naturlige og ikke-naturlige). Når det gjelder den boken, kan jeg fortelle deg at for de fleste er det vanskelig å komme gjennom den rett og slett fordi de vet at når de har lest den ut "må" de slutte å røyke. Så det kan godt være det er verdt et forsøk å prøve igjen, nå som du allerede har sluttet. Men det vet du best selv.
Gjest Gjest_kate_* Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Ikke så fryktelig sunt kanskje, men når jeg sluttet å røyke så knasket jeg mye på sukkerfrie pastiller for å stille trangen til å putte noe i munnen. Det hjalp også på søtsuget (mange får større søtsug og ender opp med å bytte ut nikotin med sukker). Nikotintyggis hjalp og mye i begynnelsen. Ellers er te og vann veldig gode tips! Trangen til å putte ting i munnen/fingre med noe forsvinner etter hvert. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå