Gå til innhold

Hva ville dere gjort?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har satt datoen, bestilt kirke og selskapslokaler. Bestemmer oss så for å gifte oss på Tinghuset, men Øvre Romerike Tingrett vier ikke på lørdager i det hele tatt. Nedre Romerike Tingrett vier ikke på den lørdagen vi har satt... I tillegg går det jo ikke an å booke før 4 mnd i forveien. Tenk om det er fullt den datoen vi har booka selskapslokaler???

Jeg vet ikke helt hva jeg vil gjøre nå. Finne annen dato, booke lokaler på denne datoen og satse på vi får gifte oss på Tinghuset denne datoen??

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg hadde gjort, men hadde vært superstressa hvis ikke alt var booket og klart 4 mnd før.

Dere har ikke mulighet til å velge en humanistisk vielse? Der er de kanskje litt greiere med tanke på dato osv:)

Skrevet
Jeg vet ikke helt hva jeg hadde gjort, men hadde vært superstressa hvis ikke alt var booket og klart 4 mnd før.

Dere har ikke mulighet til å velge en humanistisk vielse? Der er de kanskje litt greiere med tanke på dato osv:)

Det er det jeg tenker også. At jeg ikke får bestilt nå asap liksom. 4 mnd er alt for kort tid... men de regna med det gikk bra da. det var så og si aldri at de avviste noen fordi det var fullt.

Har vært inne på tanken med å gifte oss igjennom HEF, men er usikker :o

Skrevet
Det er det jeg tenker også. At jeg ikke får bestilt nå asap liksom. 4 mnd er alt for kort tid... men de regna med det gikk bra da. det var så og si aldri at de avviste noen fordi det var fullt.

Har vært inne på tanken med å gifte oss igjennom HEF, men er usikker :o

Dere kan jo snakke med human etisk forbund å høre om det passer overens med dere syn på verdier osv:) Det hjelper kanskje litt på avgjørelsen.

Vi skal gifte oss i kirka, så har ingen aning hva de står for:)

Skrevet

Eg ville ringt til tingretten igjen og høyrt om ikkje ein av dommarane (eller kanskje helst dommarfullmektigane) kunne tenka seg å stilla opp på ein laurdag sjølv om tinghuset ikkje er ope - det går jo an å ha vielsen ute eller i selskapslokalet?

Skrevet

Sånn var det da vi giftet oss i fjor også. På Tinghuset kan man ikke bestille før tidligst 4 måneder før. Trøsten er jo at ringer du akkurat 4 måneder før, så kan det rett og slett ikke være fullt for ingen andre har kunne bestille noe tidligere de heller. Vi bestilte ikke før 3 mnd før bryllupet, fordi Tinghuset vil ha prøvingsattesten før de godtar bestilling og den er kun gyldig 4 mnd og siden det tok litt tid før vi fikk den ble det slik. Vi var likevel de første som bestilte bryllup akkurat den dagen og fikk velge og vrake blandt tidspunktene. Jeg ville nok ikke stresset med at det var veldig fullt. Hvis du skulle giftet deg på en av disse superpopulære datoene som 08.08.08 ville jeg kanskje vært litt nervøs, men det skal du jo ikke. Så rent personlig hadde jeg byttet dato og ordnet alt jeg kunne og så ringt og bestilt vielse på Tinghuset straks det var mulig.

Skrevet

Jeg ville vurdert å holde festen som planlagt, men kanskje ha seremonien på fredag? At fredag på en måte blir deres dag, eller deres og nærmeste familie, så feirer dere med alle andre på lørdag.

Men ser at dette blir vanskelig om du planlegger full pakke som hvit brud, med tilhørende frisør og sminkør.

Eventuelt se om det er noen steder i Oslo som vier på lørdag, det er jo ikke så lange avstander.

I stedet for å legge om på alt ville jeg nok holdt på kirkevielsen. Det er mange nok før deg som har stått hvit brud i kirken uten at de har "religiøse preferanser" resten av året.

Skrevet
I stedet for å legge om på alt ville jeg nok holdt på kirkevielsen. Det er mange nok før deg som har stått hvit brud i kirken uten at de har "religiøse preferanser" resten av året.

Dette var min tanke også. Jeg ville ventet litt med å avbestille kirken - og eventuelt gjort det først etter at jeg hadde klart å få tak i en dommer(fullmektig) til lørdagen, eller at jeg hadde ordnet det på annet vis. Og hvis dere ikke får ordnet det på annet vis ville jeg heller giftet meg i kirken enn å ha vielse og fest på forskjellige dager.

Siden dere først hadde tenkt å gifte dere i kirken, regner jeg med at det ikke ligger et svært sterkt ønske hos dereom å ikke ha kirkelig vielse..?

Skrevet

Jag hade bokat alla lokaler och liknande och sedan ställt in flera påminneser i telefon och elektronisk kalender + lapp på kylskåp om att ringa EXAKT 4 månader före dagen ni vill ha för att boka. Det blir inte fullt före denna dag eftersom ingen annan kan boka - och i värsta fall kan ni kanske ta en formell vigsel en vardag före?

Skrevet

Vi giftet oss humanistisk, og det var en veldig nydelig seremoni, uten at noen av oss egentlig er human-etikere. Vigsleren var veldig hyggelig, og vi møttes flere ganger for å sikre at vielsen ble så personlig og høytidelig som vi ville ha det. Jeg kan anbefale det, i hvert fall. Det eneste er at en av dere må være medlem, men det er jo enkelt å melde seg ut igjen etterpå...

I tillegg kan dere da ha vielsen på samme stedet som festen, siden vigsleren reiser dit dere vil ha det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...