Gå til innhold

Noen som kan noe om lover og regler


Seeya

Anbefalte innlegg

Lurte litt på hvilket forum denne passer under, men prøver nå her.

Saken er, at Jeg hadde et uhell med min bil og en hund. Jeg hadde ikke kasko, men etter skademelding sendte mitt forsikringsselskap ut brev til hundeeier som dem skulle besvare. De svarte ikke, forsikring sendte ut nytt brev, de svarte ikke, og forsikring prøvde å oppnå kontakt pr telefon, noe de ikke klarte. Saken ble derfor henlagt fra forsikringsselskapet mitt sin side. Traff selv hundeeier, og spurte derfor om hvorfor de ikke hadde svart forsikringsselskapet mitt. De hadde aldri hørt noe fra selskapet.

Grunnen til at mitt forikringsselskap henvemdte seg til hundeeier, er fordi hundeeier ikke skrev sitt forsikringsselskap på skademeldingen. Dermed måtte mitt selskap vite dette for å kunne ta kontakt med en jurist, og høre om jeg kunne få noe tilbake på deres ansvarsforsikring som ligger under innboforsikringen. Fortalte hundeeier dettte, og hun sa hvor de hadde forsikringselskap. De var veldig med på at hvis det gikk, så skulle jeg såklart få dekket skadene på bil av deres selskap. Men jeg, står nå på egenhånd i forhold til saken.

Kan jeg rette krav mot deres forsikringsselskap som privat person? Må jeg ha advokat for å rette krav mot forsikringsselskapet deres? Isåfall dropper jeg hele greia, men vet altså ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Moi_*

Så lenge du ikke har kasko på bilen, kan du ikke kreve at selskapet skal ta saken for deg (da skaden ikke er dekningsmessig i.o.m. at du ikke har kasko). Men de fleste (alle?) selskapene gjør dette som en service, altså retter en ansvarsforespørsel til motparts forsikringsselskap, selv om forsikringstaker ikke selv har dekning for skaden i selskapet sitt. Dersom det andre selskapet erkjenner ansvar, er det de som må stå for oppgjøret av skaden på bilen din. Hadde du hatt kaskodekning, ville det vært ditt eget selskap som takserte og betalte for skaden, og deretter krevd regress av motparts selskap.

Nå som du vet hvor motpart er forsikret, er det bare å ta kontakt med ditt eget selskap igjen, informere de hvor motpart er forsikret, og be de rette en ansvarsforespørsel til riktig forsikringsselskap. De vil mest sannsynlig gjøre dette. Hvis ikke, må du kontakte motparts selskap selv, og kreve at de dekker skadene på bilen din. De vil da innhente opplysninger fra sin forsikringstaker, før de tar stilling til ansvarsspørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...