Gå til innhold

Jippi!! Vi skal til Paris

meta

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg skal til Paris andre uken i juli :) Har aldri vært der før, og vil gjerne ha noen tips til hva vi bør få med oss av severdigheter og happenings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Ååååååå, det er mye!

Eiffeltårnet, champs ellyses, triumfbuen, Eurodisney (?), sacre quer, mollin rouge, latinerkvartalet, Napoleons slott like utenfor Paris etc. I tillegg til en god del vindusshopping i enkelte strøk, og en del skikkelig shopping andre steder.

Kjøp en guidebok! Mye spennende å finne på i Paris ;)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunst: Dropp Louvre hvis du ikke er ekstremt interessert i virkelig gamle malerier eller rett og slett digger å stå i kø med amerikanske og japanske damer - jeg holder en knapp på Musee d'Orsay og Picasso-museet. Orsay har masse nydelige impresjonist-bilder, skulpturer av Rodin og i det hele tatt... *sukke henført*

Triumfbuen var stilig. Masse god mat. Latinerkvarteret. Montmartre. Vandre langs Seinen. Notre Dame-katedralen (der er det ofte orgelkonserter på søndager, forresten). Som forrige skribent sier: Kjøp en guidebok! Stemningen i Paris er god nok grunn til å dra.

Kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båttur.

Eiffeltårnet. (Gidd å stå i kø for å ta heisen opp til toppen. Det er kulere enne å bare kunne si at man gikk halvveis opp for å spare penger..)

Notre Dame.

Det er massevis å oppleve! Men ta tid til å nyte byen også. Og ikke legg dere til å sove i en park. Politiet kan bli litt hissige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få i alle fall med dere Molin Rouge!!

Det er et forrykende show med tilhørende 3-retters og champagne.

Et must :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hvis jeg ikke tar helt feil tror jeg det var rundt 1200 kroner per pers.

Sjekk reisefeber.no. Tror det var der jeg så det i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis jeg ikke tar helt feil tror jeg det var rundt 1200 kroner per pers.

Sjekk reisefeber.no. Tror det var der jeg så det i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. 1200 stemmer.

Og siden dere bare er to personer får dere sitte nært scenen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Meta

Tusen takk for svar alle sammen :) Kjempefint med masse tips!!

Skulle så veldig gjerne vært på Moulin Rouge show, men det blir for dyrt til at jeg klarer å overtale min mann :( Men jeg tenker det er nok annet å finne på så vi skulle nok ikke slite med å få tiden til å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dertsom du søker på Paris på denne siden så finner du mange tips fra tidligere diskusjoner.

Jeg har et lite tips. Dersom du skal shoppe så unngå hallene. Der synes jeg det var utrivelig og så finnes det så mange andre alternativer som er mye bedre å bruke tiden sin på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei. Jeg har nettopp vært i Paris for n'te gang, og kommer gjerne med tips! De mest kjente attraksjonene er allerede nevnt her tror jeg (jeg har ikke lest alle svarene, så kan hende jeg repeterer en del av det andre har sagt). Jeg ville definitivt ha reist ut til Versailles. Det er utrolig flott, og bare en kort togtur unna. Der kan du bruke alt fra noen få timer til flere dager. Sist jeg var der tok vi med mat og bare lå ute i den flotte "hagen", leide sykler etc., men jeg har tidligere vært inne og sett speilsalen etc. og alt er bare helt utrolig!!!

Ellers kan jeg anbefale en tur på marked. Vi dro til et marked på Place d'Aligre (litt øst for Bastillen), og det var veldig morsomt. Langt unna turister og man fikk veldig følelsen av å se hvordan livet i en bydel er..litt sånn "Østkantfolk følelse" med naboer som slo av en prat på gatehjørnene etc. Man fikk kjøpt frukt, antikviteter, klær, sko etc. om hverandre, og vi vakte ganske oppsikt der vi kom med blondt hår og kamera, ja.

Foruten dette vil jeg si at Paris er en by hvor man bør ta seg tid til å bare kjenne på stemningen og gå gatelangs uten å ha et opplegg klart for hvert minutt av dagen.

For shopping er Rue Rivoli okay, og jeg har også fått anbefalt Rue de Rennes, men har ikke vært der selv. Hallene (Les Halles) er slitsomt, men tross alt greit med mange butikker samlet på et område (og veldig greit dersom det regner). Kan anbefale butikker som Zara, Pimkie, ProMod, Etam, NAF NAF og Morgan, men det er vel smak og behag når alt kommer til alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fru Meta

Nok en gang takk for alle tips :) Det er flott at jeg har litt tips i bagasjen. I går kjøpte jeg en reisebok også, så nå er vi nesten klare. Vi skal dessverre bare være i Paris i fem dager, så vi har bestemt at vi skal finne ut noen av tingene vi vil før vi reiser, sånn at vi ikke bruker masse tid på å lese brosjyrer der nede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

jeg anbefaler deg på det sterkeste å besøke en kirke som jeg tror heter Chappelle Saint Michelle... Den ligger ihvertfall midt inne i justis-palasset og er heeeeelt nydelig, og ganske anderledes enn feks Notre Dame, som du selvfølgelig også må se når du er der...

GOD TUR!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg anbefaler deg på det sterkeste å besøke en kirke som jeg tror heter Chappelle Saint Michelle... Den ligger ihvertfall midt inne i justis-palasset og er heeeeelt nydelig, og ganske anderledes enn feks Notre Dame, som du selvfølgelig også må se når du er der...

GOD TUR!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Louvre (m bl a Mona Lisa) er verdt et besøk, og hver første søndag i mnd er det gratis inngang der....

Ellers betalte vi 1300 for full pakke på Moulin Rouge,

og det var så absolutt verdt hver eneste krone!!!

Den enorme katolske kirken Sacre Ceur er nyyyydelig,

og det samme er utsikten fra Eifelltårnet. (ta heisen!)

Arc D`Triumph er flott, 254 trappetrinn (eller noe sånt) og INGEN heis, men kjempefin utsikt nedover hele Champs Elyssee.

Skal du handle noe til barn har du Disney-butikken som ligge midt i C.E.

Kjøp deg ukeskort på metroen og ta med deg et passbilde hjemmefra.

Og få for all del med dere en guidet tur ut til Versailles, det er ubetalelig.....

*lengter ned igjen....*

( bryllupsreise....?? )

Hmmmmmmmm............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, takk alle sammen :)

Neida Anitacath, det er egentlig ikke bryllupsreise. Den har vi tenkt til å ta på 1. års bryllupsdagen.. Dette blir vel mer opplevelsesferie enn kjærlighetsferie. Men kose oss skal vi nok uansett :sjarmor:

Planen så langt er ihvertfall Musee d'Orsay (fordi jeg er veldig begeistret for impresjonisme), båttur på Seinen, Sacre-Cour, tur opp i Eiffeltårnet og så vil min mann gjerne i Disneyland, så da gjør vi nok det :)

Og så skal jeg skrive ut denne siden og ta med, så har vi tips om det blir et par timer ledig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...