Gå til innhold

Artisjokk/artisjokkhjerter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke huske å noen gang ha smakt dette. Så vet ikke om jeg liker det. Men generelt så liker jeg... alt!

Kjøpte riktignok en boks hermetiske artisjokkhjerter. Hva kan jeg bruke den til? Salat er jo en ting. Men noe annet enn salat? Kan det kombineres med noe annet på brød f.eks?

Jeg spiser ikke kjøtt, så matretter med kjøtt er ikke interessant. Kan det brukes i gryter/supper/wok/pasta? På pizza?

Hva smaker det egentlig, om noen tør å beskrive. Konsistens? Skal jo åpne og smake, men gidder ikke åpne den før jeg skal bruke den i noe. Og om jeg tilfeldigvis ikke liker det, så er det nok noen andre som gjør det.

Om det faller i smak er neste skritt å kjøpe fersk. Så får vi se hvor det bærer.

Noen tips sånn i første omgang?

Skrevet

Har hatt det på pizza :) Hermetiske artisjokkhjerter er ingen favoritt hos meg. Jeg synes de smaker litt... syrlig? Ferske er mye, mye bedre! Prøv det selv om du ikke skulle like hermetiske ;)

Gjest astisjokk ts
Skrevet

Klarte ikke å dy meg i nattens mulm og mørke. Så åpnet boksen og smakte. :fnise: Jeg likte det!

Du har rett, det smaker litt salt. Eller lake egentlig. Så kan tenke meg at det blir enda bedre kokt og marinert i et eller annet. (Tåler ikke olje/smør så godt pga. magen) så marinade må være med så lite fett/olje som mulig egentlig. Kjedelig, men sant.

Prøvde litt ulike ting der jeg sto over kjøkkenbenken, og fant ut at loff med med tynt lag avokado smurt utover, havsalt, pepper, artisjokk og noen kikerter (rester, ja) var innmari godt. Jeg er generelt glad i brød og knekkebrød, og bruker nok uortodokse kombinasjoner når det gjelder dressinger/sauser/marinader/smakstilsteninger sammen med brød og det jeg måtte finne av grønnsaker, bønner og fisk i kylen - som pålegg.

Jeg liker at jeg stadig oppdager nye ting jeg tidligere enten ikke likte, eller som jeg aldri har smakt. Med unntak av kjøtt så spiser jeg nesten hva det måtte være.

(Så en fristende oppskrift på kveite her inne. Den må prøves. Jeg er nybegynner på kjøkkenet. Gruer meg til jeg får egen husholdning sånn sett, for da kommer jeg til å gå bananas. Hehe.)

Men altså. Artisjokk er godt! Blir spennende å se hva jeg gjør med resten. Ender nok opp i en wok eller i en pastarett med litt soltørkede tomater, urter og andre grønnsaker. Eller en slags light versjon av fløtesaus med friske tomater, basilikum og kanskje litt røkelaks? Hmm... Må prøve seg fram!

Skrevet

Jeg tror det brukes mye til lam om jeg ikke tar helt feil. (finner dessverre ingen oppskrift)

Skrevet

Fersk og hermetisk artisjokk smaker veldig forskjellig, og mens jeg ikke er spesielt glad i den hermetiske, så elsker jeg den ferske.

Jeg klipper spissen (bare den ytterste, og bare hvis jeg gidder) av bladene, koker den i lettsaltet vann og spiser den med rørt smør og litt salt. Tar løs blad for blad, dypper i smøret og skraper den nederste, kjøttfulle delen av med tennene.

Hjertet spises til slutt.

Et glass hvitvin ved siden av - mmm.

Skrevet (endret)

Hvis du liker blåskimmelost anbefaler jeg å prøve den på pizza sammen med artisjokkhjerter fra boks. Det er utrolig godt! La artisjokkene renne godt av på kjøkkenpapir først, og skjær dem i tynne båter.

Artisjokker blir fort brune pga oksidering på man skreller dem og skjærer dem opp, og må gnis inn med sitron umiddelbart. Derfor er det masse sitronsyre i hermetiske artisjokker, og det gir den spesielle smaken som friske ikke har.

Med friske artisjokker liker jeg å skrelle dem slik at jeg sitter igjen med hjertet (trenger du fremgangsmåte finnes det masse filmer av dette på YouTube), skjære opp i båter og bake i form i ovnen med hvitløk, timian, presset sitron og cherrytomater (surrer artisjokker og hvitløk i olivenolje i gryte noen min. først). Dette er supert tilbehør til hvit fisk, eller feks stekt kylling. :)

Endret av Eurydike
Skrevet
Hvis du liker blåskimmelost anbefaler jeg å prøve den på pizza sammen med artisjokkhjerter fra boks. Det er utrolig godt! La artisjokkene renne godt av på kjøkkenpapir først, og skjær dem i tynne båter.

Artisjokker blir fort brune pga oksidering på man skreller dem og skjærer dem opp, og må gnis inn med sitron umiddelbart. Derfor er det masse sitronsyre i hermetiske artisjokker, og det gir den spesielle smaken som friske ikke har.

Med friske artisjokker liker jeg å skrelle dem slik at jeg sitter igjen med hjertet (trenger du fremgangsmåte finnes det masse filmer av dette på YouTube), skjære opp i båter og bake i form i ovnen med hvitløk, timian, presset sitron og cherrytomater (surrer artisjokker og hvitløk i olivenolje i gryte noen min. først). Dette er supert tilbehør til hvit fisk, eller feks stekt kylling. :)

Takk for pizzatips! Jeg liker ikke blåskimmel i ren form, men det er veldig godt sammen med andre oster på pizza. Det kan forøvrig hende at jeg liker det nå, for lenge siden jeg smakte sist og jeg har begynt å like mange "rare" ting jeg ikke likte før i det siste. Kanskje jeg begynner å bli gammel?

Jeg elsker matforumet på KG. Alltid masse tips og inspirasjon. Problemet er at det blir for mye inspirasjon til tider, så vet aldri hva jeg skal velge. Og det er stadig tips om å lage av det man har.. men så ser jeg en oppskrift på noe fantastisk, og må handle inn masse ekstra greier likevel. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...