Gå til innhold

(!)

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice
Heter det

Det var en stor (!) hund.

eller

Det var en stor(!) hund.

?

Samme med (?)...

Hva mener du egentlig? Disse utsagnene er like, bortsett fra at venstreparentesen i den nederste setningen er like etter r-en i "stor". I alle fall ser det merkelig ut for meg å sette utropstegnet slik du har gjort. Jeg ville ha satt det til sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg lurer på om det skal være avstand mellom ordet jeg skal understreke og parentesen... Jeg brukte kanskje et dårlig eksempel. Greia er i alle fall når det er ett ord som skal understrekes med utropstegnet, ikke hele setningen... Omtrent som når man skriver [sic], bare litt mindre akademisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det øverste alternativet er det du er ute etter. Parentesen står bare klint inntil ved valgfri endelser som i dette eksempelet:

Én eller flere stor(e) hund(er)

Endret av villen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med (sic) i denne sammenhengen. I så fall kan det være at vi misfrostår hverandre veldig. Eller så hvet du ikke hva du vil med (!)-spørsmålet ditt.

Kan du forklare hva du mener med (sic)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hvis man bruker sic som "jo, faktisk", eller noe. Det var bare at jeg hadde et veldig dårlig eksempel i så måte i utgangspunktet, siden eksempelet mitt illustrerer en annen måte å bruke tegnkombinasjonen på (som en understreking).

Uansett har villen gitt meg svar på det jeg lurte på; tusen takk! :D (Skjebnens ironi ordnet det slik at jeg fikk det bekreftet i en bok jeg leste på senga i går.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...