Gjest Gjest Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Heter det Det var en stor (!) hund. eller Det var en stor(!) hund. ? Samme med (?)...
Gjest Eurodice Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Heter det Det var en stor (!) hund. eller Det var en stor(!) hund. ? Samme med (?)... Hva mener du egentlig? Disse utsagnene er like, bortsett fra at venstreparentesen i den nederste setningen er like etter r-en i "stor". I alle fall ser det merkelig ut for meg å sette utropstegnet slik du har gjort. Jeg ville ha satt det til sist.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Takk for svar! Jeg lurer på om det skal være avstand mellom ordet jeg skal understreke og parentesen... Jeg brukte kanskje et dårlig eksempel. Greia er i alle fall når det er ett ord som skal understrekes med utropstegnet, ikke hele setningen... Omtrent som når man skriver [sic], bare litt mindre akademisk!
villen Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 (endret) Det øverste alternativet er det du er ute etter. Parentesen står bare klint inntil ved valgfri endelser som i dette eksempelet: Én eller flere stor(e) hund(er) Endret 10. september 2008 av villen
Kitsune Skrevet 11. september 2008 #5 Skrevet 11. september 2008 Jeg skjønner ikke helt hva du mener med (sic) i denne sammenhengen. I så fall kan det være at vi misfrostår hverandre veldig. Eller så hvet du ikke hva du vil med (!)-spørsmålet ditt. Kan du forklare hva du mener med (sic)?
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #6 Skrevet 11. september 2008 Altså, hvis man bruker sic som "jo, faktisk", eller noe. Det var bare at jeg hadde et veldig dårlig eksempel i så måte i utgangspunktet, siden eksempelet mitt illustrerer en annen måte å bruke tegnkombinasjonen på (som en understreking). Uansett har villen gitt meg svar på det jeg lurte på; tusen takk! :D (Skjebnens ironi ordnet det slik at jeg fikk det bekreftet i en bok jeg leste på senga i går.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå