Gjest Gjest_Linnmerete_* Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 jeg har hørt om en del ting man skal/skal ikke i kirken, som f.eks så skal ikke bruden eller noen av damene i kirken ha bare skuldre (stroppløs kjole etc) osv. Er det flere slike ting en burde vite om? og hvilke blåser man i? Jeg kjenner noen som gikk stroppeløse opp kirkegulvet, jeg Er ikke spesiellt tent på å få den ''herregud, dette burde du ha visst!''-komentaren :gjeiper:
LilleEkorn Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Jeg er brud og skal ha stroppeløs kjole i kirken, og jeg har aldri hørt om at det ikke går an. Jeg har vært i 3 brylluper i sommer og der har alle brudene hatt stroppeløs kjole, og flere av gjestene også. Kan ikke si at jeg har reagert på det..og hørte heller ingen andre si at de reagerte på det. Dette tror jeg er gamle "regler", så tror kun det kanskje er de eldste som eventuelt tenker på det.
Solstrålejenta Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Tror det er ytterst få bruder som faktisk bruker sjal eller jakke inn i kirken... Har man en stroppløs brudekjole, så må man ikke dekke den til av den grunn Men jeg mener jeg har hørt noe om at hvis brudgommen har hatt så skal ikke den være på i kirken...??
Gjest Fru Mæla Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Trur ikke det er så mange som går etter denne "reglen" lengre!? Hehe! Jeg har iallfall opplevd mange ganger både bruder og gjester som har bare skuldre!! jeg har hørt om en del ting man skal/skal ikke i kirken, som f.eks så skal ikke bruden eller noen av damene i kirken ha bare skuldre (stroppløs kjole etc) osv. Er det flere slike ting en burde vite om? og hvilke blåser man i? Jeg kjenner noen som gikk stroppeløse opp kirkegulvet, jeg Er ikke spesiellt tent på å få den ''herregud, dette burde du ha visst!''-komentaren :gjeiper:
Gjest krikkert Skrevet 20. september 2008 #5 Skrevet 20. september 2008 Men jeg mener jeg har hørt noe om at hvis brudgommen har hatt så skal ikke den være på i kirken...?? Det er en del av en større standard -- menn skal aldri ha på seg hatt i kirken, eller innendørs generelt.
AnetteR Skrevet 20. september 2008 #6 Skrevet 20. september 2008 Man skal ikke ha bare skuldre i kirken, jeg vet dette betydde mye for mine besteforeldre, og også foreldrene mine mener dette bør etterleves. Så av respekt for tradisjonen har jeg alltid med meg et sjal eller jakke for å ha over kjolen når jeg er i kirken. Jeg mener dette er en enkelt måte å respektere tradisjonen på. I de bryllupene jeg har vært i har det jo vært en del stroppeløse kjoler, men bruden har jo som regel slør.
Furstina Skrevet 20. september 2008 #7 Skrevet 20. september 2008 Jag tycker att man täcker över bara axlar och djup urringning i kyrkan. Kyrkan är ett heligt rum, en plats för gudstro och dyrkan. Det är INTE ett balgolv, eller en catwalk. Det handlar om respekt inför Guds rum och tron (säger jag som ateist). Det verkar som om många tycker klädseln och decoltaget är viktigare än respekten för det rum man är i och de traditioner och den tro som trots allt bör vara i fokus. Jag är dock bara i mitten av 30 åren så det är inte alls bara "de gamla" som tar anstöt av sådant. Jag är lika konservativ vad det gäller att sitta i bikini och äta middag i syden. Kyrkan är inte en plats att flasha naken hud varken byst, axlar eller lår.
Coriander Skrevet 20. september 2008 #8 Skrevet 20. september 2008 Jeg er ikke troende selv, men er enig med Furstina i at det er et hellig rom og at det boer respekteres. Det aa ha tildekkede skuldre er ogsaa ganske viktig i katolske kirker. Har vaert i endel katolske brylluper hvor bruden har hatt stroppeloes kjole med en saann liten blondebolero over, som har blitt tatt av etter vielsen.
Noli Skrevet 20. september 2008 #9 Skrevet 20. september 2008 Jeg ville aldri hatt bare skuldre eller dyp utrigning i kirken, er enig med de som mener det handler om respekt.
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2008 #10 Skrevet 20. september 2008 jeg har hørt om en del ting man skal/skal ikke i kirken, som f.eks så skal ikke bruden eller noen av damene i kirken ha bare skuldre (stroppløs kjole etc) osv. Er det flere slike ting en burde vite om? og hvilke blåser man i? Jeg kjenner noen som gikk stroppeløse opp kirkegulvet, jeg Er ikke spesiellt tent på å få den ''herregud, dette burde du ha visst!''-komentaren :gjeiper: Så lenge det ikke er snakk å toppløs, går det helt sikkert greit. Snakk med presten. Der får du grei beskjed.
linnmerete Skrevet 20. september 2008 #11 Skrevet 20. september 2008 hehe...nei, toppløs passer seg nok ikke=) takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå