Gjest ts Skrevet 9. september 2008 #1 Del Skrevet 9. september 2008 Hei! For ca 2 måneder siden kjøpte jeg meg en bruktbil, etter to uker får jeg motorstopp og bilen vil ikke starte igjen etterpå. Nå har noen mekaniker sitt på den og det som er gale er at registerreimen er slipt ned/ødelagt. Det som er at når jeg kjøpte bilen ble det i kontrakten skrevet at registerreimen var skiftet. Dette er den kanskje, mn er ikke gjort på verksted eller av en fagdyktig. Er gjort "privat" som hun selv kaller det. Derfor sa jeg til henne at hun må betale verksted regningen for hun har gitt meg feil informasjon angående bilen. Da bruker hun imot meg at jeg skrev under på at jeg kjøpte bilen i den stand den sto (dette står det i kontrakten), mn samtidig står det i kontrakten at registerreimen er skiftet noe som ikke er blitt gjort lovlig. Hun nekter å betale verkstedregningen. En slik reim skal holde 120 000 km, mens fra den ble byttet til nå har den holdt 7000 km. Hvis det blir sak av dette, hvem vil vinne? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 9. september 2008 #2 Del Skrevet 9. september 2008 Hei Så kjipt da.. Hadde nok selv også blitt sur.. Jeg ville nok vinklet problemstillingen ditt, at jeg hadde sagt til henne at hun ikke har fått den varen hun har kjøpt når hun fikk en mekaniker til å skiftet reg.reim. Om det var noe å hente hos denne mekanikeren? Gjøre jobben om igjen? Vis ikke det hadde ført frem så hadde jeg tatt det inn for forliksrådet. Det er klart det her er alvorlige/skjulte feil og mangler. Har du rette bilen snakker vi her om en STOR rep. Da det kan hende hele toppen må byttes pga ødelagte ventiler. Skrive brev kan også være lurt da har du noe å vise til vis det går så langt at du må i forliksrådet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 9. september 2008 #3 Del Skrevet 9. september 2008 http://forbrukerportalen.no/Artikler/2008/...amasjonsreglene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 9. september 2008 #4 Del Skrevet 9. september 2008 Hei Så kjipt da.. Hadde nok selv også blitt sur.. Jeg ville nok vinklet problemstillingen ditt, at jeg hadde sagt til henne at hun ikke har fått den varen hun har kjøpt når hun fikk en mekaniker til å skiftet reg.reim. Om det var noe å hente hos denne mekanikeren? Gjøre jobben om igjen? Vis ikke det hadde ført frem så hadde jeg tatt det inn for forliksrådet. Det er klart det her er alvorlige/skjulte feil og mangler. Har du rette bilen snakker vi her om en STOR rep. Da det kan hende hele toppen må byttes pga ødelagte ventiler. Skrive brev kan også være lurt da har du noe å vise til vis det går så langt at du må i forliksrådet Det er bare flaks at hele motoren ikke er blitt ødelagt. Det som er at jeg har ingen garanti på at det er en mekaniker som har gjort det, ettersom hun har gjort det svart. I meldingen hun skrev til meg sto det at "hvem som helst" kunne skifte registerreim, noen som så klart ikke stemmer. Bilen kostet bare 6500 kr vel og merke, vil dette ha noe å si? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 9. september 2008 #5 Del Skrevet 9. september 2008 Det er bare flaks at hele motoren ikke er blitt ødelagt. Det som er at jeg har ingen garanti på at det er en mekaniker som har gjort det, ettersom hun har gjort det svart. I meldingen hun skrev til meg sto det at "hvem som helst" kunne skifte registerreim, noen som så klart ikke stemmer. Bilen kostet bare 6500 kr vel og merke, vil dette ha noe å si? Har ikke hørt om at flaks har noe å si når registeret ryker. Enten er motoren slik at den spiser ventiler ved registerhavari ("interference") eller så spiser den ikke ventiler (non-interference), kjenner ikke til at en motor kan være begge deler avhengig av flaks. Avhengig av hva slags bil det er og hvilke verktøy man har til rådighet kan hvem som helst skifte registerreim såfremt man har ni fingre og en fungerende hjerne. Det anbefales ikke for hobbymekkere å skifte selv på f.eks. en Audi A8 4.2, men mange billigere biler er rimelig enkle å skifte på selv. Såfremt registerreimen er skiftet har selgeren sitt på det tørre så lenge denne ikke har hevdet at det er gjort på autorisert merkeverksted eller lignende. Om det er gjort svart er kun av interesse for skatteetaten, alle har lov til å skifte registerreim, det kreves ikke fagbrev/autorisasjon. Et spørsmål er hva som utløste skaden på reimen. En del motorer driver vannpumpe og eventuelt høytrykksdieselpumpe sammen med registeret, hvis en av disse pumpene skjærer seg vil det kveste reimen. Hvis det er standard å bytte pumper samtidig med reimen og denne hobbymekanikeren har unnlatt å gjøre det har du kanskje en sak, da man der vil forvente at "registerreimbytte" inkluderer bytte av pumper. Hva slags bil/motor er det snakk om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 9. september 2008 #6 Del Skrevet 9. september 2008 Da har du hatt flaks oppi alt Det er jo en billigbil. så da må en jo regne med at litt av vært kan hende.. Men uansett så syntes jeg at en må kunne regne med mere en 2 ukers funksjonstid. Det at det er utført svart arbeid styrker ikke hennes sak. Er bilen eu godkjent?... Du kan jo forlange å heve kjøpet? Ellers så koster reg.reim med alt mellom 500.- til 1500,- på biltema. Da får du med strammehjul og alt. Mistenker at det er strammehjul som ikke er byttet på din bil og har slitti ut den nye reg.reima. Du kjenner ingen som kan hjelpe deg med å skru da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 10. september 2008 #7 Del Skrevet 10. september 2008 Har ikke hørt om at flaks har noe å si når registeret ryker. Enten er motoren slik at den spiser ventiler ved registerhavari ("interference") eller så spiser den ikke ventiler (non-interference), kjenner ikke til at en motor kan være begge deler avhengig av flaks. Avhengig av hva slags bil det er og hvilke verktøy man har til rådighet kan hvem som helst skifte registerreim såfremt man har ni fingre og en fungerende hjerne. Det anbefales ikke for hobbymekkere å skifte selv på f.eks. en Audi A8 4.2, men mange billigere biler er rimelig enkle å skifte på selv. Såfremt registerreimen er skiftet har selgeren sitt på det tørre så lenge denne ikke har hevdet at det er gjort på autorisert merkeverksted eller lignende. Om det er gjort svart er kun av interesse for skatteetaten, alle har lov til å skifte registerreim, det kreves ikke fagbrev/autorisasjon. Et spørsmål er hva som utløste skaden på reimen. En del motorer driver vannpumpe og eventuelt høytrykksdieselpumpe sammen med registeret, hvis en av disse pumpene skjærer seg vil det kveste reimen. Hvis det er standard å bytte pumper samtidig med reimen og denne hobbymekanikeren har unnlatt å gjøre det har du kanskje en sak, da man der vil forvente at "registerreimbytte" inkluderer bytte av pumper. Hva slags bil/motor er det snakk om? Det en "hobby" mekanikeren som har sitt på bilen sa til meg var at registerreimen kunne være skiftet, mn dn kunne også ikke være skiftet. Derfor har jeg ingen garanti for at den er skiftet i den tilstanden den er i nå. Hadde hun derimot gjort det på et verksted ville verksted oppbevarte denne type informasjon. Så for alt jeg vet kan dette bare være noe hun sa. (Skal få den inn på et autorisert verksted å få det skriftlig om den er skiftet eller ikke) Det er en fiat punto 95 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 10. september 2008 #8 Del Skrevet 10. september 2008 Da har du hatt flaks oppi alt Det er jo en billigbil. så da må en jo regne med at litt av vært kan hende.. Men uansett så syntes jeg at en må kunne regne med mere en 2 ukers funksjonstid. Det at det er utført svart arbeid styrker ikke hennes sak. Er bilen eu godkjent?... Du kan jo forlange å heve kjøpet? Ellers så koster reg.reim med alt mellom 500.- til 1500,- på biltema. Da får du med strammehjul og alt. Mistenker at det er strammehjul som ikke er byttet på din bil og har slitti ut den nye reg.reima. Du kjenner ingen som kan hjelpe deg med å skru da? Bilen er EU godkjent. Vet om noen som kunne gjøre det for 2000 kr, men etter å ha lest det som sto her er jeg redd for at flere deler av motoren er blitt ødelagt:/ Vi får gang i bilen, mn den kveles når den må stoppe helt opp, så det virker som motoren fungere noelunde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #9 Del Skrevet 10. september 2008 Det som er at når jeg kjøpte bilen ble det i kontrakten skrevet at registerreimen var skiftet. Dette er den kanskje, mn er ikke gjort på verksted eller av en fagdyktig. Er gjort "privat" som hun selv kaller det. Derfor sa jeg til henne at hun må betale verksted regningen for hun har gitt meg feil informasjon angående bilen. Da bruker hun imot meg at jeg skrev under på at jeg kjøpte bilen i den stand den sto (dette står det i kontrakten), mn samtidig står det i kontrakten at registerreimen er skiftet noe som ikke er blitt gjort lovlig. Rent juridisk står du på bar bakke her. Du har kjøpt bilen "as is", og hun har ikke hevdet annet enn at reima er skiftet? Verken at den er skiftet på merkeverksted eller av en autorisert bilmekaniker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 10. september 2008 #10 Del Skrevet 10. september 2008 Hvis bilen starter er vel ikke motoren gåen? Min registerreim røyk for noen uker siden og 4 ventiler gikk føyka. Der får vi ikke startet motoren overhode.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 10. september 2008 #11 Del Skrevet 10. september 2008 Det er en fiat punto 95 modell. Med mulig unntak for diesel og bensinturbo skal Puntomotorer ikke klare å spise ventiler når registeret ryker. Hvis du har en av de langt mer utbredte 1.1/1.2 bensin er registerreimsvikt ikke verre enn å rotere kammen til riktig stilling og hekte på en ny reim, og vips fungerer motoren igjen. Reim koster som regel under tusenlappen, så er spørsmålet om du kan ordne selv/kjenner noen som kan ordne eller om du må ut med et par tusen for å få et verksted til å gjøre jobben. Forhåpentligvis har reimen et serienummer eller annet som kan identifisere hvor gammel den er, hvis den er fra f.eks. 2007 så har selgeren garantert sitt på det tørre. Er den fra 1994 kan det tyde på at selgeren lyver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 10. september 2008 #12 Del Skrevet 10. september 2008 Rent juridisk står du på bar bakke her. Du har kjøpt bilen "as is", og hun har ikke hevdet annet enn at reima er skiftet? Verken at den er skiftet på merkeverksted eller av en autorisert bilmekaniker. Nai ikke annet enn at reima var skiftet for 7000 km, mn når den er ødelagt etter så lite kjøring (skal holde ca 100 000), mener jeg det bør gå på garanti/reklamsjon? Eller tar jeg helt feil da? Er jo tydelig at han som har montert den har gjort noe feil. Fra jeg kjøpte den til den sluttet og fungerte har jeg kjørt maks 50 km, noe som er ingenting! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #13 Del Skrevet 10. september 2008 Nai ikke annet enn at reima var skiftet for 7000 km, mn når den er ødelagt etter så lite kjøring (skal holde ca 100 000), mener jeg det bør gå på garanti/reklamsjon? Eller tar jeg helt feil da? Er jo tydelig at han som har montert den har gjort noe feil. Fra jeg kjøpte den til den sluttet og fungerte har jeg kjørt maks 50 km, noe som er ingenting! Riktig, det er en mulighet. Samtidig er dette strengt tatt et forhold mellom den tidligere eieren og mekaniker/verksted el. Når du har kjøpt bilen "som den er" har du ikke noe krav på garanti, men det går jo an å forsøke seg og håpe det ordner seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 11. september 2008 #14 Del Skrevet 11. september 2008 "Solgt som den er" Særlig ved salg av brukte gjenstander kan en ofte støte på vilkåret "solgt som den er". Hensikten med en slik bestemmelse er å begrense kjøperens rettigheter. Til tross for et vilkår som "solgt som den er", kan kjøperen likevel ha sine rettigheter i behold. Dette gjelder hvis gjenstanden ikke svarer til de opplysninger selgeren har gitt, eller hvis selgeren har unnlatt å gi opplysninger av betydning. Dette er sitat fra forbrukerrådet. I dette tilfelle har vel selger unnlatt å gi opplysninger av betydning. Hadde nok ikke kjøpt bilen vist jeg visste på forhånd at det var gjort av en som ikke var utdannet mekaniker. Vet jo at det er mange som tror de har peiling på bil. Skal ta å undersøke i dag om registerreim i det hele tatt er byttet, håper den ikke er det for da har jeg iallefall en sak;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #15 Del Skrevet 11. september 2008 Det er ikke noe krav at reparasjoner skal være gjort på verksted eller av fagkyndige, så hvis du er opptatt av det burde du ha spurt spesielt om dette før du kjøpte bilen. Man har heller ingen garanti for at deler eller reparasjoner varer så lenge som forventet, uansett om det er gjort på verksted eller ikke. En bruktbil er en bruktbil. Det skal mye til å vinne en slik sak, med mindre man har en garantitid, som man ofte har gjennom bilforhandlere. "Selges i den stand den er", sier egentlig at man må være forberedt på hva som helst, og at selger ikke har ansvar for det som skulle skje etter bilen er solgt. Man skal selvsagt ikke oppgi uriktige opplysninger, og man har plikt til å opplyse. Men man har ikke plikt til å si hvem som har utført reparasjoner på bilen uten at det blir spurt om det. Etter min mening har ikke selgeren gjort noe som han kan lastes for, og jeg ville heller ikke betalt reparasjonen hvis jeg var henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #16 Del Skrevet 11. september 2008 Hadde nok ikke kjøpt bilen vist jeg visste på forhånd at det var gjort av en som ikke var utdannet mekaniker. Vet jo at det er mange som tror de har peiling på bil. Tror du skal lete en stund hvis du skal finne en strøken bil til kr. 6500,- der absolutt alle reparasjoner er gjort på verksted. Veldig mange kan skifte en registerreim selv, og det er vel få som går på verksted og får utført en slik reparasjon på en bil man skal selge for 6500,-, hvis man kan gjøre det selv. Jeg hadde forøvrig aldri kommet på å klage i dette tilfellet, med mindre jeg kunne bevise at registerreimen ikke var skiftet når hun sa den var det. Da har hun gitt urette opplysninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #17 Del Skrevet 11. september 2008 Når du betaler 6 500 for en bil, så kan du rett og slett ikke forvente deg noe som helst. Og med mindre du har en skriftlig garanti fra henne som beviser at hun har gitt regelrett gale opplysninger, ville jeg ikke drømt om å gå mot selger i denne saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2008 #18 Del Skrevet 11. september 2008 Hei! For ca 2 måneder siden kjøpte jeg meg en bruktbil, etter to uker får jeg motorstopp og bilen vil ikke starte igjen etterpå. Nå har noen mekaniker sitt på den og det som er gale er at registerreimen er slipt ned/ødelagt. Det som er at når jeg kjøpte bilen ble det i kontrakten skrevet at registerreimen var skiftet. Dette er den kanskje, mn er ikke gjort på verksted eller av en fagdyktig. Er gjort "privat" som hun selv kaller det. Derfor sa jeg til henne at hun må betale verksted regningen for hun har gitt meg feil informasjon angående bilen. Da bruker hun imot meg at jeg skrev under på at jeg kjøpte bilen i den stand den sto (dette står det i kontrakten), mn samtidig står det i kontrakten at registerreimen er skiftet noe som ikke er blitt gjort lovlig. Hun nekter å betale verkstedregningen. En slik reim skal holde 120 000 km, mens fra den ble byttet til nå har den holdt 7000 km. Hvis det blir sak av dette, hvem vil vinne? selv om du køpte den i den tilstand, så har du 3 mnd garanti,men om du har noe å hente til selger blir en annen sak. når du kjøper en bil til under 7000, så kan du forvente deg hva som helst. Har du fått den testet? At den er eu godkjent er ikke godt nok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 11. september 2008 #19 Del Skrevet 11. september 2008 selv om du køpte den i den tilstand, så har du 3 mnd garanti,men om du har noe å hente til selger blir en annen sak. når du kjøper en bil til under 7000, så kan du forvente deg hva som helst. Har du fått den testet? At den er eu godkjent er ikke godt nok Det med 3 mnd garanti trodde jeg ikke galdt når det var privat salg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Apis Skrevet 11. september 2008 #20 Del Skrevet 11. september 2008 Det med 3 mnd garanti trodde jeg ikke galdt når det var privat salg? I følge kjøpsloven så har en fortsatt visse rettigheter ved salg av en vare som den er. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1025851213.08 Kjøpsloven regulerer handel med bil mellom private. Vil tru at det som kan diskuteres her er hvorvidt varen er i dårligere stand en ventet eller om det er holdt tilbake opplysninger av betydning. Vil oppfordre TS til å ta kontakt med forbrukerrådet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå