Gå til innhold

Kanin - noen som har peiling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått en yndig kaninfrøken i hus, men vi er særdeles grønne på området! Noen som vil øse av sin erfaring? Alle gode råd mottas med takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De liker epler, gulerøtter, høy, pellets... Kål er visst ikke bra for kaniner! Du kan kjøpe kaninbånd og gå tur med den i hagen, pass på å holde buret rent og pent, friskt vann tilgjengelig hele tiden, og masse kjærlighet! Dersom den begynner å røyte veldig kan man tilsette flytende B-vitamin i vannet (fåes i dyrebutikk). Det var det jeg kom på - lykke til!

Her er en link:

> Dyrenett: Kanin

Hilsen meg som hadde kaniner i nesten 10 år.

Skrevet

Et lite tips for å få en renslig kanin: Kjøp et dohjørne (fås i dyrebutikker) slik at kaninen venner seg til å gjøre fra seg der! Hvis kaninen konsekvent gjør fra seg i denne doen, slipper du å rengjøre hele buret fullt så ofte. I stedet kan du bare ta ut og vaske dohjørnet. :) (Buret må likevel skiftes på ca. en gang i uken.)

Skrevet

min kanin var svært glad i gullrotgresset og løvetannblad .vi hadde utebur til vår kanin ,den var ute hele året ,men det er viktig å ha masse høy i buret

Skrevet

min kanin var svært glad i gulrotgresset og løvetannblad .vi hadde utebur til vår kanin ,den var ute hele året ,men det er viktig å ha masse høy i buret

Skrevet

og skal du lage utebur så foralldel husk nettingbunn! Bør være to lag. Min lille mons spiste seg igjennom det meste..

Ta en tur på nærbutikken å få gamle gullerøtter, epler og salat. De er bare glad for å bli kvitt det!

Gjest Donna
Skrevet

Jeg tok et lite søk for deg på KG ...for jeg vet at det er en del tråder med mye god informasjon ....fant to jeg .....men den ene som jeg spesielt tenkte på fant jeg ikke ...tror det kan ha noe å gjøre med at de har slått sammen hobby med hus og hage ..var det ikke noe sånt ..? ....vel uansett ...les litt i disse linkene .......og forresten ...det hadde sikekkert vært lurt å lese før man fikk kaninen :wink:

Lykke til !!

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...highlight=kanin

http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic...highlight=kanin

Skrevet

LIV skriver at det er viktig å ha nettingbunn om man skal ha utebur. Hvorfor er det så viktig? Jeg har kaniner i helårs utebur med plank i botten. Går helt fint det..

Gjest Donna
Skrevet

Skal kaninene gå på gress - så er det en fordel med nettingbunn på den måten at da kan ikke de grave seg ut - og heller ikke noen andre grave seg inn. Men da blir det også vanskeligere for de å få fatt i gresset - så man må overveie litt.

Jeg personlig har alltid satt sikkerhet høyest - er redd noen skal grave seg inn og drepe de - for jeg vet om folk som har opplevd dette - og redd de skal rømme ... det her jeg selv opplevd.

Når det gjelder vanlige helsårs utebur - så erdet enklest å stelle de om det er nett i bunnen. MEN det er vond for kaninene å gå på - derfor er tett bunn bedre fro dyrenes del. Da helst vanntett plate - f.eks slik som man bruker til baderomsvegger - slik at ikke urinen trekker nedi.

Man bør heller ikke bruke vanlig høsenetting - denne er ikke så solid - og den vil tøye seg. Dessuten kan faktisk kaniner gnage dne over - og det kan også rovdyr.

Minknetting/revenetting/firkantnetting (kjært barn har mange navn) er best. Da med ruter som ikke er for store - tenk på at kaninen skal hoppe rundt på det uten å brekke klør ..(har oplevd brukkne klør/tær på nettingbunn). ca 1*1 cm eller 1,5*1,5 er bra.

Så det er altså ikke nødvendig med nett i bunnen - best å gå på for kaninene er tett bunn.

Og lag for all del buret stort da ..så det ikke blir et fengsel ....den skal kunne løpe rundt der og strekke på bena ...det er så trist med kaniner som sitter i små kasser ....

Sånn - det var litt om bur og netting :wink:

Skrevet

Har du nettop fått kaninen skal den nok vennes til nytt for langsomt, så den ikke får diaré...

Og om du har planer om at det skal være en "ute-kanin" er sommeren den rette tiden for å sette den ut. Pelsen skal tilpasse seg den kommende vinter.

Vil bare også si at det var fint det var en hun kanin du har fått deg. Hannene kan bli litt agressive når de blir kjønnsmodne, - og det lukter ikke så stramt av urinen (som det gjør hos en han kanin).

Den bør "luftes" daglig, slik at den får mosjon.

Ellers er det to viktige ting:

Om den får diaré så ta alt det grønne fra den, og

mist aldri en kanin i bakken (kan være dødlig for den)

Lykke til da :P

Gjest Donna
Skrevet

Og : husk at de ALLTID skal ha tilgang på friskt høy for fordøyelsens skyld. kaniner har også svært ømfintlige mager.

Når det gjelder buret : Ikke sett det i direkte solskinn - og unngå trekk - de kan få betennelser i øynene avtrekk - og de kan bli forkjølte.

Skrevet

Tusen, tusen hjertelig takk for alle de bra svarene! Printes ut og følges nøye!

Og ja, det hadde nok vært best å lese først og få kanin etterpå, men hun trengte et nytt hjem pronto, så vi tok imot med åpne armer! Så vi får bare gjøre så godt vi kan.

Takk for hjelpen, folkens!

Gjest Anonymous
Skrevet

bare et NB i tillegg til alle gode svar som allerede er kommet.

- Kaniner har to typer avføring , en bakterieholdig og en tørr.den våte avføringen spiser den for å tilsette bakterier og hjelpe på fordøyelsen.dette er viktig så ikke gjør rent buret hver dag.da fjerner du muligheten for normal adferd.

.Tenner: ved å åpne munnen til kaninen kan du sjekke om tennene er ok.Siden dette er gnagere vokser tennene hele livet og får de ikke den naturlige slitasjen som villkaniner har må en sjekke at tennene ikke vokser opp i ganen på den.blir tennene for lange må de klippes.

- KLØR: om det er barn som skal omgåes disse dyrene er det særdeles lurt å klippe klørne så hindrer en mye kloremerker.syns også det er lurt at ungene lærer at en må ta vare på kjæledyret på denne måten og at de ikke bare trenger vann og mat.

- Pels: kaniner har lett for å få pelsmidd.snakk med dyrlegen din om den mister pels eller begynner å flasse.

- løft ikke en voksen kanin etter ørene.kan knekke nakken.

-om du forer med frøvlanding i tillegg til pellets:sjekk holdbarhetsdatoen.er foret for gammelt harskner fettet i frøene og innholdet av fettløselige vitaminer synker drastisk.

-ikke for med for mye kinakål!!!!! Kaniner har sensitive mager , nesten som en hest og for mye vannholdige salater kan føre til en oppblomstring av livsfarlige bacterier i kaninens blindtarm + tykktarm (bakterien clostridium piliforme).

Dette er kjempeviktig å huske på særlig når ungene til naboen sprengforer den søte lille kaninen med tonnevis av løvetann og gress.I verste fall kan magen sprekke.

-kaniner tåler ikke penicillin

-sørg for at den har nok plass og at den ikke får brå forfornadringer.

Lykke til

Mvh, Dyrlegen

Gjest Donna
Skrevet

Glad du tok opp det med tenner jeg ! For det har vært et stort problem på mine. Lærte etterhvert å klippe de selv da de ikke hadde korrekt stilling og ikek ble slitt ..

Riktig tannstilling er et must - og også at de gnager mye så de får slitt de ned. Viktig å følge med her ...For dersom ikke forrtennene slites ned - vil de vokse - og så vil dette igjen føre til at ikke jekslene slites ned - og kaninen vil få spisse utvekster på disse som skjærer den i kinnet - da vil den ikke spise.

Skrevet

En takk til deg, dyrlegen, her lærte jeg mye nytt.

Apropo tenner; - jeg pleier alltid å la kaninen ha en tykk gren å gnage på. Det setter den stor pris på.

Apropo å løfte etter ørene; - jeg trodde at man ALDRI skulle løfte en kanin i ørene, - heller ikke de små "nye".

Og ikke visste jeg det om salat heller, - men hva gjør de ville kaniner da? Skulle tro de proppet seg med disse ting...?

Og det med avføringen visste jeg IKKE, - husker i starten hvor jeg rengjorde buret daglig, for den lille søte kaninen skulle jo ha det rent og pent...

Før har det vært diskutert om kaniner og epler - at man skal fjerne kjærnehuset fordi stenene inneholder cyanid... Vet du noe om dette?

Hilsen Miranda

Skrevet

Bare lurer litt nå....

Dere er visst litt uenige om bunnen i utebur. Jeg synes det med baderomsplater hørtes lurt ut, men blir ikke det glatt og vanselig å gå på? Tenkte først nettingbunn, men ikke hvis det er vondt for henne å gå på. Hvis vi har trebunn, da må hun vel ha et bur til der hun kan gå på gress iblandt, eller holder det med de turene hun får på gresset nå hun går tur i bånd?

En nevnte kaninblanding; det får hun ikke, for på Dyrenett sier alle (inkl oppdrettere) at dette ikke er riktig mat for kaninens fordøyelsessystem. Hun får pellets.

Epler, ja, det sprsm vil jeg oxo gjerne ha svar på. har til nå ikke gitt henne kjernehus, kun skåret av biter rundt .

I inneburet; hva har dere i bunnen? Frøknen vår kom hit med aviser og sagflis i bunnen. Fortsetter vi med det?

Har hørt at hun kan få pilegrener. Men jg har ikke funnet et eneste piletre her! I hagen har vi lønnetre, kirsebær og rogn. Kan hun få sånne grener?

Veldig takknemlig for hjelpen!

Skrevet

Hvis vi har trebunn, da må hun vel ha et bur til der hun kan gå på gress iblandt, eller holder det med de turene hun får på gresset nå hun går tur i bånd?

Har dere mulighet for dette ville det sikkert være deilig for kaninen. Man kan få kjøpt et "netting-telt", det er åpent i bunnen slik at gresset blir lett å få fatt i.

Vi har ikke mulighet for dette, så vår kanin kommer ut i bånd. Og så går hun fritt inne i en asfaltert forhage (godt for neglene, om ikke annet...)

I inneburet; hva har dere i bunnen? Frøknen vår kom hit med aviser og sagflis i bunnen. Fortsetter vi med det?

Aviser er ikke lurt, det kan de få spist, og trykksverte smaker ikke så godt i magen...

Prøv med sagflis, og gjerne med høy oppå. På den måten er det lett å rengjøre buret. (Og så synes kaninen sikkert det er gøy å gjemme seg i høyet)

Har hørt at hun kan få pilegrener. Men jg har ikke funnet et eneste piletre her! I hagen har vi lønnetre' date=' kirsebær og rogn. Kan hun få sånne grener?[/quote']

Jeg har hørt at kirsebærgrener (og eplegrener) er noe av det beste. Visste ikke om pilegrener (tror ikke vi har det i nærheten, heller...)

Miranda

Skrevet

Jeg ville aldri hatt åpen bunn på et ute bur. Ha alltid netting i bunnen fordi kaninen kan grave seg ut - og enda verre - andre dyr kan grave seg inn.

Sagflis og aviser er visst ikke bra nok i bunnen - men kutterflis er fint.

Vær forresten også oppmerksom på katter dersom kaninen går løst - de kan faktisk drepe små søte kaniner! :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...