Gå til innhold

Hvor ofte vasker du hendene?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vasker nok hendene mine litt oftere enn hva folk flest gjør har jeg inntrykk av.

Jeg vasker hendene mine..

etter at jeg har vært på do.

etter at jeg har hjulpet en av ungene på do.

før jeg tar ut av oppvaskmaskinen.

før jeg tar ut av vaskemaskinen.

etter at jeg har satt på en oppvaskmaskin.

etter at jeg har satt på vaskemaskinen.

før jeg lager mat.

ca 5 ganger iløpet av den tiden jeg lager mat.

etter at jeg har laget mat/før jeg spiser.

etter at jeg har vært en tur ute av huset hvis jeg har tatt på noe.

etter at jeg har vært ute med søppla.

etter at jeg har røyket.

etter at jeg har gjort husarbeid.

før jeg renser huden min.

før jeg tar på ansiktkrem.

etter at jeg har sminket meg.

etter at jeg har tatt i feiebrettet.

Ja.. jeg vasker meg i grunn på hendene etter at jeg har tatt på noe og før jeg skal gjøre noe :P Men det syntes jeg i grunn alle burde gjøre!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg vasker nok hendene mine litt oftere enn hva folk flest gjør har jeg inntrykk av.

før jeg lager mat.

etter at jeg har røyket.

Ja.. jeg vasker meg i grunn på hendene etter at jeg har tatt på noe og før jeg skal gjøre noe :P Men det syntes jeg i grunn alle burde gjøre!

Er det egentlig bra for huden å vaske hendene så mye?

Skrevet

Vasker hendene etter å ha vært på do, før jeg lager mat, mens jeg lager mat og ellers når jeg føler meg "skitten"

Har ikke troa på at det å vaske meg ofte på hendene gjør at jeg blir mindre syk, tror det heller er omvendt. Immunforsvaret har noe å bryne seg på, så det blir fint og sterkt..

Skrevet

Nei, det gjør mer skade enn det gjør nytte.

Skrevet
*etter toalett

*etter å ha vært ute

*før jeg lager mat

*underveis i matlaging

*etter å ha satt på klesvask

*etter å ha snytt meg

*før jeg skal spise, hvis jeg har gjort noe jeg anser som skittent, ellers ikke (men dette innebærer blant annet hvis jeg skal spise brødskive eller annet som holdes med hendene, og jeg har tastet på pcen først.)

*etter å ha klappet dyr, hvis jeg ikke skal klappe mer, eller hvis jeg skal spise

Me too :Nikke:

Skrevet

Jeg kan jo også legge til at jeg er hudterapeut og vasker (og spriter) da hendene mine svært ofte mens jeg er på jobb også - mellom hver kunde. Også er jo hendene mine i vann eller fuktige store deler av min arbeidsdag.

Om det er bra for huden kan jo diskuteres.. kommer helt ann på hvordan huden blir pleiet. Jeg er ikke rød, sår eller tørr.

Jeg syntes det er ekkelt å tenke på at folk gjør diverse ting uten å vaske hendene sine før/etter..!! Eksempel knyter sammen søpleposen med gamle matrester (som du kanskje ikke ser?) på håndtakene, går ut til søplekassen og løfter lokket med gud vet hvor mange ekle bakterier på og slenger posen oppi. Går inn igjen, gnir seg litt i øyet (fin måte å lett bli syk på), lager litt mat eller tar ut av oppvaskmaskinen.. vips så var ikke det bestikket så rent lengre.

Kvalmt! Folk flest kunne blitt flinkere med håndvasken.

Skrevet
Vasker hendene etter å ha vært på do, før jeg lager mat, mens jeg lager mat og ellers når jeg føler meg "skitten"

Har ikke troa på at det å vaske meg ofte på hendene gjør at jeg blir mindre syk, tror det heller er omvendt. Immunforsvaret har noe å bryne seg på, så det blir fint og sterkt..

Når jeg er hjemme hos meg selv, er jeg mindre nøye med hva jeg tar på og hvor mye jeg vasker hendene. Jeg tenker at jeg tåler mine egne og mannens bakterier bedre enn vilt fremmedes. Derfor lukker jeg f.eks. kranen på offentlige toalett med papir, men jeg gjør ikke det hjemme. Dette er bare mine egne oppfatninger, men jeg syns det er litt typisk at jeg sjelden blir forkjøla mens mannen har vært det med jevne mellomrom de siste årene. Jeg har altså ikke blitt smittet av ham de siste årene hvertfall, men da jeg i fjor bodde med en venninne i en liten leilighet, ble jeg smittet med en gang hun ble forkjølet. Det samme da jeg passet en treåring i forrige uke. Jeg klenger jo mye mer på mannen min, men han blir jeg aldri smittet av. Jeg lurer derfor på om jeg har blitt mer mostandsdyktig mot ham, fordi vi har levd så tett på hverandre over lang tid.

Men det kunne egentlig vært morsomt om noen gjennomførte en studie med håndvasking. Det fins sikkert allerede. Altså, om håndvasking utover de opplagte, som dobesøk osv, har noen effekt på sykdom. Jeg har forøvrig en venninne, som sa at hun begynte å vaske hendene oftere enn tidligere, og at hun samtidig ble mye mindre syk (hun var en god del forkjøla tidligere). Selv vasker jeg hendene forholdsvis ofte, tror jeg, og jeg er sjelden syk. Ikke at det beviser noe, men jeg tør heller ikke å vaske dem sjeldnere for å se hva som skjer. Jeg tror dessuten at det er flere ting som spiller inn på hvor mye syk man er.

Skrevet

Jeg vasker hendene altfor ofte, blir helt sår av det. Er vel ikke bra, men jeg orker ikke være skitten på hendene. Orker ikke ramse opp alle situasjoner, men det viktigste er definitivt i forbindelse med mat. Før, under, etter. F.eks: vasker hendene før jeg finner frem knekkebrød. Tar på pålegg, f.eks cottage cheese og syltetøy. Deretter rydder jeg bort og vasker hendene igjen. Hvorfor? Gud vet hvem som har tatt på flasken med syltetøy/boksen med cottage cheese! Grøss.

Skrevet
Etter at jeg har vært på do.

Før jeg lager mat.

Når jeg føler for det.

Omtrent som lillesky + etter brødbaking og annet som lager søl.

Er ikke overrenslig, men klarer meg godt ;) Aldri syk.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
Skrevet

*etter dobesøk

*etter bleieskift

*før mat

*før matlaging

*om jeg blir skitten

*etter røyking av sigaretter

*etter å ha vært ute

*etter å ha satt på vaskemaskinen med klær

*etter å ha satt inn i oppvaskmaskinen

*etter å ha klappet dyr

*før jeg legger meg

*når jeg står opp

hm.. har sikkert glemt noe, føler jeg vasker hendene veeeldig ofte..

Skrevet

før jeg lager mat.

etter at jeg har røyket.

Jeg mener ikke å være frekk, men gjør du egentlig så mye annet enn å vaske hendene dine? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...