Gå til innhold

Forrett til rype?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gourmet kvelder sammen med noen venner og har denne gang tenkt å servere rype. Hvilken forrett kan passe til det?

Egentlig hadde vi tenkt å lage Bruchetta med tomat til forrett og videre ha Dr. Mauds Pudding til dessert.

Noen som har andre gode ideer? Eller blir denne kombinasjonen helt feil?

Hvilket tilbehør bør en ha til rype? Er det vanskelig å få den mør og god?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes bruschetta med tomat - sånn tradisjonell italiensk med basilikum og mozzarella - høres litt feil ut før rype, mest pga mat-tradisjons-krasjet. I hvert fall om rypene tilberedes på "norsk" vilt-vis. Men kanskje det kunne vært godt med en mer norsk og sesongbasert vri på bruschettaen, f eks at den serveres med stekt kantarell?

Desserten høres forsåvidt god ut. Det er så lenge siden jeg har spist rype at jeg ikke tør uttale meg så bastant om hvor godt den passer, men personlig ville jeg nok her også prøvd å inkludere råvarer fra skogen, multer, epler eller bærsaus eller noe. Hvor godt noe passer kommer an på hvordan du tilbereder rypene også. (men serveres de med fløte/rømmesaus tror jeg kanskje puddingen blir litt mektig og at det er bedre å lage noe med mindre eller uten fløte/melk til dessert?).

Skrevet

Jeg synes bruschetta med tomater clasher litt med rype - det passer kanskje bedre med en norskere forrett? En mulighet kunne være en tilsvarende rett med feks skogssopp, som denne. Velger du den, kan det være en fordel å unngå både sopp og grønne bønner i rypetilbehøret.

Andre forslag kan rett og slett en god hjemmelaget blomkålsuppe, eller feks kremet purésuppe av norsk sellerirot, som også er flott nå. En tredje mulighet kan være gravlaks med sennepssaus (men litt tungt og vinterlig, kanskje?).

Jeg er ingen rypespesialist, men mener at Nilma lager en god blåbærsaus som hun bruker til bl.a. rype (?). Jeg har selv laget pærer kokt i rødvin sammen med noen tyttebær og litt melis, og brukt til annet vilt, og ser for meg at det også ville være nydelig til rype. Sammen med feks brokkoli og ovnsbakte mandelpotetbåter (+ pastinakk?) eller røsti.

Velger du toast med kantareller til forrett, kan du også ha tyngre og mer fløtebasert saus eller annet tilbehør til rypene.

Dronning Maud-pudding til dessert høres veldig godt ut! :)

Skrevet
Jeg synes bruschetta med tomat - sånn tradisjonell italiensk med basilikum og mozzarella - høres litt feil ut før rype, mest pga mat-tradisjons-krasjet. I hvert fall om rypene tilberedes på "norsk" vilt-vis. Men kanskje det kunne vært godt med en mer norsk og sesongbasert vri på bruschettaen, f eks at den serveres med stekt kantarell?

Haha, gjest, du svarte det samme som meg mens jeg skrev innlegget mitt!

Men vi er altså hjertens enige, da. :fnise:

Skrevet
Haha, gjest, du svarte det samme som meg mens jeg skrev innlegget mitt!

Men vi er altså hjertens enige, da. :fnise:

Det er bra, og jeg er litt fornøyd med meg selv fordi jeg har ytterst lite treretters-erfaring :sjarmor:

Skrevet (endret)

Jeg har fått servert varmrøkt selvfisket villaks til rypemiddag, og det passet perfekt. Servert med litt rømme og grønt.

Forresten er jeg enig med både gjest og Eurydike vedrørende stilkrasj.

Endret av Elastica
Gjest Deception
Skrevet

Jeg er enige med to sistnevnte talere; gjerne stekt skogssopp/gratinert sopp på god toast til forrett, noe som egentlig fungerer bra, siden hovedretten muligens er ganske mager, i hvertfall kjøttet. Til rosastekt rypebryst har jeg selv med stort hell servert saus med blåbær, ørlite honning og en dæsj crème fraîche, og ovnsbakte båter av pære og mandelpotet, krydret med timian.

Dessert mangler jeg kompetanse på.

Skrevet

En veldig enkel ekstra dessertidé, forresten, som er perfekt akkurat nå:

Plommer (ca. 4 pr pers er nok), saften av en presset appelsin, en kanelstang og/eller et par stjerneanis og lønnesirup (1 ss for hver 3-4 plomme) i en ildfast form. Bakes i ovnen ved 180-200 grader i 40-45 min. Serveres varme eller lune med en kule vaniljeis, og gjerne krumkaker eller andre kjeks/småkaker.

Men jeg synes som sagt også Dronning Maud-pudding er en ypperlig idé, særlig om det ikke blir for mye fløte i hovedretten.

Skrevet

Lodderogn med rødløk og rømme synes jeg passer veldig fint som forrett til rype. Har servert det flere ganger selv, og lodderogn er bare så godt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...