Gå til innhold

Samfunnsmessige årsaker til overvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man vil gå ned i vekt, må man spise mindre enn det man forbruker. Det er noe alle vet. Det har vært en rekke tråder på KG i det siste vedrørende dette, og denne er IKKE en av disse.

Jeg lurer på hva dere mener er samfunnsmessige årsaker til overvekt? Gjennomsnittlig BMI har gått opp i befolkningen samtidig som at våre matvaner har endret seg; på 50-tallet var nesten all mat hjemmelaget, mens nå spises det mye ferdigmat og junkfood. Tidligere hadde man kanskje en mer aktiv livsstil, mens nå er det mye mer av sofa, TV og PC. Og askese, pietisme og måtehold sto kanskje sterkere før.

Hva mener dere er samfunnsmessige årsaker til overvekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis man vil gå ned i vekt, må man spise mindre enn det man forbruker. Det er noe alle vet. Det har vært en rekke tråder på KG i det siste vedrørende dette, og denne er IKKE en av disse.

Jeg lurer på hva dere mener er samfunnsmessige årsaker til overvekt? Gjennomsnittlig BMI har gått opp i befolkningen samtidig som at våre matvaner har endret seg; på 50-tallet var nesten all mat hjemmelaget, mens nå spises det mye ferdigmat og junkfood. Tidligere hadde man kanskje en mer aktiv livsstil, mens nå er det mye mer av sofa, TV og PC. Og askese, pietisme og måtehold sto kanskje sterkere før.

Jeg er enig i det du skriver Zia. I tillegg er jo usunn mat ofte billigere enn dyr mat, men det er en ganske laber unnskyldning. Det finnes mye sunn mat som er rimelig også.

Skrevet

noen få, i tilfeldig rekkefølge:

- overflod - de fleste i vårt hjørne av verden har råd til å spise seg overvektige

- stillestittende arbeid for flere

- bilkjøring (#1)

- vaskemaskiner (virker kanskje søkt men stopp et øyeblikk og tenk hvor sykt mye energi dine oldemødre var nødt til å bruke på å vaske klær for hånd da!)

Skrevet

Økonomi er det først jeg tenker på - nå har vi råd til bil, ergo så går og sykler vi mindre, vi har råd til ferdigmat - ergo lager vi mindre av maten selv og er kanskje mindre bevisste på hva vi har i oss.

Unger er mer stillesittende - alt arbeid av i dag krever mindre energi enn det gjorde for bare 30 år siden - det er lavere krav til hver enkelt når det gjelder husarbeid osv og alt har blitt lettvint.

Skrevet

Økonomi - vi spiser mer mat, mer kjøtt, "søndagsmiddag" eller det vi har mest lyst på oftere. Før spiste man oftere fisk fordi det var billigere, og sikkert mindre av sukker, fett etc som faktisk gjorde utslag på budsjettet dengang.

Til en viss grad er matlagingskunnskaper borte (eller har hoppet over en generasjon) og dermed bevisstheten rundt hva maten inneholder mindre... man kan skylde på likestilling og tidspress, men der jeg vokste opp ser jeg at mange av de mest overvektige barna er innvandrerbarn, så jeg tror mer på en kombinasjon av (uvant) overflod og mangel på fysisk aktivitet enn at man er dårlig til å lage mat.

Bilkjøring og mer trafikk -> mange steder er det ikke tilrettelagt for at man kan gå langs veiene heller, så man "må" kjøre.

Masse underholdning i hjemmet, lite fysisk arbeid og for endel lite fysisk aktivitet og trening i fritida også.

Skrevet

Jeg husker jeg leste hvor mye sukker man spiser i snitt i året i dag, sammenlignet med for 50 år siden, og det var mange kilo i forskjell. Mye sukker, mye ferdigmat, generelt mer stillesitting blant voksne og barn, på jobb og fritid. Jeg har dessuten inntrykk av at man i dag omtrent blir sett på som en dårlig forelder om man lar barna sykle til fritidsaktiviteter selv, og at det er mye kjøring.

Skrevet

Eg trur det har mykje å seie at folk har betre økonomi og har råd til å ete luksusmat kvar dag, saman med at det er ei viss L'Oreal-haldning blant folk: "fordi jeg fortjener det!" og då er det liksom greit å ete festmat midt i veka. Samstundes kan jo ikkje desse ungane gå eller sykle ein meter til trening, skule eller vener, av grunnar eg ikkje fattar.

Til sist trur eg vi har utvekla ei klienthaldning i samfunnet vårt, der alle problem lett blir definerte som eit samfunnsproblem, som dermed samfunnet, eller i alle fall ikkje folk sjølv, må ordne opp i. Vi har ikkje kultur for å slite litt for å oppnå noko.

Skrevet
Eg trur det har mykje å seie at folk har betre økonomi og har råd til å ete luksusmat kvar dag, saman med at det er ei viss L'Oreal-haldning blant folk: "fordi jeg fortjener det!" og då er det liksom greit å ete festmat midt i veka. Samstundes kan jo ikkje desse ungane gå eller sykle ein meter til trening, skule eller vener, av grunnar eg ikkje fattar.

Til sist trur eg vi har utvekla ei klienthaldning i samfunnet vårt, der alle problem lett blir definerte som eit samfunnsproblem, som dermed samfunnet, eller i alle fall ikkje folk sjølv, må ordne opp i. Vi har ikkje kultur for å slite litt for å oppnå noko.

Men mye av det usunne som spises, er jo heller ikke luksusmat. Det er kjapp og fet ferdigmat. Jeg tror dette med maten handler vel så mye om manglende tid, og en oppfatning av at sunn mat må ta så mye lengre tid enn ferdigmat, noe som ofte ikke er tilfellet.

Skrevet

* Vi har tilgang på mer mat og godteri

* Det er enklere, raskere og billigere å spise dårlig mat enn sunn mat

* Folk sitter mer stille, ikke minst sitter barn mer stille, og bruker mer tid inne foran pc/tv enn ute og leker og klatrer i trær

* Man trenger ikke bevege seg så mye for å leve, det meste kan fikses foran pc'n (jobb, bank, post, shopping osv)

Skrevet

Som en som har vært i det "gamet", må jeg si at det som nesten var verst, var at godteri og brus er tilgjengelig overalt. Er butikken stengt, så er det døgnåpne bensinstasjoner. Godtehylla på en strategisk plass i butikken. Ingen god løsning for et svakt menneske (som jeg var). Jeg vil også tørre å påstå at en årsak er alle "oppskriftene" på superkurer:Gå ned ti kilo på ti uker ol. Nå har det vært økt fokus på sukkerbruken de siste årene, og det har jo medført at det har gått ned, folk blir mer bevisste, skjønt det er en lang vei å gå fortsatt.

Og selvfølgelig faktorer som bedre økonomi, mer stillesittende hverdag, tidspress, mangel på ernæringskunnskap (jeg har venninner som ikke vet hva protein er....), alt som er nevnt før i tråden, spiller inn. Jeg har nå gått ned mine overflødige kilo, men jeg savner et større fokus på at hver enkelt må ta ansvar for egen helse. Det er det til syvende og sist bare en selv som får gjort noe med, det er IKKE noe "samfunnet" får gjort.

Gjest Peachbud
Skrevet

Veldig mange har bil. Flere burde sykle, gå eller bruke bussen (da går en i alle fall til busstoppet)

Skrevet
Unger er mer stillesittende - alt arbeid av i dag krever mindre energi enn det gjorde for bare 30 år siden - det er lavere krav til hver enkelt når det gjelder husarbeid osv og alt har blitt lettvint.

enig. Hverdagsmosjonen er mye mindre, fordi vi ikke må. Vanlige hverdagsoppgaver krever mye mindre fysisk aktivitet enn det gjorde før.

Også er alt så tilgjengelig. Det gjelder jo spesielt i de største byene da. Tenker alltid på de tnår jeg er i Oslo feks. - det er ikke mange meterne mellom hvert sted du kan stikke innom å kjøpe en kaffelatte, kakestykke, bolle, sjokolade, ferdig mat til å spise mens man går - etc.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er helt enig i at den hjemmelagede maten man hadde før bestandig var sunnere enn i dag. Det kommer nok helt an på familien. Kjøttkaker med fet brun saus, potetball med flesk, hos oss hadde vi mye fisk og det var jo sunt og forholdsvis magert, men det var alltid smeltet smør og flesk til. Og så var det gjerne dessert til. Salat var ikke så vanlig den gang, gulrøtter var den mest vanlige grønnsaken. Mer kaffemat var det også husker jeg, enhver husmor med respekt for seg selv hadde minst en kake å servere til kaffen hver dag. Vi var mye ute og lekte, men familien min gikk ikke mye på tur og vinteraktiviteter var det kun vi ungene som bedrev. Med en tv-kanal så var det begrenset med tid man tilbrakte foran skjermen og det var jo positivt, data hadde vi ikke hørt om og tv-spill lå utenfor vår fatteevne. Så ungene var mer ute og løp av seg energien.

Men som de andre sier så har nok tilgjengeligheten mye å si idag, har du lyst på en sjokolade eller muffins, eller pølse så får du tak i det uansett hvilken dag det er og når på døgnet. Mye ferdigmat, 7/11 selger varmretter og det er vel ikke det sunneste alternativet med mye fett og karbohydrater. Lettvint for den som bor alene og ikke orker lage mat til seg selv. Og de stillesittende aktivitetene har blir flere, pc, tv-spill og ørten tv-kanaler som sender døgnet rundt.

Skrevet

Tilgjengelighet av kjapp mat er et stort poeng. Og det som er mest tilgjengelig over alt er ikke gulrøtter akkurat. Hva fikk man egentlig av mat på bensinstasjoner før? Det var vel knapt slik at de hadde noe annet en olje og bildeler.

Så jobber veldig mange så langt unna arbeidsplassen at de må ta bussen eller kjøre. Bolig og arbeidsplass er helt adskilt for veldig mange, og når de kommer hjem er det lite som skjer i nabolaget. Skal man handle må man kjøre et sted osv.

Jeg leste nylig en undersøkelse som viste at folk som bor i by ofte beveger seg mer enn de som bor i drabantbyer eller på landet (tror ikke bønder var med), fordi de går til butikken og jobben osv.

Mye av den naturlige bevegelsen er ryddet vekk. Man trenger ikke engang bære handleposene ut i bilen, det er bare å trille og parkere handlevogna på parkeringsplassen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...