Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Pupsilure
Skrevet (endret)

Dette blir vår 2. jul som samboere. I fjor var vi hos hans familie, i år skal vi til min. Men jeg lurer på når vi skal lage vår egen jul :sjenert: . Tenker at vi gjør det når vi får barn, men det blir kanskje rart det også. Han og jeg og en baby bare. Eller så kan vi kanskje invitere hans og min familie annet hvert år, men det er ikke så lett det heller, for det blir fort for mange, og vanskelig for flere å komme til oss.

Når har dere begynt med det? :)

Endret av gjesp
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi feiret jul sammen i eget hus for første gang i fjor. Da hadde vi vært sammen over 8 år. Tidligere juler har vi som oftest delt oss og dratt til hver våre familier (som bor langt fra hverandre, så feiring kan ikke kombineres) bortsett fra to år hvor han feiret med min familie.

Glemte å nevne at da vi feiret sammen her i fjor, og når vi kommer til å feire sammen framover, så har familiene våre vært invitert. Så det er ikke bare oss to da. ;)

Endret av Arkana
Skrevet

Vi feiret jul hjemme det første året vi bodde sammen. Da inviterte vi foreldrene mine og broren min. Senere har vi feiret 2 ganger hjemme, bare oss to og ungene. Herlig julefeiring. Det nytter ikke å planlegge feiring annethvert år med mine og hans foreldre, for vi har jo flere søsken som også vi feire med de. Så vi tar det fra år til år og feirer litt her og litt der, men trives godt hjemme.

Skrevet

Vi feirer fremdeles hver for oss. Også i år, selv om vi gifter oss på nyttårsaften. Tror kanskje vi kommer til å fortsette med det til vi får barn. Nå satser vi på at vi har det til neste jul da ;)

Men selv om vi får barn så kommer vi nok IKKE til å ferie hjemme hos oss på lenge. Det måtte være et enkelt år dersom det er noe spesielt (at vi har termin tett på jul eller noe slikt).

Foreldrene mine begynte ikke å feire jul hjemme hos seg selv før for kanskje 6-7 år siden, før det var vi alltid ett år hos farmor og farfar og ett år hos mormor og morfar. Så de har enda noen år igjen før de har tatt sin del ;)

Skrevet

Vi har reist annenhvert år til familiene i mange år nå, og jeg trur ikke vi begynner å feire "alene" før det er praktisk mest gunstig. På grunn av at det er "storfamilien" på begge sider, kan man ikke begynne å invitere noen uten å ødelegge tradisjonene der heller. Så det kommer av seg selv når vi synes det er naturlig, tenker jeg. Det viktigste for meg er at vi to er sammen, uansett om det er hos familien eller for oss selv.

Skrevet

Vi har feira hver jul sammen, men ikke hjemme hos oss selv. Satser på at vi begynner med det når vi bygger oss nytt hus. Og da kommer vi til å invitere familie.

Skrevet

Vi feirer annethvert år hos foreldrene mine og foreldrene hans. Ingen av oss har så stor familie (kun gjenlevende besteforeldre+foreldre og søsken, ingen kjærester av søsken og ingen tantebarn). Så foreløpig er vi 7-8 stk som feirer sammen avhengig av hvor vi er.

Kommer nok ikke til å feire jul hjemme før vi får et større sted å bo og barn, og da kommer vi nok også til å invitere våre foreldre og kanskje søsken og hvis det er plass (har bare ett søsken hver).

Skrevet

Dette blir min og sambos 4. jul sammen. Den aller første julen feiret vi hver for oss, men sambo kom til meg og min familie litt ut på kvelden. Denne julen hadde vi enda ikke flyttet sammen enda. De to siste julene har vi bodd sammen og feiret med min familie. Delvis fordi jeg føler at det ikke blir jul om jeg skal feire noe annet sted og ikke vil la mine foreldre og lillebror (11år) sitte alene på julaften . Delvis også fordi det ikke spiller så stor rolle for sambo hvor han er og at når hans familie samles har det en tendens til å bli veldig slitsomt. Vi trives rett å slett bedre i min families selskap. Vi kommer også i år til å feire sammen med mamma og pappa og lillebror. Og dette fortsetter vi nok med til vi får en liten en. Dette håper vi jo skjer i løpet av neste år, så kanskje inviterer vi til julaften neste år. Hvem vi inviterer og hvordan det blir får vi se når den tid kommer.

Skrevet

Vi har vært sammen i 7 år og samboere i 3 til jul, og har ennå ikke feiret sammen.

Så lenge vi ikke har barn, ønsker vi fortsatt å feire sammen med hver våre familier.

Vi kommer nok ikke til å feire i eget hjem før vi bor i enebolig og har plass til begges familie :)

Skrevet

Det er vel smak og behang - da jeg flyttet hjemmefra og sammen med min første samboer, så inviterte vi moren og faren min og besteforeldrene mine til jul med en gang.

Syns det på en måte er et symbol på å være inne i egent hus å ha hatt julen der.

Flyttet inn i mitt hus for ett år siden, men den julen var vi invitert bort, så denne julen har jeg tenkt å feire hos meg selv.

Skrevet

Ifølge mange jeg kjenner kommer det av seg selv med den andre ungen... med et barn fortsetter man gjerne å reise hit og dit, med to blir det for mye styr, så da feirer man gjerne hjemme. Med mindre man bor sånn at man kan sove hjemme, og spise middag hos familien likevel da... mine foreldre feiret jul "for seg selv" første gangen etter at jeg var begynt på skolen tror jeg, ellers var vi stadig hos besteforeldre.

Jeg og mannen har feiret jul sammen så lenge vi har vært sammen, annethvert år hos min og hans familie i 6 år nå, det blir den 7. gangen i år, og dette er første jul med barn, og vi reiser til hans familie med mini på slep.

Skrevet

Vi feirer fortsatt sammen med min eller hans familie. Synes det er koseligst når vi er flere. Og jeg kunne ikke tenkt meg å feire jul uten mannen min! Så at vi splitter oss er helt utenkelig for oss

Skrevet

För MIG är det otänkbart att vi INTE skulle ha firat jul så snart jag var sambo. Klart jag vill vara med min sambo eller make på julafton, äta tillsammans, mysa tillsammans, umgås med en av våra familjer för att vi är ett PAR.

Vi firade jul hemma andra julen som sambos, då hade jag termin kring jul så det var oaktuellt att resa. Sedan dess har vi nog varit hemma var annan jul.

Men som sagt, jag vill absolut vara tillsammans med min partner en sådan dag, och jag vill inte heller behöva stressa genom för att besöka två-tre-fyra hem på julafton för mat och pakker. Jag tycker man är EN plats på julafton och firar.

Efter förra julen, med lång bilresa efter inställda flyg, har vi bestämt oss för att vara hemma i flera år. Jag orkar inte resa så långt med julegaver fram och tillbaka och stressa med alla andra som också är ute och reser.

Skrevet

Vi feiret første julen sammen i fjor. Da var vi hjemme hos oss selv, men hos mine foreldre (som bor i samme by) på julaften. Hans foreldre kom tilreisende noen dager i romjulen. Dette året skal vi reise til hans foreldre og feire julaften der, det er ikke helt avklart hvor lenge vi blir der.

Neste jul er vi nygift, og vi vurderer å feire jul hjemme hos oss selv da. Men det må vi se. Jeg er ikke så stor fan av disse intense familietradisjonene der absolutt alle skal samles over lengre tid for "nå skal vi kose oss". Det har lett for å bli litt for tett, er min erfaring. Men nå kjenner jeg ikke til hvordan dette fungerer i andre familier enn min egen.

Heldigvis er det vi selv som bestemmer hvor vi ønsker å feire jul slik det er nå, og ting er relativt fleksibelt i familiene våre. Så får vi la tiden vise om vi blir her eller der i julene som kommer. Prøver å fordele litt likt mellom familiene ihvertfall. Om det utvikler seg til at det blir "krevd" vår tilstedeværelse annenhver jul hos annenhver familie, blir jeg veldig frustrert. Gjør mitt beste for å holde forventningene nede, og håper det ikke utvikler seg slik...

Skrevet (endret)

Jeg har fortsatt ikke feiret julaften med mannen, selv etter en god del år sammen. Det handler mest om kompliserte familiegreier når man har skilte foreldre, om forpliktelser, sørge for at noen ikke blir sittende alene osv. Jeg har egentlig sett for meg å ha det sånn til vi får barn, men det er ikke sånn jeg egentlig vil ha det.

Å invitere til oss, kan sikkert skje etter hvert når vi feirer sammen, og spesielt når vi skal være sammen med deler av min familie. Det er ikke så mange, og de bor også i leilighet, så da kan vi like gjerne ha det her. Men egentlig virker det aller koseligst å begynne å invitere når man har hus. Det er noe eget med jul i hus.

Selv om vi ikke har feiret julaften sammen forresten, så feirer vi de andre dagene sammen, og jeg har ofte kommet til hans foreldre sent på kvelden på julaften. Våre foreldre bor nær hverandre, så det er ikke noe problem å kombinere. Vi bor nå ikke så langt unna dem igjen heller.

Men det er en litt rar tanke å skulle feire med en annen familie, med deres tradisjoner også. Blant annet denne pakkeåpningen deres, syns jeg er merkelig. Der åpner man mange pakker samtidig, og man vet knapt hva de andre har fått. Hos oss åpner man en og en, og alle beundrer og kommenterer.

Endret av Vera Vinge
Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi begynte å feire jul sammen da vi var gift, men vi feirer fremdeles ikke hjemme hos oss selv. Hittil har det vært annenhvert år hos hver av foreldrene.

Gjest RuskeSara
Skrevet

Vi har vært sammen i 7 år, og samboere i snart 4. vi feirer jul sammen, men er er ikke sammmen på selve julaften.

Dette har sammenheng med at sambo har skilte foreldre. Han tilbringer julaften hos dem annenhvert år, og den som ikke får julaften, får da 2.juledag. Det vil si at han har julaften 2 ganger. Jeg er alltid med 2.juledag, så da får jeg det også :happy:

Denne ordningen fungerer kjempebra for alle.

For meg blir det ikke jul før jeg drar "hjem" til mor og far, og det kommer jeg nok til å fortsette med en stund.

Jeg regner med at vi kommer til å feire selve julaften sammen når vi får barn, men jeg tror det blir lenge til vi har julaften hos oss.

Skrevet

Vi feiret hos moren hans i fjor, året før hver for oss, men da hadde vi bare vært sammen i et par mnd.

I år vet jeg ikke, for jeg tror kansje sambo skal bort med faren sin, men han er ikke sikker selv. Om sambo skal bort er jeg usikker på om jeg skal feire hjemme, eller om jeg skal prøve å feire med venner. Har flere venner som enten ikke prater med foreldrene, eller som har foreldrene såpass langt borte at de ikke gidder å dra hjem i jula.

Gjest Gjest_Angelheart_*
Skrevet

Vi har alltid feiret jul sammen så lenge vi har vært sammen.. Noe annet ville vært utenkelig. Jeg er også mest glad i å feire jul hjemme hos meg selv, så vi er alltid her. Inviterer min familie og hans familie til julaften annenhvert år.

Selv husker jeg fra jeg var liten at vi feiret annenhver jul hos de forskjellige besteforeldrene. Jeg hatet det..... Masse stress med kjøring frm og tilbake, masse mennesker og ingenting var slik jeg ville ha det.

Da jeg var 12 år fikk jeg nok, nektet å bli med til bestemor. Etter det ble det til at vi feiret jul hjemme hos oss selv og alle var enige om at det var mest koselig.

Skrevet

Første året vi var sammen, var han med meg på nattevakt natt til julaften, og reiste hjem til sin mor så han var der julaften ettermiddag og kveld. Første juledag kom han tilbake og feiret med meg og min familie, hos mine foreldre.. :)

Andre året vi var sammen, fant vi ut at vi måtte få til en rutine på annethvert år. Og da ble det "hans år" det året, siden det skal gå opp i opp med min søster og hennes svigerfamilie også.. :)

Jeg har et tilnærmet SYK elsk for jula, så for at overgangen med tradisjoner osv skulle bli mykest mulig, inviterte vi hans mor og bror til oss på julaften! ;) Da fikk jeg alt som jeg ville, selv om jeg måtte feire med nye mennesker! ;) Hehe!

Syntes forøvrig det var skikkelig stas å skape jul i eget hjem! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...