LukaFrost Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Denne artikkelen stod nylig i Adressa. http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1146725.ece "Alle" bruker Wikipedia nå, men hva slags andre oppslagsverk bruker du? Selv har jeg brukt Kunnskapsforlagets blå ordbøker mye opp i gjennom årene, men det er jo så lettvint å bruke nettet også. Like vel er jeg litt skeptisk til Wikipedia. Særlig til bruk i faglig sammenheng. Det er jo varierende kvalitet på det som blir lagt ut. Ingen kommer hjem til meg og oppdaterer bøkene mine. Nettet derimot... Hvilke oppslagsverk/ordbøker på nett bruker du?
villen Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Husker for noen år tilbake en sammenligning mellom feilfrekvens i Wikipedia og Encyclopaedica Britannica, der Wikipedia ikke kom så dårlig ut som man kunne fryktet. Men i årene siden har det jo vist seg gang på gang at noe pålitelig oppslagsverk kan Wikipedia aldri bli. Så jeg bruker det, men tar absolutt alt derfra med en stor klype salt... Jobbet en del i skolen og synes det er skummelt med en generasjon som later til å tro at så lenge de klarer å finne minst én side på internett der noen hevder ett eller annet, er ett eller annet å betrakte som bevist... Tror det blir mer og mer viktig å lære ungdom kildekritikk (ettersom de eksponeres for et stadig større utvalg kilder uten noen form for kvalitetskontroll), men har de lærere som er i stand til å gjøre det?
Gjest Bolledeig Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Jeg tror nok dessverre at kildekritikken blir dårligere ja. Jeg ser stadig vekk folk som skal "bevise" noe som omtrent linker til en obskur piczo-side og peker på den, det er jo ikke akkurat som om alt som står på nett er Sannheten, og det tror jeg det er fort å glemme, særlig om det i tillegg ser litt proft ut også.
tomatsuppe Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 jeg bruker wikipedia som regel. Men det er om jeg lurer på noe, men ikke skal bruke det til noe. Kunne aldri funnet på å brukt det i faglig sammenheng. For det meste bruker jeg referansedatabaser på nett for å slå opp fagartikler...
Gjest *Mim* Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Jeg bruker ofte Wikipedia. Vet at Store Norske finnes på nett, men det må man kanskje abonnere på?
Gjest Emera Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Bruker Caplex litt, og Wikipedia innimellom.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #7 Skrevet 10. september 2008 Jeg bruker wikipedia til generell informasjon, men er ekstra på vakt hvis emnet er omstridt. Elles bruker jeg diverse seriøse fagsider og databaser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå