Gå til innhold

Krysse gangfelt/gaten med barnevogn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes dere om mødre/fedre som krysser gaten med barnevognen foran seg?

Personlig synes jeg det er helt utrolig at noen gjør det.

Når barna blir større er de fleste veldig forsiktig med barna og tar de i hendene og holder de fast når de krysser gaten/gangfeltet.

Når barna ligger i barnevognen virker det ikke som om alle tenker på samme beskyttende måte men dytter barnevognen foran seg slik at de er helt sikre på at hvis de blir utsatt for en påkjørsel så skal i alle fall barnevognen bli truffet!

Nei, gå først selv og dra barnevognen etter dere!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med mindre du styrter ut i gata uten å ha sett deg om først, så er sjansene like store for at barnevogna blir truffet om triller den foran eller bak deg..

Nissefar...

Skrevet

Det høres da fryktelig tungvint ut å dra barnevogna bak? Jeg er ekstra forsiktig før jeg går ut i gangfeltet når jeg har med vogn, og har øyekontakt med sjåfør før jeg går. Men jeg snur ikke hele ekvipasjen rundt nei...

Skrevet

Ehh, jeg går over gata med vogna forran meg.

Men jeg går da ikke ut i gata uten å ha sett meg for først, slik at jeg vet at jeg ikke blir påkjørt, nettopp fordi der enten ikke er biler i sikte, eller de har stoppet opp for å slippe meg over. Jeg løper da ikke ut i gata uten å ha sett meg for...

Skrevet

Grunnen til at jeg synes man bør gå foran vognen er at de to gangene jeg har sett noen med barnevogn bli påkjørt har alltid vognen blitt truffet og kastet bortover gaten, mens mor har kommet fysisk uskadet fra påkjørselen.

Alle sier jo at de ser jeg for, og stort sett går det jo bra, men alle kan glippe en gang i blant (noen blir faktisk påkjørt!) og da må det da være tryggere å gå først selv selv om det er litt tungvint. Det kan jo redde barnets liv.

Skrevet

Det syns jeg grenser til hysteri. Det tryggeste er jo strengt tatt å ikke krysse veien da. Eller å ikke gå tur. Holde seg inne, i nærheten av nødutgang om det skulle begynne å brenne....

Skrevet (endret)
Det syns jeg grenser til hysteri. Det tryggeste er jo strengt tatt å ikke krysse veien da. Eller å ikke gå tur. Holde seg inne, i nærheten av nødutgang om det skulle begynne å brenne....

Det var jo en pussig kommentar siden ingen har snakket om hva som er totalt tryggest, men hva man gjør når man faktisk er ute å går med barnevognen og skal krysse gaten.

Hvorfor er det mer hysteri å gå med vognen etter seg over gangfeltet enn å gå med den foran seg?

Endret av Confidence
Skrevet (endret)
Hva

Når barna blir større er de fleste veldig forsiktig med barna og tar de i hendene og holder de fast når de krysser gaten/gangfeltet.

Når barna ligger i barnevognen virker det ikke som om alle tenker på samme beskyttende måte men dytter barnevognen foran seg slik at de er helt sikre på at hvis de blir utsatt for en påkjørsel så skal i alle fall barnevognen bli truffet!

Når barna blir større går de på egne bein, med sin egen vilje, og holdes for at de skal gå i riktig retning og riktig tempo, og ikke løpe ut i trafikken.

Spedbarn i vogn går ikke sin vei, og det er tilstrekkelig å holde godt fast i vognen.

Synes det er helt utrolig at du beskylder foreldre som bruker barnevognen på normal måte for å ønske at barnet blir truffet i stedet for dem om det skulle skje en påkjørsel.

Endret av men
Skrevet
Det var jo en pussig kommentar.

Hvorfor er det mer hysteri å gå med vognen etter seg over gangfeltet enn å gå med den foran seg?

Folk får dra vognen som de vil for meg, men jeg mener det grenser til hysteri å tenke at det er "utrolig" å skyve den foran seg fordi du har sett to som har blitt påkjørt... Man kan ikke tenke slik. Forøvrig syns jeg hele temaet er pussig jeg da ;-)

Skrevet
Hva synes dere om mødre/fedre som krysser gaten med barnevognen foran seg?

Personlig synes jeg det er helt utrolig at noen gjør det.

Nei, gå først selv og dra barnevognen etter dere!

Mener du at de omtrent løper ut i veien med barnevognen foran seg?

Skrevet
Når barna blir større går de på egne bein, med sin egen vilje, og holdes for at de skal gå i riktig retning og riktig tempo, og ikke løpe ut i trafikken.

Spedbarn i vogn går ikke sin vei, og det er tilstrekkelig å holde godt fast i vognen.

Synes det er helt utrolig at du beskylder foreldre som bruker barnevognen på normal måte for å ønske at barnet blir truffet i stedet for dem om det skulle skje en påkjørsel.

-------------------------------

Jeg har da ikke beskyldt noen for å ønske at barnet blir truffet. Men det har vært konsekvensen de gangene jeg har sett en barnevogn bli påkjørt.

Synes bare det er rart at den normale måten å krysse en gate på er å dytte barenvognen foran seg.

Etter min mening burde det som var normalt at man gikk først med barnevognen bak seg.

Skrevet
Mener du at de omtrent løper ut i veien med barnevognen foran seg?

Selvsagt mener jeg ikke det, har da aldri skrevet det heller.

Men HVIS noen skulle være så uheldig at det dukker opp en bilfører som er for sen i et kryss og smetter over på rødt så kan det jo skje at man blir påkjørt selv om man er aldri så forsiktig og ser seg om i alle retninger. Det er jo tross alt noen som blir påkjørt her i landet.

Etter de to ulykkene jeg opplevde (en med tragisk utfall) så begynte jeg i alle fall å gå først ut selv. Fikk bedre oversikt også da når det står mange andre mennesker på fortauet. Når jeg sto den "normale" veien så sto jeg jo en meter inne på fortauet og så iblant ikke veien for bare mennesker men gikk når de andre gikk.

Digresjon : Forøvrig så jeg en mor som løp med barnevogn over Majorstuakrysset her om dagen for å rekke 20-bussen til Galgeberg. Så noen gjør det jo :)

Skrevet
Selvsagt mener jeg ikke det, har da aldri skrevet det heller.

Men HVIS noen skulle være så uheldig at det dukker opp en bilfører som er for sen i et kryss og smetter over på rødt så kan det jo skje at man blir påkjørt selv om man er aldri så forsiktig og ser seg om i alle retninger. Det er jo tross alt noen som blir påkjørt her i landet.

Etter de to ulykkene jeg opplevde (en med tragisk utfall) så begynte jeg i alle fall å gå først ut selv. Fikk bedre oversikt også da når det står mange andre mennesker på fortauet. Når jeg sto den "normale" veien så sto jeg jo en meter inne på fortauet og så iblant ikke veien for bare mennesker men gikk når de andre gikk.

Digresjon : Forøvrig så jeg en mor som løp med barnevogn over Majorstuakrysset her om dagen for å rekke 20-bussen til Galgeberg. Så noen gjør det jo :)

Beklager. Det var ikke en selvsagt for meg. :klaske:

Men er det bare jeg som ikke ser problemet her? :klø:

Skrevet
Beklager. Det var ikke en selvsagt for meg. :klaske:

Men er det bare jeg som ikke ser problemet her? :klø:

Har ikke sagt at det er noe problem :), lurte bare på om det var andre som gjorde/tenkte/syntes som meg. Det var det tydeligvis ikke og det kan jeg leve med :), jeg er uansett forhåpentligvis ferdig med å dra barnevogner etter meg.

Så får jeg heller riste på hodet (inni meg) når jeg ser noen gå ut i gaten med vognen først :)

...noe sier meg at det blir mye risting :)

Skrevet

Hvis man drar barnevognen bak seg så ville i hvert fall jeg trodd man fikk mindre overblikk - dvs større sjanse for at vognen blir påkjørt. Jeg ville stusset veldig hvis jeg så noen dra vognen bak seg over fotgjengerfeltet. Uansett må man se seg godt for, som erfaren fotgjenger vet jeg alt for godt at de færreste bilene stopper i fotgjengerfeltet. Mulig de tar mer hensyn når de ser en barnevogn, men jeg ville ikke turt å stole på det.

Skrevet

Guri land, for et emne :sjokk: Du kan jo ikke bo i stor by du... Skulle jeg gått med vognen bak hver gang jeg krysset en gate hadde jeg blitt huggær'n! Nei, du må nok lære deg til å ha større tillitt til mødre/fedre når det gjelder deres egne barns sikkerhet.

Skrevet

Jeg er faktisk helt enig i at det tryggeste helt opplagt må være å dra vogna etter seg. Da eldste var baby, gjorde jeg det sånn. Ofte står det biler parkert langs veien, dermed er muligheten for overblikk dårlig både for den som skal krysse veien og eventuelle biler som kommer. Med vogna bak meg gikk jeg helt fram mellom bilene, så at det var klar bane, og krysset. I lyskryss skjøv jeg naturligvis vogna foran meg (nota bene på grønn mann!), det samme når jeg hadde klar sikt til alle kanter (rett strekning uten parkerte biler). Ville nok gjort det på samme måte med lillebror, hvis ikke det var for at han knapt har ligget i vogn (bærer ham i sjal).

Og ja, jeg bor i en stor by.

Skrevet
Så får jeg heller riste på hodet (inni meg) når jeg ser noen gå ut i gaten med vognen først :)

...noe sier meg at det blir mye risting :)

Jeg er ganske sikker på at den ristingen går begge veier, så det er jo greit. ;)

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Man ser seg jo for før man går over veien uansett. Man vil jo ikke gå ut i veien hvis man tror det er fare for at man selv, eller ungen blir påkjørt. Dermed burde det jo ikke spille noen rolle om du har vogna foran eller bak, er det klart så blir du jo ikke påkjørt uansett, og om det ikke er klart så går man vel ikke ut i veien?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...