Gå til innhold

Skatt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet

Har et spørsmål til dere kloke mennesker: Jeg driver eget firma, og tjente i fjor ca kr. 350.000,- Jeg har en rekke fradrag, og har betalt inn en del i forskuddsskatt. Men jeg mener at min regnskapsfører sa at jeg skulle betale 50% skatt av det resterende. Kan jeg ha hørt feil? Hvorfor skal jeg betale mer enn en vanlig lønnstager?

Håper det er noen som kan gi meg et svar, regnskapsføreren er langtidssykemeldt, og jeg er nysgjerrig på hva jeg må ut med i november!

På forhånd takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er jeg ikke helt inne i regelverket rundt dette, men det er vel sånn når du er selvstendig næringsdrivende at du prøver å sette skattepliktig inntekt så lavt som mulig? Ved å trekke fra alle fradrag er det ikke sikkert at det er så mye igjen å skatte av. Mulig at regnskapsføreren mener at du da må skatte 50 % av det beløpet du sitter igjen med etter fradrag. Er du heldig så klarer du å få presset skatten ned til et minimum. På den andre siden er det en stor sjangs for at du blir minstepensjonist på denne måten (jo mindre du oppgir som lønn for å få ned skatten, jo mindre blir beregningsgrunnlaget for pensjon).

Siden du ikke får tak i regnskapsføreren din, kan du vel ta en telefon til likningskontoret. Der kan de sikkert si noe om skattereglene for selvstendige.

Skrevet

De 350.000 er etter at de vanlige utgiftene er trukket fra, så de er min personlige inntekt. Jeg kan kontakte ligningskontoret, men det har ikke litt tid til dette ennå. Hvis noen ellers kan noe om dette blir jeg lad for svar!

Skrevet
Er du heldig så klarer du å få presset skatten ned til et minimum. På den andre siden er det en stor sjangs for at du blir minstepensjonist på denne måten (jo mindre du oppgir som lønn for å få ned skatten, jo mindre blir beregningsgrunnlaget for pensjon).

Trygdeavgift betales jo på grunnlag av personinntekten, ikke alminnelig inntekt. Personinntekten påvirkes ikke av fradrag. Dvs at pensjonsinntekt beregnes på basis av bruttoinntekt.

TS: driver du et enkeltmannsforetak eller et AS?

Skrevet
Trygdeavgift betales jo på grunnlag av personinntekten, ikke alminnelig inntekt. Personinntekten påvirkes ikke av fradrag. Dvs at pensjonsinntekt beregnes på basis av bruttoinntekt.

TS: driver du et enkeltmannsforetak eller et AS?

Jeg skjønner at jeg har forklart meg temmelig klønete her. Selvstendig næringsdrivende kommer nemlig dårllig ut av det i forhold til pensjon. Det har noe med at det (selvfølgig) er ønskelig å betale minst mulig skatt. Den alminnelige lønnen blir da gjerne veldig lav (det er nok å se i skattelistene over alle de som står med 0 i inntekt selv om de lever svært så bra av jobben sin). Grunnlaget for å beregne pensjonspoeng blir da også dårligere enn for vanlige lønnsmotagere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...