Nienna Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Nå har det seg slik at jeg nettopp har flyttet helt ut hjemmefra, og fått en økonomi som er uavhengige av foreldre (mens jeg studerte hadde jeg støtte fra dem, og stipend). Nå bor jeg og typen sammen, og vi er jo veldig i startfasen i alt dette med å bo hjemmefra og være helt uavhengige. Nå har det seg også slik at vi lever trangt fra før av, og har en del gjeld på baken også. Ingen av oss er spesielt økonomiske, men vi har nå bestemt oss for å ta oss sammen, få satt opp ett budsjett, og følge dette slavisk. Vi har satt oss ett mål å bli kvitt gjelden på 6 måneder, for så å prøve å spare opp en del. Men, som sagt. Lite økonomisk sans på begge to, og nå tenkte jeg at jeg skulle spørre dere søte snille mennesker her på kvinneguiden. Hjelp. Vi trenger en eller annen måte å sette opp ett budsjett på, som er lettvint og som naturlignok ikke koster noe (fancy programmer som koster noen tusen er altså uaktuelt). Vi har Open Office calc (gratis versjon av excell eller noe). Vi er åpne for det meste, og svært takknemlige for all hjelp. =)
Alison Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 Har du nettbank? I tilfelle kan du se om det ligger inne et enkelt budsjett du kan bruke der. Da er det gjerne mulighet til å hente inn tall direkte fra kontoutskriftene. Ellers kan du jo ta vare på alle kvitteringer over en periode for å se hvor mye du bruker på dagligvarer, klær ol. Da er det også lettere å se hvor du kan spare inn. Sett opp en oversikt over alle faste utgifter (lån, husleie, forsikringer, tv-lisens, telefon, bredbånd, avis ol.). Del disse utgiftene på 12 for å se hvor mye det blir pr. måned (rund helst tallet du får oppover for å være på den sikre siden) og sett et fast trekk fra lønnskonto til en regningskonto. Dermed vil dere alltid ha nok penger på konto når regningene kommer. Ta alle inntekter, trekk fra alle faste utgifter. Det dere da kommer fram til er det dere har tilgjengelig til mat, klær, fornøyelser ol. hver måned. Det er kjempebra at dere har tatt tak i de økonomiske problemene og vil gjøre noe aktivt for å bli kvitt de.
Nienna Skrevet 8. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. september 2008 Tingen er at det er så mye å sette seg inn i nå, at alt dette gjør meg utrolig forvirret. Vi har bodd sammen så kort nå, at vi har ikke kontroll på hva de faste utgiftene blir enda. Vi vet heller ingenting om inntekter. Samboer søker jobber for harde livet, jeg har en 20% stilling som nattevakt, men jobber foreløpig nærmere 80%. Eneste faste tallet vi faktisk har foreløpig er husleien. Er forslaget da å ta vare på alt av kvitteringer i for eksempel en måned, og sette opp ett budsjett ut fra det, og bruke lave ca-tall på inntekt, og høye ca-tall på utgifter? Og beklager om jeg virker dum, det er bare så utrolig mye akkurat nå. ._.
Alison Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Det blir vanskelig å sette opp et skikkelig budsjett så lenge dere ikke vet hva som blir inntektene. Utgiftene er det alltid mulig å estimere, men hvis inntekene også må estimeres, vil budsjettet bli veldig unøyaktig. Siden dere ønsker å bli kvitt lånene så fort som mulig, kan dere la det gå sport i å leve billig en periode. Gå eller sykle framfor å kjøre bil/kollektivt, kjøp på tilbud, unngå ferdigmat osv. Er forslaget da å ta vare på alt av kvitteringer i for eksempel en måned, og sette opp ett budsjett ut fra det, og bruke lave ca-tall på inntekt, og høye ca-tall på utgifter? Bedre å sette inntektene litt lavt og utgiftene litt høyt i begynnelsen. Når dere får mer oversikt over både inntekter og utgifter, kan dere sette opp et nøyaktig budsjett. Når dere har blitt kvitt gjelden anbefaler jeg dere å spare opp til en bufferkonto. På den måten klarer dere forhåpentlig å styre unna dyre forbrukslån hvis det dukker opp noe uforutsett. Ønsker dere egen bolig etter hvert er det også lurt med en BSU-konto.
Nienna Skrevet 8. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. september 2008 Blir vel egentlig å vente ett par måneder før vi får satt opp ett skikkelig budsjett, egentlig. Samle kviteringer frem til da, og føre litt logg på den slags. Undersøke litt hva vi kan skaffe oss av billige tilbud på mobil og den slags, og som du sier, la det gå sport i å leve billigst mulig. Takker så meget, jeg fikk roet meg ganske mye nå, takket være disse rådene, egentlig. Evig takknemlig. ^^
Eplekake Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Gå inn på www.sifo.no og se på budsjettene der.
Nienna Skrevet 9. september 2008 Forfatter #7 Skrevet 9. september 2008 Gå inn på www.sifo.no og se på budsjettene der. Takk! Jeg husker den siden fra matteundervisningen i første vgs, men jeg husket ikke hva den het eller noe, så jeg klarte ikke å finne den igjen. Tusen takk. ^^
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #8 Skrevet 10. september 2008 Jeg bruker excel til budsjett og regnskap. I oppsettet mitt bruker jeg de samme postene som sifo for variable utgifter, og setter opp det som er aktuelt for meg på inntekter og faste utgifter. Mitt oppsett er inspirert/kopiert fra et som fantes i økonomiboka jeg hadde første året på videregående. For de variable utgiftene budsjetterer jeg gjerne med sifo-tall i starten. Etter noen måneder justerer jeg tallene hvis jeg ser at mitt forbruk er annerledes, og ikke venter at det vil endre seg. F.eks. bruker jeg mer på mat (siden sifo ikke tar med kafe o.l.) og mindre på mediebruk (siden jeg regner avisabonnementet mitt som en fast utgift).
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2008 #9 Skrevet 10. september 2008 På http://okonomiguiden.no/lag-personlig-budsjett/ finner du en budsjettmal i Open Office format du kan laste ned. Der er også et gratisprogram du kan bruke for å sette opp et budsjett og holde oversikt over økonomien. http://okonomiguiden.no/verktoy/personlig-budsjett.ods
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå