Gå til innhold

Bytte av etternavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi giftet oss i helga, og da vi fylte ut vigselspapirer for en stund siden fylte jeg samtidig ut skjema for navneendring til Folkeregisteret. Ringte Folkeregisteret, og fikk beskjed om at navnebyttet ville bli gjennomført så snart presten hadde sendt kopi av vielsesattest til dem. Noen som vet ca. hvor lang tid dette tar?

En annen ting - hva gjør dere med bytte av førekort, bankkort + + + + alt som skal endres på, og alle som skal ha opplysninger om det nye navnet (f.eks. forsikringsselskap, telefon, bokklubb - alle disse ulike greiene som bruker navnet ditt).

Har endret navn en gang før, men da bare lagt til et mellomnavn - så det var ikke så mye styr. Nå blir det jo litt annerledes i og med selve etternavnet skal endres helt.

Gleder meg forresten veldig til å få nytt navn. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi giftet oss 2. august og har ennå ikke fått navnebyttet i orden! :frustrert: Ringte Skattekontoret og de sa det var på gang, men at det kom til å ta litt tid :sukk: Så vi får bare smøre oss med tålmodighet!

Har begynt med den midlertidige vigselsattesten og bytte navn der de godtar den, også har jeg byttet adresse (for man kan jo ikke ha adresse på to forskjellige steder når man er gift) - i banken sa de at jeg bare skulle vente til neste gang jeg fikk nytt kort med å bytte kort, men tror jeg vil ha det skikkelige navnet mitt liksom! Der må du iallfall gå med navneendringspapirene så fikser de alt det der :)

Lykke til :)

Skrevet

Tror jeg fikk det med en gang jeg :klø: På vigselspapirene står det ihvertfall først det gamle navnet mitt og så det nye. Et par uker senere fikk jeg en bekreftelse fra folkeregisteret som jeg kunne bruke om jeg trengte.

Banker og andre offentlige kontorer vil automatisk få beskjed om det nye navnet. Du kan bestille nytt kort hvis du vil, men du må ikke. Det samme gjelder pass og førerkort. Jeg antar at de også automatisk får beskjed om navnendringen, men sikkert greit å ha med vigselsattesten for sikkerthets skyld.

Alle andre tok jeg fortløpende. Hver gang jeg fikk et brev i gammelt navn, tok jeg kontakt og informerte om det nye. Så lenge det gamle navnet fortsatt står på postkassen er det ihvertfall ikke noe problem.

Skrevet
Vi giftet oss 2. august og har ennå ikke fått navnebyttet i orden! :frustrert:

Hm... Det var lang tid! Jeg sendte en mail til kirkekontoret i dag for å høre hvor lang tid det tar for å få vielsesattesten. Så tar jeg vel en telefon til Folkeregistreret når jeg har fått den. Det haster jo ikke alt dette, men gleder meg veldig til å få det nye navnet på plass da. Føler meg i en sånn "mellomtilstand" nå liksom. Er verken mitt gamle navn eller nye... Vet nesten ikke hvordan jeg skal presentere meg f.eks. på telefonen når jeg ringer et sted - skal jeg si det nye navnet eller det gamle? Hehe.... Alt sånt blir det til at man tenker på i "bryllupsrusen" hehe... Også får vi jo babyen vår i november, og DA vil jeg iallfall hete det nye navnet!

Mari :)

Skrevet

Ja, leg lurer også litt på dette. Mest pga at vi ønsker oss penger til bryllupsgave, blant annet. Dersom vi får en liten slant der, kommer vi vel til å reise like etter bryllupet (tenker også på å avtale å la morgengavene være noe reiserelatert). Men så tør jeg ikke begynne med navneendring nå, for tenk om det står registrert at jeg har et annet navn enn det som står i det "gamle" passet?

Jeg har tenkt å vente litt med navneendringa, til jeg er sikker på at jeg ikke kommer til å reise noe sted i løpet av noen måneder. Bare for å være sikker.

Skrevet

Eg kjem til å vente med navneendringa til me kjem att frå ei lita bryllupsreise. Eg rekk ikkje å få nytt pass før me reiser...

Skrevet

Jeg kommer også til å vente til etter bryllupsreisa (drar 4 dager etter bryllupet) med å endre navnet,så jeg slipper styr med nytt pass og greier.

Ellers regner jeg med å kontakte bank etc for å få nytt bankkort og lignende. De andre som trenger mitt nye navn, kontakter jeg når det trengs. Jeg beholder mitt pikenavn også, så..Jeg bare legger til hans i tillegg.

Skrevet

For meg tok det lang tid! Vi giftet oss 21. juni, og endringen var ikke i orden før 14. august! Måtte ringe og mase 5 eller 6 ganger før det ble i orden. Den siste gangen jeg ringte, fant de ut at de hadde sendt navneendringspapirene mine til Fredrikstad.. så derfor hadde det tatt så lang tid.. jeg ble registrert som gift, men ikke at jeg ville bytte navn.. Men da ble det ordnet i løpet av få dager...

Du får bekreftelse fra Folkeregisteret på at det er i orden. Banken får beskjed ca en gang i måneden eller noe sånt tror jeg, om navneendringer osv.. var i banken i forrige uke, og da hadde de fått beskjed.. derfor bestilte jeg nytt kort der og da.. Tok få dager før jeg fikk det også..

Men man må vente til banken har fått oppdateringen fra Folkeregisteret, sa hun i skranken til meg.

Nytt førerkort får man visst på Fylkeshuset, det har ikke jeg ordnet ennå.. så er det vel lurt å ringe til andre man vil skal vite navneendringen, f.eks der man har bladabonnement osv.. leger og tannleger får det vel automatisk? Sikkert ikke tannleger med privatpraksis da.. :)

Jeg elsker det nye navnet mitt! Lykke til!

Skrevet (endret)
Hm... Det var lang tid! Jeg sendte en mail til kirkekontoret i dag for å høre hvor lang tid det tar for å få vielsesattesten. Så tar jeg vel en telefon til Folkeregistreret når jeg har fått den. Det haster jo ikke alt dette, men gleder meg veldig til å få det nye navnet på plass da. Føler meg i en sånn "mellomtilstand" nå liksom. Er verken mitt gamle navn eller nye... Vet nesten ikke hvordan jeg skal presentere meg f.eks. på telefonen når jeg ringer et sted - skal jeg si det nye navnet eller det gamle? Hehe.... Alt sånt blir det til at man tenker på i "bryllupsrusen" hehe... Også får vi jo babyen vår i november, og DA vil jeg iallfall hete det nye navnet!

Mari :)

Vi fikk vigselsattesten tilsendt direkte fra Folkeregisteret vi.. ETTER at navneendringen var i orden...

Endret av mia83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...