Gå til innhold

Hjemmelagede kjøttkaker av elgkjøtt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en del elgkjøttdeig, og har lurt på hvordan jeg skal bli kvitt alt sammen. Tenkte å lage litt forskjellig, blandt annet noen kjøtt kaker:) Hvordan lager man det for å få bort en del av elg smaken?

Tips for sterkt krydrette kjøttkaker taes i mot:)

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet

Selv liker jeg elgsmaken godt, så jeg har ikke prøvd å kamuflere den, men jeg fant oppskriften nedenfor på "hotte kjøttkaker" på matoppskrift.no. Kan ikke garantere noe, men den er sikkert verdt å prøve hvis du har mye kjøttdeig.

Vil også anbefale å bruke elgkjøttdeigen til det samme som en ellers bruker vanlig kjøttdeig, f.eks hjemmebakt pizza, lasagne, taco, pastasaus etc. Dette er jo mat som kan krydres ganske mye.

(NB: Elgkjøtt er veldig magert, så det er holdbart i flere år i dypfryseren. Du trenger mao ikke stresse med å bruke den opp.)

Hotte kjøttkaker

(4 porsjoner)

500 g kjøttdeig /karbonadedeig

1 1/2 ts salt

1/4 ts pepper

1/4 ts muskat

1/4 ts ingefær

2 1/2 ss potetmel

2 dl vann eller melk

ca. 2 ss peppermiks

2 ts paprikapulver

1. Arbeid saltet inn i kjøttdeigen til den blir seig. Bland deretter krydder og potetmel inn i deigen. Spe med melk eller vann. Spe med litt væske av gangen og arbeid dette godt inn i deigen før du sper igjen.

2. Form farsen du nå har fått, til runde, flate kaker.

3. Bland sammen peppermiks og paprikapulver på en tallerken. Rull kakene i kryddermiksen. Stek kakene på middels varme til de er gjennomstekte.

Server med friterstekte potetskiver, surret sopp og løk, brokkoli og peppersaus.

Skrevet

Få bort elgsmaken? Det er jo det som er hele poenget med elgkjøtt jo!! Hvis du ikke liker det, så gi det heler bort til noen som setter pris på det.

Det er viktig å spe med spekk, da elgkjøtt er tørt. Jeg bruker å male det sammen med spekk i forholdet 1:5. Jeg krydrer med salt, pepper og ingefær. Litt potetmel og lettmelk til ganske løs deig, lager kuler og steker i smult. Da må kakene etterkokes i sausen. Etter smultbruning bruker jeg å fryse de ned.

Men, hvis du ikke liker elgsmaken, så gi det heller bort og bruk storfekjøtt da vel.

Skrevet

Jeg er student, og tar til meg all mat jeg får fra familie! min familie, og sambores, er ivrige på jakt, så vi får elgkjøtt sånn av og til. Syns det er fint, for kjøtt er dyrt. Desverre er vi ikke kjempe begeistra for smaken, men har brukt det i taco og på pizza, for da smaker det ikke så alt for mye...

Men tenkte å lage kjøttboller som sagt. Takk for oppskrift, så en lignende en på matprat.no:)

Hvordan lager man spekk da? jeg er helt grønn på matlaging..... :sjenert:

Skrevet (endret)
Desverre er vi ikke kjempe begeistra for smaken, men har brukt det i taco og på pizza, for da smaker det ikke så alt for mye...

Morsomt..........jeg er storforbruker av viltkjøtt, og bruker det aldri i taco, pizza eller andre "moderne" retter, det synes jeg smaker usj....

Jeg kjøper spekk i vacuumpakker på butikken, i frysedisken. Maler det på kvern sammen med kjøttdeig. Bruk gjerne grov hullplate, det blir best.

Jeg bruker gjerne til hverdags å lage en lett skysaus som jeg koker de i, da blir det ikke så tungt liksom. Tar viltsausen på søndager!

Endret av Flua
Gjest nextlife
Skrevet
Hvordan lager man spekk da? jeg er helt grønn på matlaging..... :sjenert:

Spekk er et vev som ligger mellom skinnet/huden og muskulaturen hos dyr. Det er et fett vev som består av fett,- og bindevevceller, og brukes f. eks som tilsettning til svært magre råvarer for smaken, konsistensen,- og for lettere å kunne bearbeide råvaren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...