Gå til innhold

Når eksen truer med å begå selvmord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man når eksen truer med å ta sitt eget liv, dersom man ikke flytter hjem igjen? Hva gjør man når man har felles barn i en slik situasjon, som lider, som er redd for at forelderen skal dø, som maser på den andre forederen om å flytte hjem igjen. Hva gjør man da? Flytter hjem for husfredens skyld?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke flytt tilbake. Å bruke trusler om selvmord for å få det som en vil er ikke greit. Barnet bør heller ikke bo hos en som truer med selvmord. Sånt bør barn skånes for. Jeg vet ikke hvordan sånt gjøres i praksis, men han bør ikke ha barn hos seg når han er i en sånn livssituasjon. Hvis han faktisk prøver å ta livet av seg bør du selvfølgelig ringe 113.

Gjest StoreSky
Skrevet

Jeg vet ikke hvor lenge skilsmisse/fra flytting har stått på.

Men hos meg var det en liten periode exen snakket om å kjøre i fjelveggen på fylla. Ringte meg og det var temmelig slitsomt da det sto på. Men fra hans side var det mer desperasjon, sorg og fortvilelse. Han fikk forresten god hjelp av akutt psykriatrisk! :)

Skrevet

Når du sier at du vil ta ditt eget liv, er jeg nødt til å sørge for at du får hjelp. Jeg kan ikke sitte på denne informasjonen alene, jeg kan ikke ha ansvar for ditt liv. Det har du selv, og hvis du er så langt nede nå, må jeg ringe fastlegen/legevakt/psykiatrisk legevakt, slik at du får hjelp. Familien og dine nærmeste venner bør også vite dette, slik at de kan støtte deg.

La det ikke være behagelig for ham å presse deg, men vis at det får konsekvenser som er annerledes enn det han har sett for seg.

Barna ville jeg bedt om profesjonell hjelp til å hjelpe, det må jo være grusomt for dem å være redd for at far skal begå selvmord. Da får du også dokumentert at dette er en påkjenning far utsetter dem for. Det viktigste er å gjøre det helt klart for dem at dette er en voksenkonflikt, at voksne noen ganger sier ting de ikke mener når de er sinte eller fortvilet (eller for å få viljen sin), og at det aldri er barns ansvar å ordne opp, eller deres feil om det skulle skje noe. Pappa skal holde liv i seg selv, og få hjelp av et profesjonelt apparat, i tillegg til støtte fra venner og voksen familie, hvis han trenger det.

Skrevet

Jeg ville som den ovenfor sikret hjelp til ungene, og skjermet dem så godt jeg kunne. Det hadde jeg prioritert. Hva et annet voksent menneske bestemmer seg for å gjøre kan du ikke gjøre noe med, dessverre....

Skrevet

Jeg hadde ringt legen for råd, han trenger enten en sjerpings samtale med en autoritær person eller psykriatisk hjelp.

Skrevet

synes Men kom med ett veldig godt svar.

Prioriter å passe på barna, om de i det hele tatt bør være sammen med en far som forteller dem at han vil ta livet av seg dersom mor ikke flytter tilbake (eller omvendt dersom du er mann og eksen kvinne), er jeg sterkt i tvil om. Er man så psykisk ustabil, eller så desperat at man ikke bare velger å true deg til å komme tilbake, men også plasserer den redselen i sine egne barn... da ville jeg nok gjort mye for at barna ikke ble utsatt for ham i den perioden, gi dem hjelp og trygghet slik at de ikke verken tar på seg ansvar selv eller legger det på deg.

Og jeg ville nok ringt og snakket med far, noe alla det Men skriver først, også ville jeg ringt fastlegen hans og informert.

Jeg ble i ett forhold der han fikk totalt psykisk sammenbrudd når jeg prøvde å gå, og hele greia resulterte i at JEG har slitt med selvmordstanker i etterkant. Det å bli når det er helt feil, fordi en du er/har vært glad i, truer med å ta livet sitt eller lignende, er mer psykisk ødeleggende en jeg ihvertfall tenkte over.

Så ta vare på deg selv, slik at du uansett er i stand til å være der for dine barn. Flytter du hjem igjen, risikerer du at ingen av dere er i stand til å ta vare på barna, og jeg kan ikke tenke meg at de vil få det trygt og bra om dere bor sammen pga at han truet deg til det.

Skrevet
Når du sier at du vil ta ditt eget liv, er jeg nødt til å sørge for at du får hjelp. Jeg kan ikke sitte på denne informasjonen alene, jeg kan ikke ha ansvar for ditt liv. Det har du selv, og hvis du er så langt nede nå, må jeg ringe fastlegen/legevakt/psykiatrisk legevakt, slik at du får hjelp. Familien og dine nærmeste venner bør også vite dette, slik at de kan støtte deg.

La det ikke være behagelig for ham å presse deg, men vis at det får konsekvenser som er annerledes enn det han har sett for seg.

Barna ville jeg bedt om profesjonell hjelp til å hjelpe, det må jo være grusomt for dem å være redd for at far skal begå selvmord. Da får du også dokumentert at dette er en påkjenning far utsetter dem for. Det viktigste er å gjøre det helt klart for dem at dette er en voksenkonflikt, at voksne noen ganger sier ting de ikke mener når de er sinte eller fortvilet (eller for å få viljen sin), og at det aldri er barns ansvar å ordne opp, eller deres feil om det skulle skje noe. Pappa skal holde liv i seg selv, og få hjelp av et profesjonelt apparat, i tillegg til støtte fra venner og voksen familie, hvis han trenger det.

Jeg støtter dette innlegget fullt ut! Veldig godt skrevet!

Skrevet

Det er jo virkelig psykisk terror om far forteller barna at han vil ta livet sitt, da er han virkelig ute og kjøre og denne informasjonen er ikke noe du bør sitte på alene, han høres ikke ut som en som bør omgås barna alene uten tilsyn.

Skrevet

Ikke flytt hjem til henne! En kan ikke la noen komme unna med slikt pressmiddel som det der

Skrevet (endret)

Hvis han han truer med å ta sitt eget liv bør du kontakte helsepersonell som kan hjelpe han, og således dere begge (og barnet).

Jeg vet ikke hvordan kontakt du har med familien hans, men hvis du har god kontakt med dem kan du også prøve å søke hjelp der.

Å flytte hjem bare for å få ro, er kanskje bare å utsette det samme problemet til senere.

Endret av Huldali

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...