Gå til innhold

Penger på min egen eiendom

Fremhevede innlegg

Skrevet

For noen uker siden så skulle jeg på butikken, da jeg kom frem så oppdaget jeg at jeg hadde mistet pengene (500 kr). Gikk å lette etter dem da jeg gikk hjem for å hente nye penger, men kunne ikke finne dem. Tenkte at de var nok borte.

Ved ingangen min så er det en platt med masse hull i. I dag så ser jeg i vinduet mitt at en nabo drar opp den og kryper under. Jeg går ut å spør om han leter etter noe. Neida, det gjorde han ikke, han hadde bare sett at det lå noe penger under der som han ville ha. Og der fant han 500 kroner. De var krøllete og lignet veldig på den jeg mista (var krøllt på samme måte). Jeg spurte naboen om han hadde mistet penger og sa at jeg hadde mistet 500 kroner. Han sa at han ikke hadde mistet dem, men han hadde rett på dem for "finneren er vinneren" mente han.

Hva gjør jeg? Har han jeg rett på dem? Det er snakk om 500 kroner, noe jeg har mistet og de lå på min eiendom (så ganske sikker på at de jeg mistet). Kan jo selvsagt være noen andre sine, men jeg tror ikke det er så veldig mange som har mistet 500 kroner rett utenfor huset mitt. Er mer eller mindre ingen som går der heller. Hva naboen gjorde der egentlig vet jeg heller ikke.

Er vel heller ingen vits å anmelde noen for en 500-lapp, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet er vel også:

Mister jeg penger på min egen eiendom, har andre da rett på å ta det?

Er penger som ligger på min eiendom mitt eller er det "finneren er vinneren"?

Skrevet

Ligger det rett utenfor din dør er det vel ganske logisk at det er stor sannsynlighet for at du er den som har mistet de. Og uansett må du da kunne "legge fra deg" ting hvor du vil på egen eiendom. Veldig merkelig oppførsel av naboen din å styre rundt på din eiendom.

Men jeg vet ikke hva du kan gjøre med saken. Tror ikke politiet løper beina av seg for å snakke hardt til en som har stjålet 500 kroner.

Skrevet

Altså... Står det en bil på din eiendom er det ikke noe som heter "finneren er vinneren" - det samme gjelder trampoliner, hagemøbler, parasoller, snøskuffer, hagenisser eller hva det nå enn måtte være.

Men spørsmålet er vel hva du kan gjøre med det, når naboen din er så utrolig teit som han virker...

Kanskje du kan gå "å hente" noe i hans hage, så får du se hvordan han reagerer? Og selge det tilbake for en krøllete 500-lapp?

Eller i verste fall anmelde det til politiet. For å få det på statistikken i det minste.

Skrevet (endret)

Nå er det vel et spørsmål om dette er en felles inngang, eller om nabo tok seg inn i en privat gård. Ved felles inngang, er det også felles uteareale, til forskjell fra hus med egen gård og hage. Dersom det er snakk om felles inngang har jo ikke nabo gjort noe ulovlig ved å komme til inngangen og plukke opp en gjenstand som befinner seg på felles uteareal (der gjenstanden ikke tilhører fellesskapet). Når det er sagt, betyr ikke dette at en kan bryte opp biler eller sykkellåser til biler og sykler som er parkert på fellesområdet. Felles inngang gjelder også for leiligheter / hus som har felles gang, men egne inngangsdører.

Dersom det er snakk om egen privat gård, inngang og hage stiller det seg kanskje annerledes. En skal jo ikke ta seg inn i privat gård og løfte på ting ved inngangspartiet som tilhører en annen.

Hvorvidt dette kan regnes som tyveri avhenger nok av inngangspartiets status. Derimot kan vi snakke om å finne en gjenstand. Dersom det kan bevises hvem som eier pengeseddelen skal denne leveres tilbake. Siden det også dreier seg om en funnet gjenstand kommer en inn på temaet finnerlønn, som er fastsatt til 10% av gjenstandens verdi. Dermed har eier av pengeseddelen krav på seddelen, mens nabo har krav på finnerlønn.

Endret av Bobeline
Skrevet

Det er sikkert dine penger som han fant... Sannsynligheten taler vel for det! Hvis jeg hadde fått litt tid til å tenke, hadde jeg sagt at han bare kunne beholde den hvis han har tenkt å gjøre seg til en simpel småtyv for småpenger.

Hadde ikke anmeldt et slikt tyveri!

Skrevet
Det er sikkert dine penger som han fant... Sannsynligheten taler vel for det! Hvis jeg hadde fått litt tid til å tenke, hadde jeg sagt at han bare kunne beholde den hvis han har tenkt å gjøre seg til en simpel småtyv for småpenger.

Hadde ikke anmeldt et slikt tyveri!

Sannsynlighet gjør en ikke til en tyv. Rettssystemet vårt opererer med større sannsynlighet enn det. Sannsynligheten skal være hevet over tvil. En mistet pengeseddel er ikke hevet over tvil. Å beskylde noen for tyveri i en slik sammenheng er å gå for langt.

Men dette avhenger igjen av statusen til inngangspartiet.

Skrevet

Hent gressklipperen hans og si at finneren er vinneren.

Skrevet
Hent gressklipperen hans og si at finneren er vinneren.

Ja, det er jo et tyveri en kan anmeldes for :)

Skrevet
Ja, det er jo et tyveri en kan anmeldes for :)

Er naboen såpass at han faktisk anmelder det framfor å se sin egen feil, skulle han glatt fått anmeldt meg :)

Skrevet
Sannsynlighet gjør en ikke til en tyv. Rettssystemet vårt opererer med større sannsynlighet enn det. Sannsynligheten skal være hevet over tvil. En mistet pengeseddel er ikke hevet over tvil. Å beskylde noen for tyveri i en slik sammenheng er å gå for langt.

Men dette avhenger igjen av statusen til inngangspartiet.

Dette stemmer faktisk ikke helt. For å dømmes for de fleste forbrytelser skal det være "overveiende sannsynlig". For alvorligere forbrytelser (mord o.a) er det strengere krav. Men i dette tilfellet er det absolutt overveiende sannsynlig at dette er ts sine penger. Ikke for at en slik sak noen gang ville kommet i rettsystemet.

Skrevet

Gitt at du eier eller har eksklusiv bruksrett til tomten under din trapp, er det selvfølgelig tyveri. Rapp gressklipperen og gå til motanmeldelse om han protesterer. Får ikke mer moro enn man lager selv.

Skrevet
Dette stemmer faktisk ikke helt. For å dømmes for de fleste forbrytelser skal det være "overveiende sannsynlig". For alvorligere forbrytelser (mord o.a) er det strengere krav. Men i dette tilfellet er det absolutt overveiende sannsynlig at dette er ts sine penger. Ikke for at en slik sak noen gang ville kommet i rettsystemet.

Dersom det er snakk om hus / leilighet med egen privat inngang og inngangsparti. Da er sannsynligheten større. Å hente noe fra privat tun kan beskrives som tyveri. Men dersom det er snakk om fellesareale så er det også sannsylig at pengeseddelen kan tilhøre en annen. Da er ikke pengeseddelen mer enn en mistet gjenstand.

Skrevet
Er naboen såpass at han faktisk anmelder det framfor å se sin egen feil, skulle han glatt fått anmeldt meg :)

Dette forutsetter at nabo gikk inn på privat grunn, løftet opp en privateid eiendom (luken ved inngangen). Det vil bli det samme som å gå til hans eiendom og hente gressklipperen.

Dersom det er snakk om et fellesareale der flere mennesker ferdes, skal det mer til. Da er det ikke snakk om eiendom som eksklusivt tilhører en person, og sannsynligheten for hvem som er eier av pengeseddelen blir mindre.

Når det er snakk, så er det "å ta pant" i naboens gressklipper på denne måten å ta pant i en gjenstand som kanskje har større verdi enn femhundrekroners seddelen.

Skrevet
Dette forutsetter at nabo gikk inn på privat grunn, løftet opp en privateid eiendom (luken ved inngangen). Det vil bli det samme som å gå til hans eiendom og hente gressklipperen.

Det er klart.

Skrevet

Herregud så mange rare mennesker det finnes!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...