Gjest Bloom Skrevet 8. september 2008 #1 Del Skrevet 8. september 2008 Skal bake en kake til en bursdag, og liker veldig godt å bake og prøve nye ting. Har vært på en del nettsider og sett på fantastiske kaker, er utrolige mange som ser knall gode ut! Men er morsommere å høre om kaker som faktisk har blitt prøvd ut! Om den er lett å bake, blir like fin som på bilde osv.. Så derfor håper jeg dere har lyst til å dele DIN beste kakeoppskrift med meg Jeg kan jo gjerne begynne, her kommer mine to beste kaker som alltid blir vellykket!! Oreokake: Ca. 450 g Oreo Cookies 100 g smeltet smør 2 pk. Tine kremost naturell (eller 1 pk Phildelphia 225 g) myknet 2,5 dl melis ca 3,5 dl piska krem (skal opprinnelig være den amerikanske cool whip! Kan bruke Menkomel Whipping i stedet, men du kan også bruke helt vanlig kremfløte det har jeg gjort hver gang og det fungerer helt fint) 2,5 spiseskjeer sukker 1 pose sjokolademousse Toro 3 dl melk til moussen 1/4 del av oreo kjeksene legges for seg i seg i en skål og brekkes opp i småbiter. Ta restene av kjeksen og putt i en pose, og smuldre de opp til veldig små biter! Smelt smør, og hell det over kakesmulene i en bolle og bland det godt til det kan smøres ut i en form. Bruk en 24 cm rund form. Mix kremosten med melis med en mixer så det blir en luftig og kremete masse. Mix krem med sukker, og bruk ca halvparten av den stivpiskete kremen til å røre forsiktig inn i den ferdige ostemassen. Smør massen over kakebunnen og legg oppi halvparten av kakebitene du har satt til side. Sett i kjøleskap 30 minutter. Mix opp sjokolademoussen i henhold til pakningen. Rør inn de siste kakebitene i moussen. Smør massen over kaken og sett i kjøleskap ytterligere 1 time. Legg et lag med krem på toppen til slutt, og pynt eventuelt med flere kakesmuler eller lag et mønster med vanlig sjokoladesaus! Saftig eplekake: 100 g smør 4 egg 3 dl sukker 6 dl mel 3 ts bakepulver revet skall av 1 sitron 2 dl fløte 20% 5 store syrlige epler 1 dl sukker 1 ss kanel 5 dl vaniljekrem 40 g smør Smelt og avkjøl smøret. Visp egg og sukker til eggedosis. Bland siktet mel med bakepulver og sitronskall, og rør det inn i eggedosisen. Rør inn smeltet smør og fløte. Hell røren i en langpanne,ildfast form eller form (ca. 20x30 cm) kledd med bakepapir. Fordel vaniljekremen over røren. Skrell eplene og skjær dem i tynne båter uten kjernehus. Bland eplebåtene med sukker og kanel, legg dem tett i tett på vaniljekremen. Skjær smøret i tynne skiver med en ostehøvel og legg det på toppen. Stek kaken ved 170 grader i ca 35 minutter. OBS! Beregn ca 20-30 min lenger steketid om du steker i springform. Vaniljeis eller pisket krem smaker veldig godt til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cumulus Skrevet 8. september 2008 #2 Del Skrevet 8. september 2008 Hei! Jeg har en superenkel gake som er knallgod og dessuten ser veldig lekker ut. Jeg lager en nøttebunn, gjerne dagen før og legger den i plast i kjøleskapet. La den ligge i formen. Den kan også lages lenge før og fryses. 4 eggehviter 200 gram sukker 250 gram mandler, malte Visp eggehvitene stive og tilsett sukker litt etter litt. Bland mandlene forsiktig i. Stekes i 175 grader, ca.45 minutter. Samme dag som kaken skal spises smører jeg en pakke med vaniljekrem på nøttebunnen (jeg beholder formen på foreløpig.) Så lager jeg rød gele men bruker bare halv mengde vann. Jeg putter oppi en pose frossen skogsbærblanding evt. bare jordbær/bringebær. Da stivner geleen ganske umiddelbart og det er bare å legge dette oppå vaniljekremen. Når kaken har stivnet helt fjerner jeg formen rundt. Denne må prøves - den er frisk og god og som sagt ser det flott ut! Alltid denne som går først når jeg har laget den til store tilstelninger. Cumulus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magica de Spell Skrevet 9. september 2008 #3 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Det er ikke min oppskrift (selv om jeg skulle ønske at jeg hadde pønsket den ut), men denne mørke sjokoladekaken/paien fra Andreas Viestads matspalte i Magasinet er helt fantastisk. Og den går utrolig fort å lage! Til bunnen: 100 gram pekannøtter (valnøtter er fungerer også bra) 100 gram sjokoladekjeks, så tung du får tak i, jeg har funnet noen brownieaktige kjeks som fungerer bra 1 spiseskje kakao 3 teskjeer brunt sukker 1 spiseskje rom, eller annen brun sprit (gjerne litt mer) 30 gram smør 40 gram mørk sjokolade Til fyllet: 350 gram mørk sjokolade 50-100 gram smør 1,5 dl fløte 3 eggeplommer 1 dl pisket krem Bunnen: Knus nøtter og kjeks i kjøkkenmaskin. Smelt smør og sjokolade (se forrige oppskrift). Bland alle ingrediensene i en bolle. Ha i en paiform og press blandingen langs bunnen og sidene av paiformen. Sett i kjøleskapet. Fyllet: Smelt smør og sjokolade, rør inn kremfløte. Ta av varmen. Pisk eggeplommene og bland dem inn i sjokoladeblandingen. Vend den piskede kremen inn i fyllet. Hvis du vil ha fyllet litt marmorert, trenger du ikke å være så nøye når du rører den inn.Ta bunnen ut av kjøleskapet og hell i sjokoladeblandingen. Sett i kjøleskapet i minst en time før du serverer. Endret 9. september 2008 av Magica de Spell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bloom Skrevet 9. september 2008 #4 Del Skrevet 9. september 2008 Begge kakene så kjempe gode ut!! Er veldig glad i sjokolade kake, så lurer på om jeg skal prøve å lage din kake, Magica Nå har jeg skrevet i mitt første innlegg at dette er mine kaker, det er det jo ikke- men de oppskriftene jeg syns er gode og lettvinde! Men finner dessverre ikke igjen linker der kakene er. Håper på flere oppskrifter!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
billie Skrevet 9. september 2008 #5 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Dette er min aller beste sjokoladekake. Denne er til en stor langpanne Den blir saftig og god. Jeg lager den ofte i rund form hvor jeg har glasur i midten i tillegg til rundt kaken. Da er det bare å doble glasuren og halvere kakerøren. 400 g smør 8 ss kakao 4.5 dl vann Kokes 9 dl sukker 1 ts salt 2 ts natron Røres inn 9 dl mel 4 piskede egg 1 beger rømme Has i en stor bolle sammen med det du har i kjelen. Rør til en smidig røre 180-200 grader. 20-30 min Glasur: 100 g smør 4 ss kakao 6 ss melk 5.5 dl melis 2 ts vaniljesukker Endret 9. september 2008 av billie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Almaz Skrevet 25. november 2009 #6 Del Skrevet 25. november 2009 Den kaka til Magica hørtes skummelt god ut, men mektig.. Litt for mektig kanskje? Setter'n på mine innlegg, så kan jeg tenke litt på det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skya Skrevet 25. november 2009 #7 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Forsto ikke helt om jeg skulle ha laget oppskrifta eller kaka. Men her kommer iallefall oppskrift på ei kake jeg ordner ofte (spesielt i jula) og som er like stor suksess hver gang: Mandelterte/Godsmørkake/Suksessterte/Gulkake (kjært barn har mange navn ) Bunn: 4 eggehviter (eggeplommene tar du vare på de skal du bruke i kremen) 125 gr. sukker 150 gr. mandler 1 ss. hvetemel ½ ts. bakepulver Mal mandlene i mandel kvern. Eggehvite og sukker piskes hvit (eggedosis). Bland resten av ingrediensene og â€skjær†de inn i eggedosisen. (Skjær = rør forsiktig til alt er blandet inn.) Stekes i rundform ca 30 min. ca 150°C Krem: 4 eggeplommer 125 gr. melis ½ ts. vaniljesukker 1 dl. fløte 125 gr. meierismør Smøret kan du skjære i skiver og legge på et fat når du starter å bake. Da får det tid til å bli passe mykt. Ha eggeplommer og fløte i en liten kasserolle og sikt i melisen . Dette skal kokes på svak varme til det tykner ca 3 – 4 min. Så avkjøler du det i et vannbad i vasken. Når det er avkjølt rører du i smøret. Det trenger ikke være helt kaldt men ikke så varm at smøret smelter. Du må røre til smøret er oppløst.( Det er ikke godt med smørklumper) Hvis du synes kremen er litt for bløt, kan du sette det i kjøleskapet ei lita stund. (Den kan bli litt bløt hvis smøret blir for mykt) Smør kremen på kaka når kaka er avkjølt. NAM! ☺ Endret 25. november 2009 av Skya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seeya Skrevet 25. november 2009 #8 Del Skrevet 25. november 2009 *legge til i mine innlegg* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WildRider Skrevet 25. november 2009 #9 Del Skrevet 25. november 2009 Mine innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniktitt Skrevet 26. november 2009 #10 Del Skrevet 26. november 2009 Også i mine innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå