Gjest no-milk Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 var ganske optimististk når det kom til å kutte ut melk, men jeg skjønner jo at det blir vanskelig...(les: jeg elsker sjokolade. den lyse:) ). jeg er jo også tilhenger av rømme, og da lurer jeg på hva man bruker som erstatning til eks laks og burrito? er det ellers noen type ferdigmiddagting som er uten melk? har også kantine på jobb, og jeg har erfart med andre allergier at folk som regel ikke vet hva som er i maten, dvs de svarer nei så lenge de ikke er sikre, eller ikke synes det er så mye av ingrediensen:P hvilke typiske ting som man ikke logisk tenker at inneholder melk gjør det? (tenker type middager/fiskekaker osv...)
Gjest Eurydike Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 (endret) Når du skal unngå en såpass mye brukt ingrediens som melk, er det lettere å lage middag fra grunnen enn å bruke ferdigretter. Du sier ikke noe om hvorvidt du også må unngå andre meieriprodukter som smør og ost? Og kan du feks bruke ost laget av geite- eller sauemelk? (feks skikkelig gresk feta, chèvre, pecorino). Ellers er vel svaret at det letteste er å tenke litt nytt. Til meksikansk mat kan du feks bruke guacamole i stedet for rømme. Det smaker jo ikke det samme, selvfølgelig, men det er jo veldig godt. Til laks kan du lage aïoli (hvitløksmajones), eller noe helt annerledes som salsa verde. Generelt sett er alle typer salsa av frukt og/eller grønnsaker et godt alternativ til sauser der man ellers ville brukt melkeprodukter. Noen eksempler. Ellers er det en god idé å holde seg til rent kjøtt eller fisk, poteter/ris/pasta og grønnsaker. Alle typer olje- eller tomatbaserte pastasauser vil jo feks gå bra. Og wok i alle varianter. Endret 8. september 2008 av Eurydike
Gjest Gjest_jentaa_* Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 Tja, jeg skal teste ut hvorvidt det hjelper å kutte ut melk(det hjelper veldig allerede selv bare på 3 dagen...) og da fikk jeg det inntrykk at man må kutte det totalt ut en periode for så å introdusere små mengder for å sjekke hvor mye man kan innta/hvilke typer som går bedre enn andre.... før kunne jeg bruke alt utenom ren melk/is/youghurt uten å bli dårlig, men det siste året har jeg hatt skikkelig problemer - og det er også det året jeg har vært veldig inkonsekvent med melken. bruker jo havre og rismelk, og jeg lurer på om de har en slags erstatter kanskje...... jeg får lete meg frem:)
Gjest Frosk Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Du kan jo sjekke vegansiden.com - der finner du blant annet en liste med alternativer til melkeprodukter (veganere er vegetarianere som ikke spiser verken egg eller melkeprodukter, så alle veganske produkter er melkefrie) Soya / ris / havremelk (Alpro sin soyamelk med sjokoladesmak er veldig god!), soyayoghurt, soyarømme...
Mixelite Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Uvitenhet er det største problemet for den som skal spise melkefritt. Vi har fått til svar i isdisken "neida, den går fint, jeg tåler ikke melk og jeg spiser den". I stedet for å gå og sjekke om isen inneholder melk. Nå har vi jo i ettertid oppdaget at is fra isdisk ikke er noe smart uansett, fordi de bruker den samme skjeen i alle isene. Det finnes en rømmeerstatning på soya som vi med suksess har brukt til fisk. -men å tenke alternativt som blir foreslått lenger oppe er ikke dumt! Jeg tenkte bare jeg skulle tipse deg om en melkefri sjokolade fra Plamil. Du finner den iallfall på Ultra, Obs og i helsekosten. De har mange smaker, appelsin, nøtt, peppermynte, mørk, mørkere _og_ en som minner om melkesjokolade, altså, den er lys. Lidl solgte fiskekaker som var melkefrie. Er vi heldige, har Rema 1000 bestemt seg for å beholde den i sortimentet. Jeg har ikke sjekket, for jeg hadde et lite lager i fryseren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå